• W jaki sposób rozpoznawać obszary, dzięki którym dana osoba osiąga znacznie lepsze wyniki od pozostałych członków zespołu?
  • Jak zdiagnozować, na czym polega różnica pomiędzy nią a innymi handlowcami w zespole?
  • Jak z pomocą takiego pracownika rozwijać resztę zespołu?
Jak modelować zachowania najskuteczniejszych pracowników?

Wielu menedżerów w pracy używa tzw. dobrych praktyk, aby poprawiać wyniki. Stanowią one wyznacznik, pewien rodzaj wzorca, do którego powinni dążyć inni pracownicy. Transferem tej wiedzy są najczęściej najbardziej efektywni pracownicy w danym środowisku biznesowym. Najlepsze praktyki wykorzystuje się, aby polepszyć bieżącą sytuację, doprowadzić do pozytywnych zmian i doskonalić pracę ludzi.

Jak uchwycić istotę skuteczności kogoś, kto jest naprawdę dobry w tym, co robi?

Na co zwrócić uwagę, aby zbadać główne czynniki odpowiedzialne za wynik końcowy?

Bez odpowiedzi na te pytania nie da się dokonać transferu umiejętności na pozostałych członków zespołu.

Krótka historia modelowania

W latach 70. XX w. Richard Bandler i John Grinder, po obserwacji pracy wybitnych terapeutów (Fritza Perlsa, Virginii Satir, Miltona Ericksona), zauważyli, że da się wyodrębnić strukturę doświadczeń, która odpowiada za ich sukcesy. Wyniki terapii prowadzonych przez tych troje specjalistów wielokrotnie przekraczały normy i były nie do powtórzenia przez innych psychologów. Okazało się, że wysoka skuteczność jest wynikiem kilku zmiennych, które można opisać i zaprezentować w formie modelu. Zastosowanie go przez innych terapeutów doprowadziło do tych samych imponujących rezultatów. Tak powstało modelowanie. Jest to proces wyodrębnienia struktury doświadczeń osoby, którą stawiamy za wzorzec do naśladowania. Uzyskany w ten sposób model może być wykorzystywany przez inne osoby do osiągania identycznych rezultatów, jak w przypadku wzorca.

Aby przeprowadzić proces, musimy:

  1. wybrać osobę, którą chcemy zmodelować (może to być np. najbardziej efektywny pracownik w firmie lub zespole),
  2. stworzyć model – pewien rodzaj szablonu do odgrywania przez pozostałych pracowników zespołu. Tworzenie wzorca polega na wyodrębnieniu schematów myślenia oraz zachowania, jakimi posługuje się osoba, z której chcemy brać przykład. Aby to zrobić, potrzebujemy rozłożyć myśli i działania pracownika modelowanego na czynniki pierwsze, aby można było zobaczyć głębszą strukturę leżącą u podstaw jego zachowań.

W ten sposób stworzymy czytelny wzorzec, który będzie prowadzić resztę osób w stronę efektywniejszej pracy.

Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

"Kliencie, jeśli przyznam ci rację, oboje będziemy w błędzie!" TOP 5 książek o skutecznej komunikacji w sprzedaży

"Kliencie, jeśli przyznam ci rację, oboje będziemy w błędzie!" TOP 5 książek o skutecznej komunikacji w sprzedaży
  • Dlaczego bez umiejętności odczytywania właściwego kontekstu nie ma szans na porozumienie w rozmowie?
  • Co Bóbr, Łasica, Lew i Spaniel mają wspólnego ze sprzedażą?
  • W jaki sposób słowo „jako” pomaga w sprzedaży?
Czytaj więcej

Negocjacje dla tych, którzy nie lubią negocjować

Negocjacje dla tych, którzy nie lubią negocjować

Barry Nalebuff, ekspert z Yale, prezentuje swoje radykalne, ale oparte na zasadach i sprawdzone podejście, które określa, co naprawdę jest stawką w każdych negocjacjach. Gwarantuje przy tym, że dostaniemy swoją połowę tortu przy stole.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.