• Jakie błędy są najczęściej popełniane przez szefa sprzedaży podczas spotkań z zespołem?
  • Co robić przed, w trakcie i po spotkaniu, aby uczynić je maksymalnie produktywnym?
  • Jak kończyć spotkania z zespołem?
Jak się NIE spotykać

Spotkania z zespołem to czas, który powinniśmy wykorzystać jak najbardziej efektywnie. Każdy z nas – szefów sprzedaży – przeprowadził lub też uczestniczył w niezliczonej ilości konferencji. Uważajmy, aby w nasze poczynania nie wkradła się rutyna. Niejednokrotnie widziałem, że pierwsze spotkanie z nowym zwierzchnikiem jest maksymalnie produktywne, ale każde kolejne ma dla zespołu coraz mniejszą wartość. Ten artykuł ma pokazać najczęstsze błędy, które można popełnić, popadając w monotonię. Pamiętaj o tych punktach, a każde zebranie będzie przynosić maksymalną korzyść dla ciebie, firmy i całego zespołu sprzedażowego.

[1] Brak planu i celu spotkania

Wysoką efektywność po części zapewnia stworzenie agendy spotkania, która z odpowiednim wyprzedzeniem powinna trafić do grupy, aby jej członkowie wiedzieli, w jaki sposób przygotować się do narady oraz jakie kwestie będą na niej poruszane.


Wskazówka:

Stwórz hasłową agendę i prześlij ją swojemu zespołowi przynajmniej tydzień lub nawet dwa tygodnie przed spotkaniem.


Pamiętaj o tym, aby podać dokładną lokalizację spotkania z ewentualnymi wskazówkami dojazdu. Jeżeli zarządzasz pracownikami, którzy są rozproszeni w terenie, warto wskazać takie miejsce, które będzie dogodne dla każdego z członków twojego teamu (np. z uwagi na podobną trasę do przejechania). Warto też zaktywizować samych podwładnych i zapytać, gdzie chcieliby się spotkać. Kluczowe jest to, aby zmieścić się w wyznaczonym budżecie.

Jestem zwolennikiem tego, aby skrupulatnie planować czas roboczy biznesowych zgromadzeń. Koniecznie należy zaplanować nawet krótkie przerwy, o dłuższych okienkach przeznaczonych na posiłki już nie wspominając. Trafnym posunięciem w czasie dłuższych zjazdów jest wydzielenie czasu na integrację pracowników, którą można połączyć z dodatkowymi atrakcjami, pomocnymi w budowaniu ducha zespołu. Świetną odskocznią będzie np. nauka strzelania z łuku. Do dziś bardzo dobrze wspominam jeden z takich wypadów na kitesurfing!

Określ więc skrupulatnie ramy czasowe spotkania i z odpowiednim wyprzedzeniem przedstaw zespołowi agendę.

Plan to jednak nie wszystko. Bardzo ważny jest również cel spotkania. Jeżeli wyniki zaczęły spadać, to jego celem powinno być znalezienie wąskich gardeł, stworzenie optymalnego planu naprawczego w kontekście zaistniałej sytuacji oraz nakreślenie szeregu aktywności na wskazany okres, aby na kolejnym zebraniu zweryfikować skuteczność podjętych kroków.

Niebagatelne znaczenie ma postawienie właściwych pytań. W przykładowej sytuacji, gdy głównym problemem jest spadek wyników, warto spytać:

  • Co ma wpływ na spadek wyników?
  • Co mówią klienci i dlaczego nie chcą kupować?
  • Co się zmieniło w działaniu konkurencyjnych firm?
  • Co może nam pomóc w zwiększeniu sprzedaży?
  • Jakich działań nie podejmujemy i które z nich wcześniej zapewniały nam sukces?
  • Jak wygląda nasz proces sprzedaży i co możemy w nim usprawnić?

Każde spotkanie należy zacząć od agendy i celów.

[2] Brak ustalenia zasad konferencji

Na co dzień kierujemy się zbiorem określonych zasad. Podobne zasady należy wprowadzić w ramach spotkań z handlowcami, aby za pomocą kilku prostych posunięć podnieść ich efektywność oraz zaangażowanie w trakcie spotkań.

Nie musimy szukać niecodziennych rozwiązań. Wystarczy wprowadzenie prostych reguł, takich jak:

  • kultura wypowiedzi, nieprzerywanie sobie w trakcie wywodów,
  • wyciszenie, a najlepiej również odłożenie wszystkich telefonów na czas omawiania służbowych kwestii w jedno, trudno dostępne miejsce,
  • wyłączenie laptopów,
  • przestrzeganie czasu przeznaczonego na poszczególne bloki tematyczne.

Jeżeli zarządzisz, że każdy przedstawiciel ma 10 minut na zaprezentowanie największych problemów, np. w pozyskiwaniu nowych klientów, to takiego czasu operacyjnego należy przestrzegać. Pamiętaj też, że musisz mieć dłuższą chwilę na to, aby zebrać wnioski i podsumować główne myśli. Być może po wypowiedziach i podsumowaniu zarządzisz krótką przerwę, a po niej burzę mózgów w celu znalezienia optymalnych rozwiązań,.To wszystko wymaga odpowiednich ram czasowych.

Zasady pomogą utrzymać zebranie w ryzach.

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 59/2021

Strona produktowa na medal

Strona produktowa na medal
  • Jak wykorzystać potencjał strony produktowej w SEO?
  • O jakie elementy strony produktowej zadbać, by poprawić efekty pozycjonowania?
  • Jak zoptymalizować stronę produktową, żeby była widoczna w Google i generowała ruch?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 59/2021

Wykorzystać potencjał mobile

Wykorzystać potencjał mobile
  • Jak zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie wykorzystując mobile?
  • Jak zaprojektować aplikację mobilną odpowiadającą na potrzeby konsumentów?
  • Z których marek warto czerpać inspirację wdrażając rozwiązania przyjazne m-klientom?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.