• Jak działają chatboty?
  • Kiedy warto rozważyć ich wprowadzenie w firmie?
  • Od czego zacząć proces tworzenia i implementacji chatbota w firmie?
Jak oswoić chatbota, cz. 1

O chatbotach krążą dziesiątki zazwyczaj mało pozytywnych legend, w których czasami przedstawia się je jako bezużyteczną zabawkę, czasami jako bezmyślne maszyny, które obrażają ludzi, a jeszcze kiedy indziej – jako zagrożenie, które odbiera ludziom pracę.

Tymczasem chatboty to tylko jedno z wielu narzędzi, za którego funkcjonowanie odpowiada człowiek – bot będzie więc pełnił taką rolę i realizował zadania, jakie otrzyma od swojego autora. Autor natomiast poradzi sobie z tym tak, jak będzie potrafił, zgodnie z wiedzą, jaką będzie posiadał. I na tym skupimy się w tym artykule.

Niniejsze opracowanie będzie podzielone na dwie części, które mają nie tylko przybliżyć funkcjonowanie wirtualnego pracownika, ale też przedstawić studium przypadku stworzenia chatbota od zera, które specjalnie na jego potrzeby przeprowadzę.

Jak to wszystko się zaczęło, czyli krótka historia chatbotów

Pierwszy chatbot powstał już w 1966 r., co oznacza, że nie jest to nowe zjawisko ani tym bardziej przejściowa moda. Jego twórcą był Joseph Weizenbaum z Massachusetts Institute of Technology (MIT), który powołał do „życia” program Eliza. Jego zadaniem była symulacja rozmowy z psychoanalitykiem.

Choć była to najprostsza z możliwych konstrukcji, w której konwersacja polegała na zamianie stwierdzeń pacjenta na pytanie (np.: Pacjent: „Czuję się źle”. Eliza: „Przyszedłeś do mnie, bo czujesz się źle?”), to najbardziej zaskakujące okazały się bardzo pozytywne reakcje pacjentów, którzy bez oporów zwierzali się maszynie, nadając jej ludzkie cechy i uczucia.

Co ważne, my Polacy nie gęsi i swoje chatboty też mamy, i to już od 46 lat! Pierwszy, nazwany Marysia, powstał w 1973 r. na Uniwersytecie Warszawskim, a w 1977 r. Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie stworzyła Teresę, która podobnie jak Eliza „była” psychoterapeutą.

Na kolejny milowy krok w rozwoju botów świat musiał poczekać do roku 2000, kiedy to dr Richard Wallace stworzył program A.L.I.C.E. (Artificial Linguistic Internet Computer Entity) – pierwszy program konwersacyjny, który stał się pierwowzorem kolejnej generacji chatbotów (nadal działających i rozwijanych). A.L.I.C.E. nie miał jednak modułu samouczenia się i dlatego potrzebne były zmiany, które pozwolą na wykorzystanie sztucznej inteligencji, co niewątpliwie już dzisiaj możemy zaobserwować1.

Test Turinga

W 1950 r. Alan Turing zaproponował test, który polegał na rozmowie dwóch stron. Jedną z nich jest człowiek (sędzia), a drugą? No właśnie: jeśli sędzia nie był w stanie jednoznacznie określić, czy rozmawia z człowiekiem, czy z maszyną, to mówi się, że maszyna przeszła test.

Z kolei naukowcy pod kierownictwem Shou-Cheng Zhanga z Uniwersytetu Stanforda stworzyli nowy algorytm o nazwie Atom2Vec i uważają, że wartość SI powinno mierzyć się liczbą dokonanych przez nią odkryć. Są na dobrej drodze, gdyż ich algorytm był w stanie samodzielnie odkryć... okresowy układ pierwiastków.

Jak działa chatbot?

Ponieważ chatbot jest programem, jego działanie jest uzależnione od stawianych przed nim zadań oraz wiedzy i umiejętności autorów. Gdy dodamy do tego elementy uczenia maszynowego, to rezultaty mogą zaskoczyć każdego – z jednej strony klienta, który może nawet nie wiedzieć, że konwersuje z botem, a z drugiej – menedżera, który oddelegował leadowanie botowi.

Dzisiaj najbardziej popularne są boty na facebookowym Messengerze, który co prawda daje duże wsparcie tej technologii, ale jednocześnie wprowadza mądre ograniczenia. Dla przykładu: sprzedaż za pomocą bota jest możliwa, ale tylko podczas aktywnej konwersacji z potencjalnym klientem (chodzi o wyeliminowanie spamu).

Druga opcja, także oparta na Messengerze, to widget chatbota umieszczony na firmowej stronie WWW, który zachęca do konwersacji i odpowiada na pytania, jednocześnie wyręczając w obowiązkach pracowników działów obsługi klienta.

 

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.