• Czym są umiejętności hybrydowe?
  • Czy osoby z wyższym IQ osiągają lepsze wyniki w pracy?
  • Jak najefektywniej trenować inteligencję emocjonalną?
Kompetencje hybrydowe - dlaczego warto zadbać o umiejętności "miękkie" w "twardej" pracy?

Osiem godzin, od 9 do 17 w biurze. Jeszcze półtora roku temu na pytanie, ile czasu spędzamy w pracy, większość z nas odpowiedziałaby zapewne w ten właśnie sposób. W wielu firmach pandemia COVID-19 wymusiła ekspresowe przejście na hybrydowy lub zdalny model pracy i komunikacji. Tym samym przyśpieszyła nieuchronny proces transformacji modelu zatrudnienia i współpracy biznesowej.

Hybrydowy model pracy pozostanie z nami na dłużej. Dane wskazują, że pracownicy po wielomiesięcznym doświadczeniu pracy zdalnej chcą wykorzystać to, co w niej najlepsze, dodając do tego zalety pracy stacjonarnej w biurze1. Dlatego dziś należy porzucić myśl, że znów będziemy pracować razem w określonych godzinach i tylko w jednym miejscu, a jednocześnie zadbać o rozwinięcie swoich kompetencji przydatnych w hybrydowym modelu zarządzania i współpracy.

Zapotrzebowanie na kompetencje – trendy światowe

Przejście ze współpracy stacjonarnej na zdalną lub hybrydową wymusza w przedsiębiorstwach nie tylko zmiany w obszarze procesów biznesowych, ale także współpracy w szczególności w obszarze komunikacji międzyludzkiej.

Z badań profesor Katy Börner, specjalizującej się w komunikacji w połączeniu z wizualizacją danych na Uniwersytecie Indiana Bloomington, wynika, że w ekonomii opartej na danych, zapotrzebowanie na miękkie, socjalne umiejętności, jak wspłpraca zespołowa i komunikacja międzyludzka, będzie rosło wraz z zapotrzebowaniem na twarde dane i narzędzia2. Podobne wnioski płyną z badań firmy doradczej McKinsey. Według niej zapotrzebowanie na socjalne i emocjonalne umiejętności miękkie wzrośnie o 30% do 2030 r., z równoległym wzrostem określonych kompetencji twardych powiązanych z nowymi technologiami3.

Czym są kompetencje twarde?

Kompetencje twarde to mierzalne umiejętności, które nabywamy w toku nauki – w szkole, na studiach, poprzez szkolenia, kursy, praktyki i staże bądź pracę zawodową.

Są to innymi słowy kompetencje zawodowe, czyli zestaw wiedzy i umiejętności umożliwiających efektywne wykonywanie zadań na stanowisku pracy. Stopień ich opanowania zazwyczaj poświadczają dokumenty, np. certyfikaty lub dyplomy. Mogą one przykładowo dotyczyć opanowanego poziomu znajomości języka obcego, narzędzi technologicznych, obsługi urządzeń bądź znajomości oprogramowania. Umiejętności twarde są bardzo istotne, bo to właśnie od stopnia ich opanowania zależy, czy kandydatura danej osoby na określone stanowisko pracy w ogóle zostanie rozpatrzona.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 63/2022

7 potrzeb klientów sklepów przyszłości. Jak je zaspokoić?

7 potrzeb klientów sklepów przyszłości. Jak je zaspokoić?

Dynamiczny rozwój technologii i powszechna cyfryzacja sprawiły, że o sklepach przyszłości nie mówi się już w kontekście futurystyki. Są one obecne tuż za naszym rogiem i na wyciągnięcie ręki – w naszych smartfonach. Coraz więcej sieci handlowych inwestuje w autonomiczne punkty i najlepsze doświadczenia klienta. To, czego oczekują konsumenci, to przede wszystkim wygoda. Czynnik ten determinuje wymagania stawiane detalistom, takie jak przyjazne dostawy i zwroty, rekomendacje czy onboarding nowych funkcjonalności. Z perspektywy sprzedawcy ważny jest również optichannel, czyli wybrany przez konsumenta punkt kontaktu z marką.

Czytaj więcej

Jak skutecznie komunikować się z szefem w trudnych sytuacjach?

Jak skutecznie komunikować się z szefem w trudnych sytuacjach?
  • Jak komunikować przełożonym napotkane trudności?
  • Jak prowadzić rozmowę z trudnym szefem?
  • Jak powinna przebiegać rozmowa o ciężkich i drażliwych tematach?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.