• Jak zabezpieczyć dane osobowe odwiedzających naszą stronę internetową?
  • Czy RODO dotyczy każdego biznesu e-commerce?
  • Co powinna zawierać polityka prywatności?
Strona internetowa zgodna z RODO - proste wskazówki

Podstawą prawie każdego biznesu e-commerce jest strona internetowa. W większości przypadków stanowi ona główny filar aktywności w Internecie, bez względu na profil prowadzonej działalności.
Strona internetowa jest również pierwszym i najłatwiejszym elementem, który może zostać zweryfikowany, szczególnie pod względem ochrony danych osobowych.
Dlatego warto się zastanowić, czy nasza strona internetowa jest zgoda z
RODO. 

Czy RODO mnie dotyczy?

To pytanie może być pierwszym, jakie pojawia się, gdy myślimy o ochronie danych osobowych w biznesie online. Przecież mały sklep online lub zwykła strona wizytówkowa, nie mają za wiele wspólnego z przetwarzaniem danych osobowych. Nic bardziej mylnego. Nawet jeżeli rozpoczynasz drogę z e-commerce, to zapewne przetwarzasz dane osobowe i jesteś administratorem, który ma obowiązki wskazane w RODO. Samo przetwarzanie oznacza operacje na danych osobowych, czyli nie będzie to wyłącznie obsługa zamówienia, ale również odpowiedź na zapytanie zgłoszone poprzez formularz kontaktowy lub e-mail; szereg operacji związanych z plikami cookie; wysyłka newsletteru; obsługa reklamacji; działania związane z marketingiem; współpraca z kontrahentami; zatrudnianie pracowników lub współpracowników. Jak widać, wiele różnych czynności powiązanych jest z przetwarzaniem danych osobowych. Dlatego odpowiedź: „RODO mnie nie dotyczy” – będzie niezwykłą rzadkością. 

Strona internetowa vs ochrona danych osobowych 

Pierwszą myślą dotyczącą ochrony danych osobowych i działalności online powinno być: muszę te dane zabezpieczyć i uczciwie się tego trzymać, a osoba, której dane przetwarzam, musi wiedzieć co, kiedy, po co i jak robię z jej danymi osobowymi. Jak tego dokonać? 

1. Banner cookie

Przez wiele osób jest to bagatelizowane. Jednak  informacja wyskakująca przy wejściu na stronę jest pierwszą rzeczą, którą widać i która może przysporzyć kłopotów. Dlatego warto trzymać się kilku prostych zasad:

  • W prosty sposób tłumaczę, do jakich informacji uzyskuję dostęp poprzez pliki cookie,  jakich plików cookie używam oraz w jakim celu. Wskazuję również na ich rodzaje, informuję, czy są to pliki cookie podmiotów trzecich oraz jak długo pliki cookie będą przechowywane. 
  • Tylko niezbędne pliki cookie są zawsze aktywne, reszta plików (marketingowe, funkcjonalne, statystyczne) aktywuje się dopiero po wyrażeniu zgody przez użytkownika. Stwierdzenia „wchodząc na stronę, akceptujesz pliki cookie” są błędne i ich unikam, wyrażenie zgody na mojej stronie to aktywne działanie.
  • Jeżeli wprowadzam „zgoda na wszystkie”, daję również możliwość „odrzuć wszystkie”. Dodatkowo użytkownik może sam wybrać, jakie pliki cookie akceptuje. 
  • Daję możliwość łatwego wycofania zgody. 
  • Unikam „cookie walls”, moja strona może być przeglądana, nawet jeżeli użytkownik ma cały czas otwarty banner cookie. 

Bannery cookie nie muszą być odstraszające, a wręcz nie powinny, dlatego podstawowe zasady wskazane powyżej, należy wprowadzać w przystępny sposób. Na rynku jest również dostępne wiele gotowych rozwiązań, które automatycznie tworzą i dostosowują bannery cookie na stronie internetowej.

Pozostałe 48% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania UX oraz UI?

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania UX oraz UI?
  • Jakie są korzyści i wyzwania w zastosowaniu AI do projektowania interfejsów i doświadczeń użytkowników?
  • Jak efektywnie wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania doświadczeń użytkowników oraz interfejsów dla stron i sklepów internetowych?
  • Jakie wyzwania wiążą się z projektowaniem UX oraz UI ze sztuczną inteligencją i jak sobie z nimi radzić?
Czytaj więcej

Strategia Content & SEO w 2024 ‑ integracja AI w marketingu cyfrowym

Strategia Content & SEO w 2024 - integracja AI w marketingu cyfrowym
  • W jaki sposób hiperpersonalizacja i marketing konwersacyjny rozwinie się dzięki AI?
  • Dlaczego warto wykorzystać wideo, podcasty czy interaktywne treści w działaniach content marketingowych?
  • Jak dostosować treści i strategię SEO do aktualnych trendów i oczekiwań odbiorców?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.