Coraz częściej celem działań marketingowych jest pozyskanie leadów do sprzedaży. To, oczywiście, krok w dobrym kierunku, ponieważ pozwala wyznaczyć wspólne cele dla działów marketingu i sprzedaży, które do tej pory operowały w zupełnie niezrozumiałych dla siebie wzajemnie obszarach. Nie jest to jednak zadanie proste, a nieumiejętne podejście do generowania leadów może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych.

Z braku polskiego odpowiednika czasem słowo lead tłumaczone jest jako potencjalny klient. Moim zdaniem niepoprawnie – ponieważ potencjalni klienci to, jak rozumiem, cała populacja – także ci, do których nie dotarliśmy z komunikatem marketingowym i którzy mogą nawet nie wiedzieć o naszym istnieniu.

A zatem co to jest lead sprzedażowy? Proponuję następującą definicję:

Lead to osoba (bądź firma), która ma biznesowy problem/potrzebę zakupową, dysponuje budżetem i jest gotowa do podjęcia rozmów z działem sprzedaży na temat danej oferty lub warunków sprzedaży.

Tak naprawdę jednak definicja ta będzie się różniła w zależności od firmy, a nawet od konkretnego produktu w danej firmie. To, czy dana osoba „jest gotowa do podjęcia rozmów z działem sprzedaży”, jest względne.

Ustalenie definicji jest bynajmniej nietrywialnym zadaniem i powinno być kluczowym elementem planowania współpracy między działami sprzedaży i marketingu.

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Platforma do sprzedaży B2B ‑ zagrożenie czy ułatwienie?

Platforma do sprzedaży B2B - zagrożenie czy ułatwienie?
  • Czym są i jak działają platformy B2B?
  • Jaką platformę należy wybrać, aby osiągnąć jak najwyższe wyniki?
  • Jakie funkcje powinien mieć skuteczny system B2B i które z nich sprawdzą się w twojej firmie?
Czytaj więcej

Kompetencje warte... klienta

Kompetencje warte... klienta
  • Jakich umiejętności szukać u telemarketerów, a jakich u pracowników działu obsługi klienta?
  • Które umiejętności powinny być wspólne u kandydatów na oba te stanowiska?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama