• Jak nie popaść w pułapkę zarządzania przez nagrody zewnętrzne?
  • Na czym w praktyce polega nauka poprzez skojarzenia?
  • Jak działa warunkowanie klasyczne i warunkowanie sprawcze?
Jak trwale wpływać na zachowania pracowników?

Pracując z ludźmi, prędzej czy później zdasz sobie sprawę z tego, że szukanie nowych zewnętrznych bodźców, aby pobudzić i zmotywować zespół nie jest najlepszym sposobem osiągania celów. Nawet jeśli trafisz w upodobania pracowników, dostarczysz im „zachęty”, która uruchomi ich zapędy w kierunku wyższej aktywności i zrobienia wyniku, to po krótkim czasie staniesz przed tym samym dylematem. OK... udało się. Co dalej? Znowu mam szukać zewnętrznych motywatorów? Zaproponować ludziom atrakcyjny wyjazd zagraniczny? Przejażdżkę wyścigowym autem po profesjonalnym torze? Wizytę w SPA? Jeśli zaczniesz tak myśleć, to popadniesz w pułapkę zarządzania przez nagrody zewnętrzne. Możesz w ten sposób osiągnąć chwilowy rezultat, na dłuższą metę jest to jednak strategia obniżająca zaangażowanie kadry w codzienną pracę. Po pierwsze dlatego, że w miesiącach, w których nie dasz zachęty, zaangażowanie ludzi znacznie spadnie. Po drugie dlatego, że tego typu zarządzanie motywacją może być skuteczne wyłącznie przy bodźcach wzrostowych. Twoje nagrody zewnętrzne muszą być coraz atrakcyjniejsze, większe, często bardziej kosztowne, aby podtrzymać podobny poziom energii w przyszłości. Udowodnił to profesor Edward Deci, badając środowiska pracownicze. Zarządzanie wyłącznie przez nagrody zewnętrzne jest więc kosztowne dla budżetu firmy, w dłuższej perspektywie nieefektywne, sprzyjające postawom biernym kadry. Pisząc dobitniej, jest to strategia na wychowywanie leniów i malkontentów – coś w stylu: „w tym miesiącu nie ma wycieczki? To ja się nie będę starać”.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.