Wieloblokowy i wielostopniowy rachunek marż pokrycia.

Przedsiębiorstwo funkcjonujące na dzisiejszym, jakże konkurencyjnym rynku, aby osiągnąć na nim przewagę nad resztą firm, musi badać rentowność nie tylko na poziomie całej organizacji. Koniecznością jest jej badanie dla poszczególnych rodzajów działalności, regionów sprzedaży, kanałów dystrybucji, oddziałów firmy, grup asortymentowych produktów czy też samych produktów.

Elementy podziału przedmiotu działalności przedsiębiorstwa nazywamy segmentami i to do nich jesteśmy w stanie przypisać wielkość przychodów i kosztów, które generuje dany segment. Na tej podstawie kadra zarządzająca firmą jest w stanie określić najbardziej dochodowe regiony, rodzaje działalności czy też produkty i, bazując na tej informacji, może budować długofalowe strategie rozwoju, sprzedażowe i marketingowe. Ważnym aspektem jest również badanie udziału kosztów struktury i proporcjonalnych dla poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności, asortymentów produktów czy produktów. Dzięki takiemu podejściu można określić poszczególne marże pokrycia danego segmentu. O ile koszty proporcjonalne jednostka jest w stanie przypisać do danego segmentu, to z kosztami stałymi może być problem, ponieważ część z nich można przypisać do segmentu, a część nie i są one ponoszone na poziomie całej organizacji. Podstawowym narzędziem do analizy poszczególnych marż pokrycia w podziale na segmenty jest wieloblokowy i wielostopniowy rachunek wyników.

Podstawą do stworzenia wieloblokowego i wielostopniowego rachunku wyników jest dwustopniowy rachunek kosztów (rysunek 1).

Rachunek omawiany w artykule rozbudowuje prostą formułę z rysunku 1 w pionie – przez przypisanie kosztów struktury do segmentów (grup asortymentowych produktów i samych produktów) oraz pozostawienie części kosztów struktury całej organizacji. Natomiast w poziomie – przez wyodrębnienie poszczególnych bloków (segmentów) działalności firmy – czy to regionów, oddziałów, asortymentów produktów, czy też samych produktów. Dzięki temu otrzymujemy rachunek rozbudowany w pionie i poziomie, dostarczający kadrze zarządzającej firmy wielu informacji przychodowych, kosztowych i marżowych w podziale na określone segmenty.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.