- Jakich produktów nie wolno reklamować, również w Internecie?
- Jakich zasad należy przestrzegać, aby reklama internetowa była zgodna z prawem?
- W jaki sposób reklamować produkty obwarowane szczególnymi obostrzeniami, np. leki?

Przeglądając Facebooka na każdym kroku natykamy się na banery kosmetyków i butów będących aktualnie na wyprzedaży. Oglądając na Instagramie relacje znajomych jesteśmy atakowani wyskakującymi stories sportowych koszulek.
Na subskrybowanym przez nas kanale na YouTube, włączając nowo dodany materiał, musimy najpierw zapoznać się z reklamą sezonowej oferty, wprowadzonej przez jeden
z dyskontów.
Reklama w Internecie stała się jednym z głównych narzędzi promocji niemal każdego przedsiębiorstwa. Nic dziwnego, bo jej potencjał jest nieporównywalny do żadnego innego medium, poprzez które dostawcy towarów i usług starają się dotrzeć do świadomości klienta i wzbudzić jego zainteresowanie swoją ofertą. Internet ma zasięg globalny i pozwala dotrzeć do niemal nieograniczonej liczby adresatów, a zaawansowane narzędzia techniczne umożliwiają nie tylko stworzenie reklamy w atrakcyjnej formie, ale również dostosowanie jej pod profil docelowych odbiorców. Nowoczesność, szybkość, efektowność i skuteczność sprawiają, że Internet zalała fala reklam.
Mimo że sieć internetowa jest przestrzenią rządzącą się swymi specyficznymi prawami, należy pamiętać o tym, że w dalszym ciągu autor reklamy internetowej musi dostosować ją do powszechnie obowiązujących przepisów. Umieszczenie reklamy w Internecie wiąże się z szeregiem zasad, jakich należy przestrzegać, aby reklama była zgodna z prawem. Główną zasadą, znajdującą zastosowanie do każdego rodzaju reklamy, jest zakaz naruszania dobrych obyczajów oraz wprowadzania odbiorcy w błąd. Dodatkowe ograniczenia występują w stosunku do tak zwanych produktów sensytywnych, czyli takich, które ze względu na swoje właściwości wiążą się z zagrożeniem dla zdrowia i życia ludzkiego lub wymagają ostrożnego stosowania. Szczególne ograniczenia dotyczą m.in. reklamy leków, alkoholu, produktów tytoniowych czy też hazardu.
Reklama leków
Reklama leków, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i w Internecie, podlega regułom określonym w ustawie z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne oraz w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 21 listopada 2008 r. w sprawie reklamy produktów leczniczych. Zgodnie z przepisami reklamowany lek musi być przedstawiony w sposób obiektywny i zgodnie z jego właściwościami, a zatem nie może wywoływać u odbiorcy przekonania, że jego stosowanie doprowadzi do efektów, których ten lek nigdy nie wywoła. Odbiorca nie może zostać wprowadzony w błąd w zakresie korzyści, jakie może uzyskać w zamian za zakup reklamowanego leku. W toku weryfikacji legalności danej reklamy nie ma znaczenia, czy dana reklama rzeczywiście miała wpływ na zachowanie zakupowe klienta, reklamodawca naraża się na konsekwencje prawne z samego tytułu wykreowania u potencjalnych odbiorców mylnego wyobrażenia o produkcie, sposobie jego działania oraz efektach, które może dać jego regularne stosowanie.
Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
