Częścią pracy dyrektora sprzedaży jest opracowywanie raportów sprzedaży. Przy cyklu miesięcznym w całym roku wychodzi 12 raportów tego samego typu, ale jeżeli cykl jest tygodniowy, powstają aż 52 raporty. Całkiem sporo. Jak zatem można zautomatyzować przygotowanie tygodniowego raportu marży brutto na poszczególnych produktach?

W przykładowej firmie produkcyjnej asortyment produktów liczy 100 różnych pozycji. Wytypowano 30 głównych produktów, które stanowią 60% całej sprzedaży przedsiębiorstwa. Raport został nazwany TOP30 i w każdy poniedziałek rano wysyłany jest do sprzedawców, którzy na jego podstawie ustalają politykę sprzedaży na kolejny tydzień. Zestawienie tygodniowych marż brutto na produktach pozwala im na wyłapanie tych o wysokiej marży, na które mogą ustalić ceny promocyjne, próbować zwiększyć ich sprzedaż itp. Pokazuje również, których wyrobów nie opłaca się sprzedawać i należy np. podnieść ich cenę, ograniczyć sprzedaż lub całkowicie wycofać je z rynku. Jak widać, raport ten jest istotny zarówno dla sprzedawców, jak i dla osób zarządzających firmą. Inne istotne informacje zawarte w raporcie to:

  • wielkość sprzedaży poszczególnych wyrobów w każdym tygodniu od początku roku,
  • zysk na sprzedaży każdego z produktów w poszczególnych tygodniach od początku roku,
  • wspominana marża brutto osiągnięta na każdej pozycji TOP30 w każdym tygodniu od początku roku,
  • graficzne przedstawienie (w formie wykresu liniowego) trzech powyższych wyliczanych wartości dla wybranego przez użytkownika produktu w każdym tygodniu od początku roku,
  • graficzne przedstawienie (w formie wykresów kołowych, kolumnowych) trzech powyższych wyliczanych wartości dla wybranego przez użytkownika tygodnia oraz czterech poprzednich.

Osoba przygotowująca raport w poniedziałek ma do dyspozycji dwa zestawienia danych (w przykładzie są to dane historyczne od stycznia do końca maja 2010 r.):

  1. zestawienie faktur sprzedaży z wyszczególnieniem: nr faktury, data faktury, produkt, grupa produktu, ilość, cena za szt. oraz wartość (rys. 1); znajduje się ono w arkuszu o nazwie Sprzedaż,
  2. miesięczne koszty materiałowe na dany produkt (rys. 2); znajdują się one w arkuszu o nazwie Koszty.

W artykule przedstawiono sposób stworzenia takiego raportu, który ograniczy cotygodniową pracę do doklejenia faktur sprzedaży za poprzedni tydzień do tabeli z fakturami oraz – w nowym miesiącu – do kosztów materiałowych w drugiej tabeli. Cała reszta raportu zostanie wygenerowana automatycznie.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.