Akredytywa

nr 8/2013

Sztuka sprzedaży to nie tylko umiejętność przekonania klienta do zakupu. Trudno mówić o udanej transakcji, dopóki nie zanotujemy na naszym koncie płatności ze strony kupującego. Z tym, niestety, bywa różnie. Niektórzy bowiem „zapominają” o uregulowaniu zobowiązań w stosunku do nas, inni planowo opóźniają przelewy, a są i tacy, którzy z premedytacją po prostu nie płacą.

Pół biedy, jeśli chodzi o transakcję wartą kilkaset złotych, ale gdy stawka wynosi setki tysięcy lub miliony złotych, zaczynamy się rozglądać za metodą, która w możliwie najlepszy sposób zabezpieczy nasze interesy. Akredytywa dokumentowa pozwala poczuć się bezpiecznie obu stronom transakcji (z lekką przewagą sprzedających, dlaczego – o tym za chwilę) i – prawidłowo przeprowadzona – do minimum zmniejsza finansowe ryzyko transakcji.

Załóżmy, że klient złożył u nas zamówienie. Ponieważ z jakichś powodów nie ufamy, że nam zapłaci, proponujemy płatność z góry. Na to z kolei nie chce się zgodzić klient, dokładnie z tych samych powodów – nie do końca wierzy, że otrzyma to, co zamówił, gdy już zapłaci. Uzgadniamy zatem, że najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie akredytywy jako sposobu zabezpieczenia płatności.

Klient składa zamówienie i jednocześnie uruchamia w swoim banku procedurę akredytywy. Określa ona (należy to ustalić wcześniej), kiedy nastąpi wysyłka zamówienia oraz jakie warunki muszą być spełnione, aby płatność mogła zostać zrealizowana. Warunki te to najczęściej dokumenty, które trzeba sporządzić zgodnie z akredytywą. Otwarcie akredytywy oznacza, że bank klienta posiada już pieniądze przeznaczone na płatność dla nas i kiedy tylko spełnimy wspomniane warunki, zostanie wykonany przelew na nasze konto. Dla ścisłości warto wspomnieć, że płatnikiem w tym wypadku nie jest nasz klient, lecz bank. Przedmiot zamówienia zostaje wyprodukowany i wysłany do klienta, jednak dopóki bank nie przekaże nam należnych pieniędzy, dopóty klient nie otrzyma towaru do ręki. Dokumenty wymienione w akredytywie przesyłamy do banku klienta i jeśli ten potwierdzi, że są one zgodne z wymaganiami, MUSI wypłacić nam pieniądze. Najczęściej w całej operacji uczestniczy jeszcze jeden bank, z naszej strony. My rozmawiamy z naszym bankiem, który rozmawia z bankiem klienta, a ten kontaktuje się już bezpośrednio z klientem.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak podzielić tort?

Jak podzielić tort?
  • Co pizza i tort mają wspólnego z negocjacjami?
  • Na czym polegają perspektywa siły i perspektywa sprawiedliwości?
  • Dlaczego tak trudno jest określić właściwy przedmiot negocjacji?
Czytaj więcej

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi
  • Dlaczego znalezienie odpowiednich motywatorów jest takie ważne?
  • Jakie są fazy rozwoju pracownika?
  • O czym mówią prawa Yerkesa-Dodsona i co mają wspólnego z motywacją?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.