Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie błędy najczęściej wpływają na zaburzenie koncentracji?
  • Czym są złodzieje koncentracji?
  • Co woda ma wspólnego z koncentracją?

Większość z nas, wraz z przymusowym przejściem na pracę zdalną, napotkała pewne wyzwanie. Pracując w domu, mamy wiele pokus, aby robić różne rzeczy, niekoniecznie te związane z efektywną pracą. Z drugiej strony czasami poświęcamy się pewnym zadaniom tak bardzo, że nie zauważamy, kiedy zaczynamy popełniać błędy, których jeszcze kilka godzin wcześniej byśmy nie zrobili. Odpowiednia koncentracja to jeden z fundamentów, aby osiągać więcej, działać szybciej, a przy okazji nie wypalać się zawodowo. Sprawdźmy, co sprawia, że tracimy koncentrację, i jak nią zarządzać.

Czym jest koncentracja?

Chyba każdy z nas potrafiłby wyjaśnić swoimi słowami, czym jest koncentracja. Aby jednak lepiej zrozumieć, jak możemy nad nią pracować, warto sprawdzić, jakie są jej oficjalne definicje. Po zajrzeniu do słownika języka polskiego PWN dowiadujemy się, że koncentracja to m.in. „skupienie działań dla osiągnięcia jakiegoś celu, lub też intensywne skupienie uwagi na wybranym przedmiocie, zjawisku czy sytuacji”1 . Inne definicje podkreślają, że jest to „ześrodkowanie uwagi (w domyśle świadomości) i utrzymywanie jej w czasie”2 . Oznacza to, że są minimum trzy warunki, jakie muszą być spełnione, aby móc mówić o koncentracji:

  • podejmujemy działania, których jesteśmy świadomi;
  • do osiągania celów podejmujemy świadome decyzje o wykorzystaniu odpowiednich przedmiotów (narzędzi);
  • potrafimy być tego wszystkiego świadomi przez określony czas, który sobie wyznaczamy.

Na początek postarajmy się unikać poniższych błędów:

Błąd nr 1 – brak celu

Bardzo często słyszymy, że ludzie sukcesu wiedzą, dokąd idą, kiedy tam dojdą i z kim będą wędrować. Później jednak konfrontujemy to z kalendarzami, jakie wielu pracowników dostaje w prezencie od firmy wraz z początkiem nowego roku, i okazuje się, że zaskakująco często są one... puste. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w przypadku wyznaczania celów w życiu prywatnym (może nie są one pilne, ale czy nie najważniejsze?). Co więcej, pracując w domu, możemy nieświadomie przenosić brak nawyku rozpisywania celów prywatnych na cele zawodowe. Jak zatem możemy się koncentrować na czymś, czego nie ma?

Błąd nr 2 – brak planowania

Kiedy mamy wyznaczone albo – jak to bywa w pracy – narzucone cele, wówczas lubimy działać ad hoc. Tymczasem najlepsze zespoły handlowe, jak i poszczególni handlowcy bardzo mocno pracują na tzw. linii czasu. Do tego na każdym kroku mają rozpisane, jakie działania i narzędzia chcą wykorzystać do osiągania celów, które są podzielone na mniejsze kawałki. Jeśli nie zaplanujemy tego, co się dla nas kryje pod „osiąganiem celów”, wówczas nasza koncentracja ulegnie zbyt mocnemu rozproszeniu, co jest przecież przeciwieństwem skupienia.

Błąd nr 3 – brak osadzenia w czasie

Kiedy już mamy rozpisane i podzielone cele, musimy określić ramy czasowe dla każdego działania. Jesteśmy ludźmi, męczymy się, nie jesteśmy w stanie pracować nad czymś w nieskończoność. Ponadto brak ustalenia czasu na dane zadanie powoduje, że nie potrafimy efektywnie zarządzać priorytetami. Dopiero kiedy wykonamy trzy powyższe kroki, możemy mówić, że jesteśmy skoncentrowani na danym zadaniu. Teraz czas poznać złodziei koncentracji.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 51/2020

Let them talk, czyli społeczny dowód słuszności w praktyce

ECOM_14_20.jpg
  • Co daje nam społeczny dowód słuszności?
  • Jak wykorzystać go w swoim biznesie?
  • Jak kreatywnie podejść do tematu?
Czytaj więcej

Media społecznościowe: narzędzie pracy a nie rozpraszacz

SS_51_80.jpg
  • Dlaczego firma powinna być obecna w mediach społecznościowych?
  • Jak zaplanować działania z wykorzystaniem mediów społecznościowych, aby były przydatnym narzędziem pracy, a nie rozpraszaczem?
  • Dlaczego warto wdrożyć w firmie politykę korzystania z mediów społecznościowych?
Czytaj więcej

Zarządzanie w środowisku ciągłego kryzysu

SS_51_54.jpg
  • Czy praca w sprzedaży uodparnia na sytuacje kryzysowe, takie jak obecna pandemia?
  • Czego menedżer sprzedaży może się nauczyć od dowódcy armii?
  • Przez jakie fazy zachowania przechodzi większość osób w długotrwałej sytuacji kryzysowej?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama