• Na czym polega transparencja w biznesie i dlaczego jest istotna w procesie budowania sprawnie działającej platformy e-commerce?
  • Jak znaleźć idealnego partnera, który pomoże w stworzeniu lub przebudowie platformy e-commerce?
Klient nasz partner. Czym różni się partner e-commerce od dostawcy?

Właściciele platform e-commerce coraz częściej stają przed dylematem, czy zespół odpowiedzialny za ich budowę, utrzymanie i rozwój tworzyć u siebie, czy korzystać z partnerów zewnętrznych. A może łączyć jedno podejście z drugim i wybrać model hybrydowy? W mniejszym lub większym stopniu zawsze konieczne jest korzystanie z usług partnerów zewnętrznych, niemniej w wielu firmach można mówić o klientach i działaniu partnerów wewnętrznych. Co zrobić, by zmaksymalizować wartość każdej współpracy?

Obecnie platforma e-commerce, niezależnie, czy jest to własny sklep, czy marketplace, to bardzo skomplikowany produkt IT. Priorytetem nie jest jedynie zapewnienie jej odpowiednich funkcjonalności, dających przewagę biznesową, ale też zadbanie o odpowiednią wydajność i skalowalność oraz integrację z mnogością systemów i narzędzi zewnętrznych (płatności online, logistyka, PIM, CRM, system zarządzania opiniami itd.).

Ostatnie lata wyraźnie pokazały, dokąd zmierza rynek i jak bardzo istotna stała się obecność w świecie online. Cały polski e-commerce urósł w ciągu trzech lat o blisko 40%. Pandemia zmieniła zachowania konsumentów w niejednej organizacji, a sprzedaż online stała się głównym kawałkiem przysłowiowego tortu. Produkt, jakim jest platforma e-commerce, to ważny zasób, który wymaga strategicznego podejścia w obszarze rozwoju oraz utrzymania. To wizjonerskie myślenie powinno przekładać się na perspektywiczne planowanie współpracy z partnerami, rozwoju zespołów i zapotrzebowania na usługi – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

Partner i wykonawca to nie to samo

Współpraca, wzajemność, zaufanie i pomoc to skojarzenia, które często pojawiają się w kontekście rozumienia partnerstwa. Do listy filarów należy jednak dodać jeden element, bez którego inne nie mają racji bytu: transparencję. Partnerstwo wskazuje na równoważność między podmiotami. Relacja, w której stawiamy znak równości między stronami, będzie inna niż w większości układów klient – dostawca.

Powiązania z partnerskim podejściem są jednoznacznie pozytywne, ale prawdziwe partnerstwo to nadal rzadkość w branży. Przyczyn braku jego popularności można się doszukiwać na wielu poziomach. Z naszego doświadczenia wynika, że partnerstwo najczęściej jest albo źle rozumiane, albo jego osiągnięcie wymaga pewnych poświęceń, czy odstępstw od dotychczasowego sposobu pracy, a tym samym wyjścia poza strefę komfortu.

Transparencja to szczerość

Często mówi się o „graniu do jednej bramki”, czy „byciu po tej samej stronie barykady”. W praktyce powinno to oznaczać, że twój problem oznacza nasz problem, a nasz problem to twój problem, twój produkt to nasz produkt. By osiągnąć ten poziom spójności, niezbędna jest transparencja między podmiotami. Nie mówimy tu o bezwzględnym obnażaniu wszystkich działań firmy, ale dzieleniu się informacjami, które mają znaczenie z perspektywy biznesu i produktu, za który wspólnie odpowiadamy.

Ta przejrzystość w relacji wpływa na budowanie współodpowiedzialności za rozwijaną platformę i poczucie wspólnego celu. Po stronie partnera IT dobrą praktyką jest prezentowanie na bieżąco postępów prac oraz wyciąganie na powierzchnię wszystkich błędów, wyzwań i zagrożeń, które widzi zespół. Z kolei, po stronie właściciela e-commerce kluczowe jest dzielenie się szczegółowymi danymi dotyczącymi działania produktu oraz generowanej w wyniku prac sprzedaży. To klucz w rozwoju partnerskiej współpracy.

Nawet w idealnym świecie nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego, natomiast szczerość i otwarta komunikacja zagrożeń mogą uchronić nas przed nieszczęśliwymi wypadkami lub znacznie je zminimalizować. Wiedza pozwala podejmować najlepsze decyzje i znajdować najlepsze rozwiązania. Bez transparencji dochodzi do sytuacji, w której dostęp do wiedzy staje się ograniczony, podobnie jak rozwój. Zmniejszają się także stabilność i bezpieczeństwo samego produktu. Takie podejście wspierają również zwinne praktyki wytwarzania oprogramowania (najpopularniejszą jest Scrum), które coraz częściej zastępują tradycyjne podejście (głównie Waterfall).

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

E‑commerce: wyścig z czasem

E-commerce: wyścig z czasem
Czytaj więcej

Kierunek strategii dla e‑commerce ‑ live shopping i shoppable videos

Kierunek strategii dla e-commerce - live shopping i shoppable videos
  • Jak zakupy na żywo zmieniły sprzedaż?
  • Jakie są trzy podstawowe miejsca, w których marki mogą komunikować się z klientami w formule live commerce?
  • W jaki sposób różne marki wykorzystują live shopping?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.