Jednym z zadań analityka czy też kontrolera finansowego jest udział w procesie przygotowania budżetu firmy na przyszły rok bądź nawet koordynacja tego procesu. Plan taki powstaje we współpracy z różnymi działami przedsiębiorstwa – z działem sprzedaży, produkcji, zasobów ludzkich itp. Jest to proces długotrwały i skomplikowany, ponieważ planowaniu podlega większość z obszarów działalności firmy. Wynikiem takiej wewnętrznej kooperacji jest plan działania firmy na przyszły okres (przeważnie roku), wyznaczający cele w wielu aspektach i dziedzinach funkcjonowania jednostki.

Wniniejszym artykule omówiono działania analityka finansowego pracującego w firmie dystrybucyjnej, która obsługuje około 80 klientów, a jej asortyment towarów liczy w przybliżeniu 120 różnych pozycji. Do sprzedawanych towarów firma dolicza 15% ich wartości, co stanowi ich cenę odsprzedaży. Ponieważ na rynku, na którym działa dany podmiot, jest bardzo duża konkurencja, musi on w jakiś sposób zachęcić obecnych klientów i zdobyć nowych. Sprawdza się w tym przypadku system rocznych bonusów od zakupów dokonanych przez poszczególnych klientów, których wielkość określana jest przez dwa parametry:

  1. ilościową granicę przyznania bonusu – określa roczną wielkość sprzedaży (ilość) każdego z towarów, po przekroczeniu której przysługuje bonus,
  2. % bonusu – procent liczony od wielkości zakupu danego towaru po przekroczeniu wyznaczonej granicy sprzedaży.

W budżecie roczne bonusy pomniejszają wartość planowanej sprzedaży, przez co wpływają na pogorszenie wyniku firmy (marży). Zadaniem analityka jest ustalenie kilku wariantów bonusów (różnych granic ilości i odpowiadających im % bonusów), aby marża utrzymywała się w określonym przedziale, a klient mógł wybrać spośród kilku wariantów przyznania bonusu.

Model sprzedaży i wyników budżetu

W omawianej sytuacji analityk zbudował uproszczony model do wyliczenia wielkości i warunków bonusów. Składa się on z dwóch arkuszy: Sprzedaż – w którym znajdują się plany sprzedażowe na przyszły rok oraz Wyniki – w którym podawane są warunki wyliczenia bonusów oraz bardzo uproszczony rachunek wyników, pokazujący wynik na sprzedaży netto i brutto.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Platforma do sprzedaży B2B ‑ zagrożenie czy ułatwienie?

Platforma do sprzedaży B2B - zagrożenie czy ułatwienie?
  • Czym są i jak działają platformy B2B?
  • Jaką platformę należy wybrać, aby osiągnąć jak najwyższe wyniki?
  • Jakie funkcje powinien mieć skuteczny system B2B i które z nich sprawdzą się w twojej firmie?
Czytaj więcej

Kompetencje warte... klienta

Kompetencje warte... klienta
  • Jakich umiejętności szukać u telemarketerów, a jakich u pracowników działu obsługi klienta?
  • Które umiejętności powinny być wspólne u kandydatów na oba te stanowiska?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama