- Na czym polegają zmiany w oznaczaniu współpracy reklamowej przez influencerów w mediach społecznościowych?
- Które z nich budzą wątpliwości interpretacyjne?
- Co powinno znaleźć się w umowie z influencerem, który ma reklamować produkt?

Od grudnia 2021 r. podmioty działające w mediach społecznościowych śledziły prace nad nowymi wytycznymi dla influencerów. Trwały one – jak zazwyczaj w przypadku tworzenia tego typu dokumentów – długo, ale finalnie, od 26 września 2022 r. rzeczywistość w mediach społecznościowych uległa diametralnej zmianie. Na skutek wydanych przez Tomasza Chróstnego – Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów („UOKiK”) – wytycznych dotyczących oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych – „Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych” („Rekomendacje”), świat influencerów (oraz podmiotów zlecających im prowadzenie działań reklamowych na ich kanałach) został (a przynajmniej taki był zamiar) uporządkowany.
W ramach niniejszej publikacji podpowiemy, w jaki sposób influencerzy powinni oznaczać współpracę, aby było to zgodne z wytycznymi Prezesa UOKiK, a jednocześnie nie traciło swojego celu – maksymalizacji liczby odbiorców i nabywców reklamowanych produktów lub usług.
Wytyczne są jasne, ale niejednoznaczne
Zaproponowane przez UOKiK Rekomendacje zawierają ponad 30 stron wytycznych dotyczących oznaczania treści reklamowych przez inflencerów. Opracowanie ma wiele praktycznych przykładów i graficznych propozycji, udostępnionych w przystępnej dla czytelnika formie. Wywołały one jednak internetową burzę. Nic dziwnego – pomimo obszerności dokumentu, po publikacji Rekomendacji pojawiło się więcej pytań niż odpowiedzi.
Od momentu udostepnienia Rekomendacji UOKiK, zarówno na swojej stronie internetowej, jak i prowadzonym na Instagramie profilu, regularnie zamieszcza doprecyzowujące artykuły i materiały mające przybliżyć czytelnikom temat prawidłowego oznaczania treści reklamowych, jak również rozwiać wszelkie wątpliwości wynikające z tego tytułu.
Nowe oznaczanie na ekranie
Przygotowane Rekomendacje zawierają precyzyjne określenie tego, jak ma dokładnie wyglądać informowanie o reklamach, proponując przy tym dwupoziomowe oznaczanie. W praktyce oznacza to, że influencer powinien wykorzystać funkcjonalność danej platformy social media do oznaczenia treści komercyjnych, a także w samym materiale zawrzeć oznaczenie o tym, że jest to materiał reklamowy. Oznaczenia materiałów reklamowych, które publikuje influencer na swoich kanałach w mediach społecznościowych, mają być zatem czytelne, jednoznaczne oraz zrozumiałe dla każdego odbiorcy. Dodatkowo Rekomendacje zawierają przykłady określeń reklamowych, które są niezalecane i należy się ich wystrzegać, jak np. dotychczas chętnie stosowane oznaczenie reklam jako #ad czy #promo. W ocenie UOKiK takie oznaczenie treści reklamowej jest nieprawidłowe i wprowadza obserwatorów w błąd.
Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
