Jednym z najtrudniejszych okresów dla działu sprzedażowego, a tym samym dla całej firmy, jest trzeci kwartał. Wakacyjne rozluźnienie, urlopy i przerwy w pracy nie sprzyjają osiąganiu wyznaczonych celów. Zdarza się, że planując sprzedaż na początku roku, dyrektorzy ds. sprzedaży zapominają o tym, że praca sprzedawców podczas wakacji może być mniej wydajna. Wówczas w firmach, które nie mają szczegółowo przygotowanych działań z zakresu sprzedaży, plan sprzedażowy okazuje się zagrożony. Pojawia się wówczas pytanie, co w takiej sytuacji należy zrobić i jakie działania podjąć?

Miałem kiedyś okazję wspomóc pewną wrocławską firmę produkcyjną, która stanęła przed podobnym dylematem. Na początku sierpnia dyrektor handlowy zdał sobie sprawę, że jego podwładni nie zrealizują założonych planów, a firma nie osiągnie zysków na odpowiednim poziomie. Zaczął szukać rozwiązania, choć nie bardzo wiedział, jak je znaleźć. Od jego wcześniejszych decyzji zależała obecnie nie tylko kondycja całej firmy i działu sprzedażowego, ale również coraz bardziej realna groźba utraty pozycji lidera na regionalnym rynku. Przede wszystkim należało się zastanowić, jakie kroki podjąć, aby zakończyć złą passę sprzedawców i uzdrowić kondycję firmy w tym trudnym okresie.

Błędy na etapie planowania

Na początku warto zastanowić się, dlaczego prężnie działająca firma nagle nie radzi sobie ze sprzedażą swoich produktów. Praktyka wskazuje, że przyczyną może być złe planowanie. To na etapie planowania w większości przypadków wprowadzamy genetyczne błędy, które w najmniej spodziewanym momencie doprowadzają do zawirowań – nie tylko w dziale sprzedaży, ale również w całej organizacji. To prawda, że często zapomina się, jaki jest główny cel działu sprzedaży i jaki wynik powinien on osiągnąć. Problem polega na tym, że ani wynikami, ani celami sprzedażowymi nie można skutecznie zarządzać w sposób bezpośredni. Jeżeli na etapie planowania popełniono błąd złej oceny sytuacji w takich obszarach jak:

  • odpowiednia liczba przeszkolonego personelu, czyli wystarczające siły sprzedażowe, przygotowane do osiągnięcia wyznaczonych celów, ich przemyślany podział terenowy na regiony, oddziały itp.,
  • ustalone i rozpoznane rynki docelowe, rzetelna segmentacja obecnych i potencjalnych klientów,
  • oferta dla klientów, czyli co zrobimy, aby pomóc im prowadzić interesy, a jeszcze lepiej, jak pomagamy ich klientom,
  • wyznaczenie celów zgodnych z przyjętą strategią firmy na dany okres,
  • wyznaczenie wskaźników, które będziemy mierzyć, aby upewnić się, że realizujemy wyznaczone cele,
  • wyznaczenie skutecznych działań mających doprowadzić do skutecznej realizacji zadań,

to nie ma większych szans na uniknięcie braku spodziewanych wyników i na panowanie nad zaistniałą sytuacją. Nie można bowiem panować nad czymś, czego nie można zmierzyć.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.