Opracowanie sposobu naliczania premii wymaga stosowania zróżnicowanych, często skomplikowanych algorytmów. Jaki system przyjąć, gdy premia zależy od poziomu realizacji celów sprzedażowych i promocyjnych?

Wynagrodzenie pracowników działu sprzedaży składa się z części stałej oraz zmiennej (premii). Część stała to wynagrodzenie zasadnicze wynikające z przyjętej w danej jednostce siatki płac, wyliczane według tych samych zasad dla wszystkich pracowników firmy. W tym celu przeważnie dokonuje się tzw. wartościowania stanowisk, którego wynikiem jest tabela płac określająca wysokość wynagrodzenia według zaszeregowania do odpowiedniej grupy pracowników. Część zmienna to premie pieniężne oraz nagrody (pieniężne lub rzeczowe), przyznawane w zależności od stopnia realizacji wyznaczonych celów.

Kryteria wpływające na wysokość premii

Kryteria zastosowane do określenia części ruchomej wynagrodzenia powinny być łatwe do wyrażenia liczbowo w postaci wskaźników i parametrów. Opracowanie sposobu naliczania premii wymaga stosowania zróżnicowanych, często skomplikowanych algorytmów. Mogą one zależeć od celów sprzedażowych handlowca w postaci procentu realizacji założonych budżetów czy też wielkości sprzedaży oraz od celów pozasprzedażowych, takich jak liczba pozyskanych nowych klientów, proces ściągania należności, działania promocyjne produktów czy usług, które oferuje firma. Główną składową premii handlowca najczęściej jest procentowe osiągnięcie wyznaczonych celów sprzedażowych (przeważnie miesięcznych).

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.