- Jak komunikować przełożonym napotkane trudności?
- Jak prowadzić rozmowę z trudnym szefem?
- Jak powinna przebiegać rozmowa o ciężkich i drażliwych tematach?

Dobra i skuteczna komunikacja w miejscu pracy jest jedną z kluczowych kompetencji, którą powinni mieć wszyscy pracownicy, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Zdarzają się organizacje, w których króluje przekonanie, że to szef ma rację, niezależnie od kontekstu czy problemu. Takie podejście pokutuje nieefektywną współpracą oraz frustracją, a nawet decyzją o zmianie pracy. Co wobec tego możesz zrobić, aby skutecznie komunikować się ze swoim szefem w sytuacjach, które są wymagające, a temat trudny?
Umiejętność rozmowy o niełatwych sprawach z przełożonym wpływa na poprawę własnej efektywności, satysfakcję z pracy, a także na same kontakty z przełożonym. Jeśli odbierasz swojego przełożonego jako osobę nie tylko godną zaufania i kompetentną, ale również zawsze chętną do wsparcia i poszukiwania najkorzystniejszych rozwiązań, to dylemat, czy należy informować go o napotkanych trudnościach oraz w jaki sposób to zrobić, nie będzie istniał.
Jeśli odczuwasz obawę przed taką rozmową, może to destrukcyjnie wpływać na twoją pracę, współpracę w zespole i osiągane wyniki. Niestety na to, jaki jest twój szef, nie masz wpływu. Masz natomiast wpływ na twoje nastawienie, umiejętności i sposób poruszania wymagających tematów i zachowania w trudnych sytuacjach. Co zatem należy robić i czego unikać, by skutecznie komunikować się z szefem?
Jak rozmawiać z szefem?
Zdarzają się relacje z przełożonym, które przenoszą się na grunt prywatny. Niezależnie od stopnia spoufalenia się, miejsca spotkań czy poruszanych w rozmowie tematów, szef zawsze nim pozostanie. Nawet jeśli w danym momencie nie wykonujesz jego poleceń, tylko wspólnie pijecie kawę, zależność nadal istnieje. W tym momencie pojawia się najczęstszy błąd pracownika, czyli nadmierne spoufalanie się podczas nieformalnych spotkań, np. wyjazdów integracyjnych czy wyjść po pracy. Dlaczego jest to błąd, który przekłada się na kontakty w pracy? Otóż nasz mózg pracuje w dość nieskomplikowany sposób – nie umie odseparować wyobrażeń o danej osobie w różnych miejscach i czasie. Każdy rodzaj interakcji z daną osobą: w miejscu pracy czy poza nią odczytuje w jeden, całościowy obraz. Na tej podstawie kształtuje sobie pogląd i tryb zachowań wobec danej osoby. Co wobec tego robić, aby nie doprowadzać umysłu do konfuzji? Zasada złotego środka jest najlepsza. Bez odchyleń w żadną ze stron należy zachowywać umiar w kontaktach, poruszanych tematach, by z wyczuciem się zintegrować z szefem, ale nie przekroczyć granicy prywatności.
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
