• Jak przygotować się na wypadek ewentualnego kryzysu wizerunkowego naszej marki/firmy lub produktu?
  • Jakich działań unikać, kiedy taki kryzys zaistnieje?
  • Na czym polega zasada 5P?
Jak skutecznie połączyć prawo i marketing na wypadek kryzysu medialnego w e-commerce?

Niezadowoleni klienci, negatywne działania konkurentów, niepochlebne opinie, awarie systemów, niespójna komunikacja – to tylko pewne sytuacje, które mogą prowadzić do kryzysu medialnego w e-commerce. Czy można się na niego przygotować, a w przypadku, gdy zaistnieje, przejść przez niego suchą stopą, a nawet przekuć w sukces? Jest to możliwe w sytuacji, w której marketing będzie iść w parze z prawem.

Podpowiemy, jak się skutecznie przygotować do kryzysu i przetrwać trudne momenty w twojej organizacji.

Bądź gotowy

Czas przed (potencjalnym) kryzysem należy wykorzystać jak najbardziej efektywnie. Kiedy w mediach panuje cisza, marka powinna ją wykorzystać do budowania swojej siły i nie zapominać o śledzeniu wzmianek na jej temat. Jednocześnie jest to idealny czas do tego, aby przygotować schematy reagowania w przypadku ewentualnego kryzysu medialnego.

Już teraz warto sporządzić listę dziesięciu prawdopodobnych kryzysów, które mogą pojawić się w danym roku, nie zapominając o reagowaniu także tu i teraz. Istotna jest przygotowana z wyprzedzeniem strategia działań na ewentualne negatywne wydarzenia. Najważniejsze, aby opracować sprawny plan, gdyż jego brak to plan porażki. Warto wyznaczyć zespół ds. komunikacji kryzysowej, w którym będzie również lider podejmujący decyzje. Taki zespół powinien ściśle współpracować z działem marketingu i komunikacji odpowiedzialnym za zarządzanie określonym przekazem w mediach społecznościowych. Warto rozważyć także wybór kanałów komunikacji z otoczeniem przy potencjalnym kryzysie. Mowa o wyborze odpowiednich mediów społecznościowych i kierunków od Facebooka, Twittera, Instagrama, przez wysyłkę e-mailingową, telefony, tworzenie komunikatów prasowych. Czym takie treści powinny się wyróżniać? Zaleca się, aby były one jak najbardziej zrozumiałe i otwarte, oraz aby świadczyły o wzięciu odpowiedzialności firmy za aktualną sytuację. Należy przede wszystkim działać szybko. Pierwsze oświadczenia powinny pojawić się w ciągu godziny od zaistnienia problemu. Uczmy się i analizujmy sytuację na bieżąco, a także śledźmy, jakie działania się sprawdziły.

Za powyższym może (i powinno) stać prawo. Daje ono szereg możliwości, które wspierają budowanie silnej marki, odpornej na większość negatywnych działań. Co więcej, przepisy prawa umożliwiają tworzenie dokładnej strategii na wypadek zaistniałego kryzysu medialnego. Prowadzi to do sytuacji, w której marka staje się silna, odporna na zaczepki, a jednocześnie – jeśli mimo wszystko wspomniany kryzys się pojawi – będzie na niego gotowa i, nie tracąc cennego czasu na układanie naprawczego planu działania, przystąpi do konfrontacji, mającej na celu jak najszybsze zwalczenie problemu.

Jako jeden z najskuteczniejszych sposobów podniesienia wartości marki, można wskazać zgłoszenie i dokonanie rejestracji znaku towarowego. Dzięki temu oznaczenie używane przez markę będzie jej symbolem rozpoznawczym, a uzyskane prawo ochronne zapewni wyłączność na jego używanie i możliwość dochodzenia na tej podstawie roszczeń.

Przed dokonaniem zgłoszenia znaku towarowego, kluczowy jest wybór odpowiedniego terytorium, na którym dane oznaczenie ma uzyskać prawo ochronne oraz towarów lub usług klasyfikacji nicejskiej, do oznaczania których będzie wykorzystywane. Zazwyczaj, przed zgłoszeniem, rekomendowane jest przeprowadzenie badania zdolności rejestracyjnej danego oznaczenia. Pozwala ono zidentyfikować takie same lub podobne znaki towarowe na rynku i ocenić ryzyko wystosowania przez konkurentów sprzeciwów wobec zgłoszenia, które mogłyby doprowadzić do uniemożliwienia rejestracji.

Koszt zgłoszenia jest uzależniony od liczby państw i liczby klas, dla których zgłaszany zostaje znak towarowy. Dla przykładu, łączne opłaty urzędowe związane ze zgłoszeniem oznaczenia w trzech klasach dla terytorium Polski wynosić będą 1940 zł, a dla terytorium Unii Europejskiej – 1050 euro.

Prawo ochronne na znak towarowy trwa dziesięć lat i może być przedłużane – teoretycznie w nieskończoność – na kolejne 10-letnie okresy.

Od strony marketingowej, każdego dnia wiele znaków towarowych i nazw domen sklepów online rzuca nam się w oczy. Niewiele jednak przedsiębiorców decyduje się na wyróżnienie się na rynku bardzo charakterystycznym i rozpoznawalnym symbolem „R” w kółku. Każdego dnia prowadzisz firmę, działania marketingowe, budujesz sieć zadowolonych i powracających klientów, twój brand jest mocno rozpoznawalny na rynku. Po kilku latach stali kontrahenci obserwują twoje nowe linie produktowe, wpisują nazwę w Google i nagle otrzymujesz informacje, że twoja nazwa lub logo są zastrzeżone. Tracisz wtedy ogromne sumy na rebranding firmy i przyzwyczajenie stałych klientów do zmiany.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania UX oraz UI?

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania UX oraz UI?
  • Jakie są korzyści i wyzwania w zastosowaniu AI do projektowania interfejsów i doświadczeń użytkowników?
  • Jak efektywnie wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania doświadczeń użytkowników oraz interfejsów dla stron i sklepów internetowych?
  • Jakie wyzwania wiążą się z projektowaniem UX oraz UI ze sztuczną inteligencją i jak sobie z nimi radzić?
Czytaj więcej

Strategia Content & SEO w 2024 ‑ integracja AI w marketingu cyfrowym

Strategia Content & SEO w 2024 - integracja AI w marketingu cyfrowym
  • W jaki sposób hiperpersonalizacja i marketing konwersacyjny rozwinie się dzięki AI?
  • Dlaczego warto wykorzystać wideo, podcasty czy interaktywne treści w działaniach content marketingowych?
  • Jak dostosować treści i strategię SEO do aktualnych trendów i oczekiwań odbiorców?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.