• Na czym polega rozwój kompetencji w modelu 70-20-10?
  • Kiedy korzystać ze szkoleń, a kiedy z mentoringu?
  • Na czym polega mentoring?
Jak rozwijać umiejętności zarządzania zespołem sprzedaży? Case study

Praca w rzeczywistości VUCA, szczególnie w modelu zdalnym lub hybrydowym, dla wielu osób wiąże się nie tylko z koniecznością dostosowywania się do nowych wyzwań, lecz także z poczuciem osamotnienia i stresem. Jak zadbać o rozwój nowych umiejętności i dobrostan psychiczny w tych wymagających czasach?

Agnieszka jest szefem sprzedaży. Zarządzaniem zespołem handlowym zajmuje się od niedawna – stanowisko to objęła w trakcie lockdownu. W tym okresie komunikacja z jej zespołem odbywała się głównie zdalnie, a po rozluźnieniu obostrzeń pandemicznych hybrydowo.

Choć zespół osiąga satysfakcjonujące wyniki, Agnieszka widzi, że nie wszyscy podlegający jej handlowcy pracują zgodnie z jej oczekiwaniami i wyznaczonymi standardami. Zorganizowała spotkanie wprowadzające online, podczas którego wygłosiła exposé szefa po objęciu nowego stanowiska i podsumowała swoje oczekiwania jako przełożonego. Podjęła też próby bezpośrednich, indywidualnych spotkań z podwładnymi, aby przekazać istotne informacje. Niestety powyższe spotkania nie były w pełni skuteczne w przypadku wszystkich podwładnych. Szczególnie trudnym przypadkiem okazał się Marek, handlowiec, który zanim awansowano Agnieszkę, liczył na to stanowisko po tym, gdy dotychczasowy szef sprzedaży zdecydował się podjąć wyzwania zawodowe w innej firmie. Agnieszka widzi, że Marek bojkotuje jej pomysły, realizuje zadania po swojemu, nie przestrzegając wyznaczonych standardów.

Agnieszka jest młodą mamą – jej córka niedawno poszła do przedszkola. Awans spowodował, że bardzo angażuje się w pracę, chcąc jak najlepiej wywiązać się z nowo powierzonych zadań, aby nie zawieść zaufania przełożonych. Mąż Agnieszki coraz częściej zwraca jej jednak uwagę, że od czasu awansu zaniedbuje dom i córkę, co powoduje między nimi spięcia.

Frustracja Agnieszki narasta – z jednej strony wprowadzanie zmian oraz komunikacja z zespołem są dla niej wyzwaniem – wymagają znacznego zaangażowania czasowego i dużych zasobów energii. Z drugiej strony Agnieszka sama czuje, że od kilku miesięcy traci work-life balance – ma coraz mniej czasu dla rodziny, jest zestresowana, gorzej śpi, rozmyślając o sprawach służbowych, przez co odczuwa spadek energii.


Co oznacza VUCA?

VUCA to akronim wprowadzony przez amerykańskich wojskowych strategów pod koniec lat 80. XX w. Odnosi się do sytuacji powstałej po zakończeniu zimnej wojny, w której wypracowane przez lata, sprawdzone metody przestały się sprawdzać. Ten czas charakteryzowały bowiem duża zmienność (Volatility), niepewność (Uncertainty), złożoność (Complexity) i niejednoznaczność (Ambiguity). Podobnymi parametrami charakteryzuje się dzisiejsza rzeczywistość biznesowa.


Rozmowa z szefem

Szef Agnieszki – Marek – jest dyrektorem handlowym w firmie od kilku lat. Ceni Agnieszkę za jej energię, spolegliwość i dobre pomysły – dlatego zdecydował się ją awansować. Jednocześnie widzi, że od jakiegoś czasu Agnieszka jest coraz bardziej przygnębiona. Marek ma wyrzuty sumienia, że z uwagi na swoje własne zadania nie poświęca młodej menedżerce wystarczająco dużo czasu. Podczas kolejnego indywidualnego spotkania postanawia zapytać wprost, co jest przyczyną jej przygnębienia i jak mógłby jej pomóc.

Podczas spotkania Agnieszka dzieli się z Markiem swoimi wątpliwościami dotyczącymi efektywnego zarządzania zespołem i trudnościami w zmianie nawyków pracy w jej teamie. Nowe obowiązki są ciekawe, zapewniają jej dużo wyzwań, jednak czuje, że przydałaby się jej fachowa wiedza z obszaru zarządzania, a czasem również możliwość skonfrontowania swoich wątpliwości z kimś bardziej doświadczonym. Nie chce obciążać swoimi sprawami Marka, wiedząc, że jego kalendarz jest wypełniony po brzegi.

Jakie rozwiązania będą w tej sytuacji najlepsze dla rozwoju i umiejętności menedżerskich Agnieszki?

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 59/2021

Strona produktowa na medal

Strona produktowa na medal
  • Jak wykorzystać potencjał strony produktowej w SEO?
  • O jakie elementy strony produktowej zadbać, by poprawić efekty pozycjonowania?
  • Jak zoptymalizować stronę produktową, żeby była widoczna w Google i generowała ruch?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 59/2021

Wykorzystać potencjał mobile

Wykorzystać potencjał mobile
  • Jak zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie wykorzystując mobile?
  • Jak zaprojektować aplikację mobilną odpowiadającą na potrzeby konsumentów?
  • Z których marek warto czerpać inspirację wdrażając rozwiązania przyjazne m-klientom?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.