Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Do czego służy analiza trendu?
  • Jak zdefiniować prognozę na konkretną liczbę okresów w przód lub w tył?
  • Jak sprawdzić sezonowość konkretnego parametru?

Umiejętność przewidywania wysokości różnych wskaźników bądź parametrów jest niezwykle przydatna, na przykład przy planowaniu wielkości sprzedaży i produkcji. Prognozowanie wielkości takich parametrów może się opierać m.in. na analizie trendu oraz sezonowości. Do tego właśnie celu bardzo przydatny jest program Excel.

Analiza trendu

Chcąc zdefiniować pojęcie trendu, można powiedzieć, że jest to kierunek, w którym zmierza dany wskaźnik czy parametr. W najprostszym przypadku można więc rozróżnić trend rosnący lub malejący. Dzięki analizie trendu będziemy w stanie stwierdzić, jak będzie się zachowywał nasz parametr.

Analiza trendu najczęściej odbywa się na wykresie liniowym lub kolumnowym. Rysunek 1 przedstawia dane dotyczące miesięcznej sprzedaży w roku ubiegłym wraz ze stworzonym już wykresem liniowym.

Aby teraz dodać do naszego wykresu linię trendu, wystarczy go zaznaczyć i kliknąć na znak „+” w prawym górnym rogu. Następnie zaznaczamy opcję Linia trendu. Dostaniemy wykres taki, jak pokazuje Rysunek 2.

Jak widać na naszym wykresie, trend jest rosnący.

Opcje linii trendu

Po kliknięciu na linii trendu prawym przyciskiem myszy i wybraniu opcji Formatuj linię trendu zobaczymy okno, w którym możemy modyfikować właściwości naszej linii trendu. Pokazuje je Rysunek 3.

W tym oknie możemy zdefiniować, w jaki sposób trend ma być wyliczany. Do wyboru są następujące możliwości:

  • trend wykładniczy,
  • trend liniowy,
  • trend logarytmiczny,
  • trend wielomianowy,
  • trend potęgowy,
  • średnia ruchoma.

Najczęściej stosowany jest trend liniowy, który wykorzystujemy podczas analizy nieskomplikowanych zbiorów danych.

W oknie formatowania linii trendu możemy także zdefiniować prognozę na konkretną liczbę okresów w przód lub w tył. Na przykład po ustawieniu prognozy na 12 okresów w przód (czyli w praktyce na kolejny rok) wykres będzie wyglądał tak, jak pokazuje Rysunek 4.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Co handlowcy myślą o social sellingu? (i dlaczego to nieprawda)

SS_52_78.jpg
  • Jakie są najczęstsze obiekcje handlowców związane z social sellingiem?
  • Dlaczego warto, aby na początkowych etapach ścieżki zakupowej klienta działy sprzedaży i marketingu połączyły siły?
  • Jak wdrożyć w firmie program social sellingu?
Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 52/2020

Rozbudowa bazy mailingowej kampania VIP SALE

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 52/2020

OR większy o 400%, a CTR o 250% w sklepie Deni Cler Milano za sprawą marketing automation

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama