Lockdown w Wielkiej Brytanii trwa już niemal dwa miesiące. Obecnie brytyjski rząd stopniowo ogranicza restrykcje, jednak powrót do normalnego funkcjonowania z pewnością nie nastąpi błyskawicznie. Skutki przymusowej izolacji odczuwa również branża whisky – większość szkockich destylarni wstrzymała lub w znaczącym stopniu ograniczyła działalność, a część wytwarzany przez siebie alkohol przeznacza do produkcji środków dezynfekujących. Zmniejszenie podaży szkockiej whisky w 2020 roku będzie miał niebagatelny wpływ na rynek w kilkunastoletniej perspektywie.

Według najnowszych danych Scotch Whisky Association aż 87% producentów szkockiej whisky operuje obecnie w ograniczonym zakresie lub całkowicie zaprzestało produkcji.

– Obecna sytuacja z pewnością spowoduje znaczący spadek podaży szkockiej whisky w bieżącym roku. Jednocześnie nic nie wskazuje na to, żeby popyt na whisky miał spadać proporcjonalnie. Wręcz przeciwnie, dostępne dane pokazują, że koronawirus nie wpłynął negatywnie na zainteresowanie konsumentów szkocką whisky – mówi Krzysztof Maruszewski, Prezes Stilnovisti. – Za kilka lub nawet kilkanaście lat może się okazać, że producentom brakuje whisky w określonym wieku. Prawdopodobnie zaobserwujemy wtedy jeszcze większy zwrot w kierunku wypuszczania na rynek whisky bez jego oznaczenia (tzw. No Age Statement), ale jednocześnie znaczący wzrost cen rzadkich whisky w pożądanym wieku – dodaje CEO Stilnovisti.

Ze względu na tak niską produkcję, whisky destylowana w 2020 roku będzie znacznie rzadziej spotykana, a przez to bardziej pożądana przez kolekcjonerów i będą oni skłonni zapłacić wyższą cenę za beczki właśnie z tego roku.

Jednocześnie rynek inwestycyjnych, rzadkich wydań whisky po raz kolejny udowodnił swoją odporność na kryzysy gospodarcze. Dom aukcyjny Bonhams Hong Kong’s podzielił się optymistycznym podsumowaniem aukcji online „Fine and Rare Wine & Whisky”. Daniel Lam, dyrektor Bonhams Hong Kong zwrócił uwagę na duży udział młodych kolekcjonerów w aukcji – niemal połowa licytujących podczas aukcji była w wieku poniżej 40 lat. Nowe pokolenie koneserów whisky jest coraz bardziej aktywne na rynku, a ich zainteresowanie jeszcze bardziej zwiększy popyt na rzadkie edycje whisky w nadchodzących latach.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Tylko on-line nr 51/2020

Let them talk, czyli społeczny dowód słuszności w praktyce

ECOM_14_20.jpg
  • Co daje nam społeczny dowód słuszności?
  • Jak wykorzystać go w swoim biznesie?
  • Jak kreatywnie podejść do tematu?
Czytaj więcej

Media społecznościowe: narzędzie pracy a nie rozpraszacz

SS_51_80.jpg
  • Dlaczego firma powinna być obecna w mediach społecznościowych?
  • Jak zaplanować działania z wykorzystaniem mediów społecznościowych, aby były przydatnym narzędziem pracy, a nie rozpraszaczem?
  • Dlaczego warto wdrożyć w firmie politykę korzystania z mediów społecznościowych?
Czytaj więcej

Zarządzanie w środowisku ciągłego kryzysu

SS_51_54.jpg
  • Czy praca w sprzedaży uodparnia na sytuacje kryzysowe, takie jak obecna pandemia?
  • Czego menedżer sprzedaży może się nauczyć od dowódcy armii?
  • Przez jakie fazy zachowania przechodzi większość osób w długotrwałej sytuacji kryzysowej?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama