• Jakie kompetencje musi mieć współczesny lider z punktu widzenia biznesu?
  • Z jakimi wyzwaniami mierzy się dziś lider?
  • Jakie są najczęstsze mity związane z rolą lidera?
Lider na dzisiejsze czasy

Pandemia, wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja, wiele niepokojów i trudnych emocji, a do tego dynamicznie zmieniające się strategie w organizacjach, które próbują nadążyć za zmieniającą się globalną sytuacją – wszystko to wymusiło zmiany również w postrzeganiu roli lidera.

Jakie kompetencje musi mieć współczesny lider z punktu widzenia biznesu?

Aby współczesny lider mógł być efektywny, musi – podobnie, jak przedstawiciele wielu innych zawodów, np. lekarz, psychoterapeuta, prawnik – nieustannie się rozwijać i uczyć. Świat, jaki znaliśmy przed nadejściem pandemii i przed wojną za naszą wschodnią granicą, zmienił się nie do poznania. Inne są zatem wyzwania stające przed osobami, które zarządzają zespołami i organizacjami. Zmienna, niepewna i niestabilna sytuacja, w której funkcjonujemy, powoduje, że lider nieustannie musi się rozwijać. Od kilku miesięcy widać wyraźny ruch w branży szkoleniowej, który pokazuje perspektywy wzmocnienia dotychczasowych kompetencji liderskich oraz budowania tych, które wcześniej nie stanowiły priorytetu.

Współczesny lider to zatem osoba nie tyle bogata w kompetencje przywódcze (to powinno być immamentną cechą lidera), ale przede wszystkim człowiek w swoich blaskach i cieniach, który widzi w drugiej osobie nie tylko tabele, cyfry czy cele, lecz drugiego człowieka, mierzącego się z różnego rodzaju życiowymi i zawodowymi wyzwaniami oraz problemami. Współczesny lider potrafi łączyć perspektywę biznesową z relacyjną. Jednym z kluczowych obszarów rozwoju jest zatem obszar relacji.

Ogólnopolskie badanie HR przeprowadzone na przełomie sierpnia i września przez Talent Development Institute i Adventure for Thought na niemal 100 firmach w Polsce pokazuje, które kompetencje okazują się kluczowe w obecnej rzeczywistości. Są to:

  • umiejętność motywowania i budowania zaangażowania,
  • odporność psychiczna,
  • odwaga menedżerska.

Zmienia się także rozumienie roli lidera. Dziś coraz częściej mówi się o tzw. servant leadership (przywództwie służebnym). Rola lidera traktowana jest nie jako funkcja, a jako służba drugiemu człowiekowi i organizacji (podobnie, jak myślimy o lekarzu, nauczycielu, duchownym itd.). Pracując z kadrą menedżerską najwyższego szczebla globalnych organizacji, spotykam się z tym, że świat odchodzi od mikromanagementu, kontroli, wyciskania z ludzi wszystkich soków. Jeden z moich klientów coachingowych powiedział ostatnio, że jego zadaniem jako lidera jest „ułatwianie zespołowi pracy”. To jego główne zadanie. Wspieranie swoich ludzi – tak indywidualnie, jak i zespołowo, oraz przejmowanie tematów wymagających zaangażowania wyższego szczebla.

Z kolei światowej sławy badaczka i psycholożka Brene Brown na podstawie wieloletnich badań wypracowała cztery kluczowe kompetencje odważnego przywództwa. Są nimi:

  • zmaganie się z wrażliwością,
  • życie zgodne z wartościami,
  • budowanie zaufania oraz
  • sztuka wstawania (podnoszenia się po porażce).

Kompetencje te pozwalają widzieć w pracowniku i w sobie człowieka, a nie niezniszczalną maszynę. W kontekście odważnego przywództwa Brown podkreśla, że odważny lider powinien dbać o ludzi, którym przewodzi. Powinna go z nimi łączyć więź”. Ważne jest również stawianie granic.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 65/2022

Benchmarking i reengineering – stare koncepcje, nowe spojrzenie

Benchmarking i reengineering – stare koncepcje, nowe spojrzenie

W obliczu niestabilnej sytuacji gospodarczej i rynkowej, menedżerowie muszą sobie uświadomić konieczność ciągłych modyfikacji form dialogu i przejścia od konfrontacji do szeroko pojętej komunikacji, koordynacji i negocjacji na zasadach współodpowiedzialności, kreowania nowej kultury zarządczej. Świat się zmienia, a kluczem do pozostania konkurencyjnym jest odpowiednia reakcja. Wsparta sprawdzonymi metodami i narzędziami, jak reengineering i benchmarking, które mają na celu poprawę procesów i funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 65/2022

Kiedy tak naprawdę warto wdrożyć system ERP?

Kiedy tak naprawdę warto wdrożyć system ERP?

Ostatnie lata przyniosły ogromną popularność zintegrowanym systemom do zarządzania i planowania w przedsiębiorstwie. Dzieje się tak dlatego, że informacja, którą są w stanie wygenerować staje się kluczowym zasobem przedsiębiorstwa. Samo wdrożenie systemu klasy ERP nie jest łatwe, a niejednokrotnie zajmuje sporo czasu. Warto odpowiedzieć sobie zatem na pytanie, kiedy organizacja powinna pomyśleć o tego typu projekcie.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.