Wyprodukowanie iPhone’a kosztuje kilkanaście dolarów. Dlaczego zatem przeciętny konsument jest w stanie zapłacić za ten telefon kilkanaście razy więcej? Przyczyn tego zjawiska można doszukiwać się w modzie i efektywności działań marketingowych, ale głównym źródłem takiego stanu rzeczy jest produkt i jego unikalna wartość.

Klienci kupują, by zaspokoić jakąś swoją potrzebę. Część tych potrzeb ma charakter elementarny i wynika z racjonalnych pobudek, część zaś to potrzeby irracjonalne, wynikające z nie do końca uświadomionych czynników. Wśród nich wymienić należy m.in. prestiż, modę, luksus czy zachowania charakterystyczne dla grupy odniesienia. Z kategorii różnych produktów o charakterze substytutowym klient wybierze ten, który (jego zdaniem) najlepiej zaspokoi odczuwaną przez niego potrzebę. Ocena tego, który produkt jest najlepszy, dokonywana jest na podstawie różnych czynników (takich jak np. jakość, cena, warunki zakupu, obsługa), które łącznie składają się na jego wartość. Wartość nie jest pojęciem ani obiektywnym, ani stałym. Ma ona charakter dynamiczny, przez różnych klientów może być ona oceniana na różnym poziomie i w różny sposób (na podstawie różnych kryteriów).

Jaka płynie z tego nauka? Taka, że klient kupując produkt lub usługę, płaci nie tylko za możliwość zaspokojenia swojej potrzeby, ale również za szereg doświadczeń, odczuć i przeżyć, jakie wiążą się z użytkowaniem i konsumpcją danego dobra. Mając świadomość tego, jak klient postrzega produkt i jak ocenia jego wartość, można efektywnie zarządzać wizerunkiem tego produktu, zwiększając jego wartość, by sprzedawać drożej bez ryzyka utraty satysfakcji (i lojalności) klienta.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.