Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Do czego służy analiza trendu?
  • Jak zdefiniować prognozę na konkretną liczbę okresów w przód lub w tył?
  • Jak sprawdzić sezonowość konkretnego parametru?

Umiejętność przewidywania wysokości różnych wskaźników bądź parametrów jest niezwykle przydatna, na przykład przy planowaniu wielkości sprzedaży i produkcji. Prognozowanie wielkości takich parametrów może się opierać m.in. na analizie trendu oraz sezonowości. Do tego właśnie celu bardzo przydatny jest program Excel.

Analiza trendu

Chcąc zdefiniować pojęcie trendu, można powiedzieć, że jest to kierunek, w którym zmierza dany wskaźnik czy parametr. W najprostszym przypadku można więc rozróżnić trend rosnący lub malejący. Dzięki analizie trendu będziemy w stanie stwierdzić, jak będzie się zachowywał nasz parametr.

Analiza trendu najczęściej odbywa się na wykresie liniowym lub kolumnowym. Rysunek 1 przedstawia dane dotyczące miesięcznej sprzedaży w roku ubiegłym wraz ze stworzonym już wykresem liniowym.

Aby teraz dodać do naszego wykresu linię trendu, wystarczy go zaznaczyć i kliknąć na znak „+” w prawym górnym rogu. Następnie zaznaczamy opcję Linia trendu. Dostaniemy wykres taki, jak pokazuje Rysunek 2.

Jak widać na naszym wykresie, trend jest rosnący.

Opcje linii trendu

Po kliknięciu na linii trendu prawym przyciskiem myszy i wybraniu opcji Formatuj linię trendu zobaczymy okno, w którym możemy modyfikować właściwości naszej linii trendu. Pokazuje je Rysunek 3.

W tym oknie możemy zdefiniować, w jaki sposób trend ma być wyliczany. Do wyboru są następujące możliwości:

  • trend wykładniczy,
  • trend liniowy,
  • trend logarytmiczny,
  • trend wielomianowy,
  • trend potęgowy,
  • średnia ruchoma.

Najczęściej stosowany jest trend liniowy, który wykorzystujemy podczas analizy nieskomplikowanych zbiorów danych.

W oknie formatowania linii trendu możemy także zdefiniować prognozę na konkretną liczbę okresów w przód lub w tył. Na przykład po ustawieniu prognozy na 12 okresów w przód (czyli w praktyce na kolejny rok) wykres będzie wyglądał tak, jak pokazuje Rysunek 4.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Jak prawidłowo analizować nagrania rozmów telefonicznych? Wskazówki dla kierownika działu sprzedaży

Jak prawidłowo analizować nagrania rozmów telefonicznych? Wskazówki dla kierownika działu sprzedaży
  • Jak wyselekcjonować nagrania do odsłuchu?
  • Jak wykorzystać nagrania rozmów telefonicznych z klientami do znalezienia i wyeliminowania przyczyn nieudanych transakcji?
  • Jak dbać o ciągłe doskonalenie pracowników obsługujących klientów przez telefon?
Czytaj więcej

Stres i entuzjazm, czyli regulowanie wewnętrznych akumulatorów handlowca

Stres i entuzjazm, czyli regulowanie wewnętrznych akumulatorów handlowca
  • Kiedy stres zaczyna przeszkadzać, zamiast mobilizować?
  • Na czym polega myślenie adaptacyjne i jak się go nauczyć?
  • Jak słowa, których używamy, nawet w dialogu wewnętrznym, wpływają na nasze nastawienie i emocje?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.