Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie błędy najczęściej wpływają na zaburzenie koncentracji?
  • Czym są złodzieje koncentracji?
  • Co woda ma wspólnego z koncentracją?

Większość z nas, wraz z przymusowym przejściem na pracę zdalną, napotkała pewne wyzwanie. Pracując w domu, mamy wiele pokus, aby robić różne rzeczy, niekoniecznie te związane z efektywną pracą. Z drugiej strony czasami poświęcamy się pewnym zadaniom tak bardzo, że nie zauważamy, kiedy zaczynamy popełniać błędy, których jeszcze kilka godzin wcześniej byśmy nie zrobili. Odpowiednia koncentracja to jeden z fundamentów, aby osiągać więcej, działać szybciej, a przy okazji nie wypalać się zawodowo. Sprawdźmy, co sprawia, że tracimy koncentrację, i jak nią zarządzać.

Czym jest koncentracja?

Chyba każdy z nas potrafiłby wyjaśnić swoimi słowami, czym jest koncentracja. Aby jednak lepiej zrozumieć, jak możemy nad nią pracować, warto sprawdzić, jakie są jej oficjalne definicje. Po zajrzeniu do słownika języka polskiego PWN dowiadujemy się, że koncentracja to m.in. „skupienie działań dla osiągnięcia jakiegoś celu, lub też intensywne skupienie uwagi na wybranym przedmiocie, zjawisku czy sytuacji”1 . Inne definicje podkreślają, że jest to „ześrodkowanie uwagi (w domyśle świadomości) i utrzymywanie jej w czasie”2 . Oznacza to, że są minimum trzy warunki, jakie muszą być spełnione, aby móc mówić o koncentracji:

  • podejmujemy działania, których jesteśmy świadomi;
  • do osiągania celów podejmujemy świadome decyzje o wykorzystaniu odpowiednich przedmiotów (narzędzi);
  • potrafimy być tego wszystkiego świadomi przez określony czas, który sobie wyznaczamy.

Na początek postarajmy się unikać poniższych błędów:

Błąd nr 1 – brak celu

Bardzo często słyszymy, że ludzie sukcesu wiedzą, dokąd idą, kiedy tam dojdą i z kim będą wędrować. Później jednak konfrontujemy to z kalendarzami, jakie wielu pracowników dostaje w prezencie od firmy wraz z początkiem nowego roku, i okazuje się, że zaskakująco często są one... puste. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w przypadku wyznaczania celów w życiu prywatnym (może nie są one pilne, ale czy nie najważniejsze?). Co więcej, pracując w domu, możemy nieświadomie przenosić brak nawyku rozpisywania celów prywatnych na cele zawodowe. Jak zatem możemy się koncentrować na czymś, czego nie ma?

Błąd nr 2 – brak planowania

Kiedy mamy wyznaczone albo – jak to bywa w pracy – narzucone cele, wówczas lubimy działać ad hoc. Tymczasem najlepsze zespoły handlowe, jak i poszczególni handlowcy bardzo mocno pracują na tzw. linii czasu. Do tego na każdym kroku mają rozpisane, jakie działania i narzędzia chcą wykorzystać do osiągania celów, które są podzielone na mniejsze kawałki. Jeśli nie zaplanujemy tego, co się dla nas kryje pod „osiąganiem celów”, wówczas nasza koncentracja ulegnie zbyt mocnemu rozproszeniu, co jest przecież przeciwieństwem skupienia.

Błąd nr 3 – brak osadzenia w czasie

Kiedy już mamy rozpisane i podzielone cele, musimy określić ramy czasowe dla każdego działania. Jesteśmy ludźmi, męczymy się, nie jesteśmy w stanie pracować nad czymś w nieskończoność. Ponadto brak ustalenia czasu na dane zadanie powoduje, że nie potrafimy efektywnie zarządzać priorytetami. Dopiero kiedy wykonamy trzy powyższe kroki, możemy mówić, że jesteśmy skoncentrowani na danym zadaniu. Teraz czas poznać złodziei koncentracji.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.