• Czy działania CSR-owe muszą być skierowane na zewnątrz firmy?
  • W jakie działania warto zainwestować, by zadbać o pozytywny wizerunek firmy?

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie nowoczesną organizację, która nie prowadzi żadnych działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (ang. corporate social responsibility, CSR). Z jednej strony wymogi prawne często wręcz obligują firmy do prowadzenia takich działań, najczęściej dotyczących szeroko rozumianej ochrony środowiska. Z drugiej klienci oczekują, że przedsiębiorstwa w codziennej działalności będą uwzględniały różne interesy społeczne. Same firmy dostrzegają również, że tego typu akcje zapewniają bardzo dobry PR, co przekłada się na wzrost sprzedaży. Jakie zatem dobre praktyki CSR-owe możemy wdrożyć, aby dołączyć do grona zaangażowanych firm?

Pamiętajmy, że działanie CSR-owe niekoniecznie musi być skierowane na zewnątrz firmy. Często społeczna odpowiedzialność może dotyczyć pracowników danego przedsiębiorstwa. Bardzo popularne są różnego rodzaju programy opieki zdrowotnej i karty umożliwiające aktywność sportową, w które firma zaopatruje swoich pracowników. Działania tego typu są tak rozpowszechnione, że wydaje się, że stanowią już element tzw. higieny pracy. Ich obecność jest traktowana przez kandydatów wręcz jako obowiązkowy element stanowiska pracy i dopiero ich brak zwraca uwagę. Dlatego też, żeby wzmocnić efekt działania związanego z ochroną zdrowia pracowników, wiele firm wprowadza specjalne programy, takie jak rozszerzone badania okresowe czy dodatkowe szczepienia ochronne (np. w przypadku pracowników często wyjeżdżających w zagraniczne delegacje). Dodatkowo przedsiębiorstwa działające w branżach, w których istnieje podwyższone ryzyko związane z wypadkami przy pracy (np. transport, duże zakłady przemysłowe czy firmy, których pracownicy często poruszają się samochodami służbowymi), w ramach CSR-u wdrażają działania chroniące życie i zdrowie pracowników. Do takich akcji należą np. szkolenia z udzielania pierwszej pomocy czy dodatkowe wyposażenie ratownicze w pojazdach i zakładach pracy.

Działania edukacyjne

Zgodnie z tezą, że wiedza to potęga, firmy prowadzą liczne programy edukacyjne skierowane zarówno do wewnątrz (do pracowników), jak i na zewnątrz (do różnych grup społecznych). Najprostszymi działaniami związanymi z edukowaniem, np. własnych pracowników, jest finansowanie lekcji języków obcych, rozmaitych szkoleń – nie tylko stricte związanych z wykonywaną pracą – lub wręcz całych programów studiów podyplomowych. Projekty CSR-owe skierowane na zewnątrz mogą dotyczyć np. sponsorowania stypendiów dla sportowców czy uzdolnionej młodzieży z lokalnej społeczności zamieszkującej teren, na którym działa firma. Powszechną praktyką jest przekazywanie określonej kwoty ze sprzedaży każdego produktu na projekty edukacyjne, dzięki czemu za taki program CSR-owy w rzeczywistości płaci klient, a nie firma. Paleta działań związanych z edukacją jest szeroka, podobnie jak liczba organizacji, które można wspierać. Co więcej, programy dotyczące edukacji są mało kontrowersyjne i jednocześnie mają dużą akceptację społeczną.

Równość płci

Od kilku lat bardzo popularnym trendem są działania CSR-owe związane z likwidacją nierówności w traktowaniu płci w biznesie. Częste jest wspieranie prelekcji i wydarzeń promujących aktywizację zawodową wśród kobiet powracających na rynek pracy, np. po okresie opieki nad dziećmi. Warto wspomnieć, że wiele organizacji zajmuje się promowaniem równouprawnienia na rynku pracy, organizowane są też liczne konferencje i spotkania (również cykliczne) na ten temat, w które można się zaangażować w roli sponsora lub partnera. Przy tej okazji warto zwrócić uwagę, że społeczeństwo jest wyczulone w kwestii równouprawnienia, więc trzeba pamiętać, że jeśli chcemy zaangażować się z programem CSR-owym w tym obszarze, to warto najpierw prześledzić, czy nasza firma wewnętrznie promuje tego rodzaju aktywność. Gdyby się bowiem okazało, że angażujemy się w promocję równouprawnienia, a w naszym przedsiębiorstwie go nie ma, nie tylko odniesiemy porażkę na tym polu, ale również zafundujemy sobie negatywny rozgłos, co zapewne zostanie skrzętnie wykorzystane przez różne media.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Skuteczne zarządzanie wydajnością pracowników

SS_50_46.jpg
  • Jakie czynniki negatywnie wpływają na wydajność pracowników?
  • Z jakich etapów składa się cykl życia pracownika według Kena Blancharda?
  • Czym są rytmy zarządcze i dlaczego są istotne w zarządzaniu sprzedażą?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 50/2020

Analiza trendu i sezonowości sprzedaży przy użyciu MS Excel

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Do czego służy analiza trendu?
  • Jak zdefiniować prognozę na konkretną liczbę okresów w przód lub w tył?
  • Jak sprawdzić sezonowość konkretnego parametru?
Czytaj więcej

Jak budować w zespole wspólnotę celów i współodpowiedzialność za wyniki?

SS_49_52.jpg
  • Jak zakomunikować handlowcom cele, aby angażowały, a nie przerażały?
  • Dlaczego warto angażować reprezentantów działu handlowego w tworzenie budżetu i projekty sprzedażowo-marketingowe?
  • Jak stworzyć zespołowe poczucie celu?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama