Kalkulacja ceny sprzedaży

Tylko on-line nr 33/2017

Celem materiału jest przybliżenie sposobów i formuł kalkulacji cen sprzedaży oraz badanie analizy wrażliwości popytu wywołanej zmianą ceny. W materiale zostaną przedstawione trzy metody kalkulacji ceny sprzedaży metodą kosztową: koszt plus narzut zysku, koszt plus zysk od kapitału oraz koszt plus marża.

Kalkulacja ceny sprzedaży

Na początku należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest cena i jakie znaczenie ma dla przedsiębiorstwa. Cena jest to wartościowo określona wielkość, przy której sprzedający, jak i kupujący są gotowi do wymiany produktu (towaru). Cena jest bardzo istotna zarówno dla całego rynku, jak i firmy na nim działającej. To ona tworzy przychody, wpływa na efekt zróżnicowania rynku oraz ma wpływ na efektywność postępowania uczestników rynku. Cena danego produktu spełnia swą funkcję wtedy, gdy zgodnie z faktami odzwierciedla z jednej strony aktualną siłę popytu (informacja dla przedsiębiorstwa produkującego dany wyrób), natomiast z drugiej – pokazuje realne możliwości zaspokojenia potrzeb przy danym rozmiarze podaży i dochodów (informacja dla odbiorcy danego produktu). Podstawową zasadą kalkulacji ceny jest fakt, że musi ona zapewnić firmie zysk z działalności i być akceptowana przez nabywcę danego produktu.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 8/2015

Zobacz również

Jak liczyć wartość klienta (CLTV) w B2B?

Jak liczyć wartość klienta (CLTV) w B2B?
  • Czym jest CLTV?
  • Jak sprawdzić, ile tak naprawdę wart jest konkretny klient?
  • Jak zwiększać wartość klienta w B2B?
Czytaj więcej

Czego sprzedawca nie mówi marketerowi, a powinien

Czego sprzedawca nie mówi marketerowi, a powinien
  • Na jakie pytania dotyczące klientów i sprzedaży handlowcy mogą pomóc odpowiedzieć marketingowcom?
  • Jakie pytania z obszarów związanych z marketingiem sprzedawcy powinni zadawać klientom?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama