Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Do czego służy analiza trendu?
  • Jak zdefiniować prognozę na konkretną liczbę okresów w przód lub w tył?
  • Jak sprawdzić sezonowość konkretnego parametru?

Umiejętność przewidywania wysokości różnych wskaźników bądź parametrów jest niezwykle przydatna, na przykład przy planowaniu wielkości sprzedaży i produkcji. Prognozowanie wielkości takich parametrów może się opierać m.in. na analizie trendu oraz sezonowości. Do tego właśnie celu bardzo przydatny jest program Excel.

Analiza trendu

Chcąc zdefiniować pojęcie trendu, można powiedzieć, że jest to kierunek, w którym zmierza dany wskaźnik czy parametr. W najprostszym przypadku można więc rozróżnić trend rosnący lub malejący. Dzięki analizie trendu będziemy w stanie stwierdzić, jak będzie się zachowywał nasz parametr.

Analiza trendu najczęściej odbywa się na wykresie liniowym lub kolumnowym. Rysunek 1 przedstawia dane dotyczące miesięcznej sprzedaży w roku ubiegłym wraz ze stworzonym już wykresem liniowym.

Aby teraz dodać do naszego wykresu linię trendu, wystarczy go zaznaczyć i kliknąć na znak „+” w prawym górnym rogu. Następnie zaznaczamy opcję Linia trendu. Dostaniemy wykres taki, jak pokazuje Rysunek 2.

Jak widać na naszym wykresie, trend jest rosnący.

Opcje linii trendu

Po kliknięciu na linii trendu prawym przyciskiem myszy i wybraniu opcji Formatuj linię trendu zobaczymy okno, w którym możemy modyfikować właściwości naszej linii trendu. Pokazuje je Rysunek 3.

W tym oknie możemy zdefiniować, w jaki sposób trend ma być wyliczany. Do wyboru są następujące możliwości:

  • trend wykładniczy,
  • trend liniowy,
  • trend logarytmiczny,
  • trend wielomianowy,
  • trend potęgowy,
  • średnia ruchoma.

Najczęściej stosowany jest trend liniowy, który wykorzystujemy podczas analizy nieskomplikowanych zbiorów danych.

W oknie formatowania linii trendu możemy także zdefiniować prognozę na konkretną liczbę okresów w przód lub w tył. Na przykład po ustawieniu prognozy na 12 okresów w przód (czyli w praktyce na kolejny rok) wykres będzie wyglądał tak, jak pokazuje Rysunek 4.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Biznes społecznie odpowiedzialny ‑ przykłady dobrych praktyk

SS_50_50.jpg
  • Czy działania CSR-owe muszą być skierowane na zewnątrz firmy?
  • W jakie działania warto zainwestować, by zadbać o pozytywny wizerunek firmy?
Czytaj więcej

Skuteczne zarządzanie wydajnością pracowników

SS_50_46.jpg
  • Jakie czynniki negatywnie wpływają na wydajność pracowników?
  • Z jakich etapów składa się cykl życia pracownika według Kena Blancharda?
  • Czym są rytmy zarządcze i dlaczego są istotne w zarządzaniu sprzedażą?
Czytaj więcej

Jak budować w zespole wspólnotę celów i współodpowiedzialność za wyniki?

SS_49_52.jpg
  • Jak zakomunikować handlowcom cele, aby angażowały, a nie przerażały?
  • Dlaczego warto angażować reprezentantów działu handlowego w tworzenie budżetu i projekty sprzedażowo-marketingowe?
  • Jak stworzyć zespołowe poczucie celu?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama