Nie ulega wątpliwości, że w przypadku każdego planu, nie tylko sprzedaży, trzeba liczyć się z ryzykiem jego niewykonania. Plan działania jest przecież zbiorem założeń przyjętych w wyniku wcześniejszych doświadczeń danej organizacji. W obecnym, szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym żadna szanująca się firma nie zrezygnuje z analizy czynników ryzyka i przygotowania planów awaryjnych na wypadek ich wystąpienia.

W przypadku działów sprzedaży ryzyko niewykonania aktualnego planu sprzedaży jest z reguły wysokie. Wynika to nie tylko z liczby czynników ryzyka, ale przede wszystkim z siły ich rażenia. Rolą menedżerów sprzedaży wyższego szczebla jest szczegółowe opisanie tych ryzyk oraz opracowanie procedur na wypadek ich wystąpienia i wskazanie rozwiązań, które pozwolą podwładnym to ryzyko „oswoić”, nauczyć się z nim „żyć”.

Pojęcie ryzyka wiąże się z prawdopodobieństwem jego wystąpienia, co nieuchronnie powoduje dodatkowe koszty lub spadek przychodów. O ile opis ryzyk mogących spowodować zagrożenie dla wykonania planu sprzedaży nie nastręcza trudności, o tyle tym, co może nas zaskoczyć, jest moment ich wystąpienia. Pojawienie się takiego ryzyka oznacza zakłócenie rutynowych działań, a tym samym utrudnia śledzenie i sterowanie działaniami sprzedażowymi. Nie pozostaje zatem nic innego jak opracowanie metodologii działań, które spowodują, że menedżerowie sprzedaży będą nie tylko „widzieć” te ryzyka, ale również mierzyć siłę ich wpływu na osiągane przez siebie wyniki. Co może pójść nie tak? Niestety, prawie wszystko…

Zarządzając sprzedażą, trzeba mieć na uwadze wszystkie czynniki produktywności działu sprzedaży. Każdy z tych czynników niesie za sobą ryzyko niepełnego wykorzystania istniejącego potencjału, co przekłada się na wyniki całego systemu. Czynniki definiujące działania sprzedażowe to właśnie przyjęta strategia działania, struktura sprzedaży, np. sieć własna, dystrybutorzy zewnętrzni, kanał internetowy. Decyzja, czy opieramy się na własnych sprzedawcach, czy korzystamy z pośredników, niesie określone ryzyka. Inaczej zarządza się własnym kanałem sprzedaży, inaczej współpracuje z pośrednikami. Każdy plan wynika z doświadczeń lat poprzednich. Jesteśmy zatem zmuszeni dokładnie analizować na bieżąco dynamikę pracy każdego kanału, aby dostrzec wszelkie zjawiska, które potwierdzają lub negują nasze założenia.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.