• Jak komunikować przełożonym napotkane trudności?
  • Jak prowadzić rozmowę z trudnym szefem?
  • Jak powinna przebiegać rozmowa o ciężkich i drażliwych tematach?
Jak skutecznie komunikować się z szefem w trudnych sytuacjach?

Dobra i skuteczna komunikacja w miejscu pracy jest jedną z kluczowych kompetencji, którą powinni mieć wszyscy pracownicy, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Zdarzają się organizacje, w których króluje przekonanie, że to szef ma rację, niezależnie od kontekstu czy problemu. Takie podejście pokutuje nieefektywną współpracą oraz frustracją, a nawet decyzją o zmianie pracy. Co wobec tego możesz zrobić, aby skutecznie komunikować się ze swoim szefem w sytuacjach, które są wymagające, a temat trudny?

Umiejętność rozmowy o niełatwych sprawach z przełożonym wpływa na poprawę własnej efektywności, satysfakcję z pracy, a także na same kontakty z przełożonym. Jeśli odbierasz swojego przełożonego jako osobę nie tylko godną zaufania i kompetentną, ale również zawsze chętną do wsparcia i poszukiwania najkorzystniejszych rozwiązań, to dylemat, czy należy informować go o napotkanych trudnościach oraz w jaki sposób to zrobić, nie będzie istniał.

Jeśli odczuwasz obawę przed taką rozmową, może to destrukcyjnie wpływać na twoją pracę, współpracę w zespole i osiągane wyniki. Niestety na to, jaki jest twój szef, nie masz wpływu. Masz natomiast wpływ na twoje nastawienie, umiejętności i sposób poruszania wymagających tematów i zachowania w trudnych sytuacjach. Co zatem należy robić i czego unikać, by skutecznie komunikować się z szefem?

Jak rozmawiać z szefem?

Zdarzają się relacje z przełożonym, które przenoszą się na grunt prywatny. Niezależnie od stopnia spoufalenia się, miejsca spotkań czy poruszanych w rozmowie tematów, szef zawsze nim pozostanie. Nawet jeśli w danym momencie nie wykonujesz jego poleceń, tylko wspólnie pijecie kawę, zależność nadal istnieje. W tym momencie pojawia się najczęstszy błąd pracownika, czyli nadmierne spoufalanie się podczas nieformalnych spotkań, np. wyjazdów integracyjnych czy wyjść po pracy. Dlaczego jest to błąd, który przekłada się na kontakty w pracy? Otóż nasz mózg pracuje w dość nieskomplikowany sposób – nie umie odseparować wyobrażeń o danej osobie w różnych miejscach i czasie. Każdy rodzaj interakcji z daną osobą: w miejscu pracy czy poza nią odczytuje w jeden, całościowy obraz. Na tej podstawie kształtuje sobie pogląd i tryb zachowań wobec danej osoby. Co wobec tego robić, aby nie doprowadzać umysłu do konfuzji? Zasada złotego środka jest najlepsza. Bez odchyleń w żadną ze stron należy zachowywać umiar w kontaktach, poruszanych tematach, by z wyczuciem się zintegrować z szefem, ale nie przekroczyć granicy prywatności.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 63/2022

7 potrzeb klientów sklepów przyszłości. Jak je zaspokoić?

7 potrzeb klientów sklepów przyszłości. Jak je zaspokoić?

Dynamiczny rozwój technologii i powszechna cyfryzacja sprawiły, że o sklepach przyszłości nie mówi się już w kontekście futurystyki. Są one obecne tuż za naszym rogiem i na wyciągnięcie ręki – w naszych smartfonach. Coraz więcej sieci handlowych inwestuje w autonomiczne punkty i najlepsze doświadczenia klienta. To, czego oczekują konsumenci, to przede wszystkim wygoda. Czynnik ten determinuje wymagania stawiane detalistom, takie jak przyjazne dostawy i zwroty, rekomendacje czy onboarding nowych funkcjonalności. Z perspektywy sprzedawcy ważny jest również optichannel, czyli wybrany przez konsumenta punkt kontaktu z marką.

Czytaj więcej

Co z tym rozwojem?

Co z tym rozwojem?
  • Jak sprzedać pracownikom ideę rozwoju osobistego?
  • Jak wybrać pracowników do przeszkolenia?
  • Jaka jest najważniejsza część procesu rozwojowego?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.