Firma handlowa jest na etapie przygotowywania budżetu na następny rok. Pierwszy krok to stworzenie budżetu operacyjnego, w którym jednostka określa poziom planowanej sprzedaży. Plan przygotowywany jest w podziale na klientów i na poszczególne towary. Budżet realizuje się metodą oddolną, czyli pierwszym krokiem jest przygotowanie budżetów cząstkowych przez przedstawicieli handlowych, a następnie ich konsolidacja na poziomie całej firmy.
Firma zajmuje się handlem towarami reklamowymi typu gadżety. Klientów podzielono na trzy grupy: GRUPA 1 – klienci sieciowi, GRUPA 2 – agencje reklamowe, GRUPA 3 – klienci indywidualni. Według tych grup klientów określane są poziomy bonusów dla nich. Towary również podzielone zostały na trzy grupy: GRUPA A – towary stanowiące największą wartość w całym wolumenie sprzedaży w poprzednim roku, GRUPA B – towary o średniej wartości w odniesieniu do całej sprzedaży i GRUPA C – towary o najmniejszej wartości sprzedaży.
Model budżetu sprzedaży
Pierwszym krokiem, mającym na celu ustalenie całkowitego planu wartościowego sprzedaży na rok następny, jest zebranie budżetów cząstkowych poszczególnych sprzedawców i zestawienie ich w jednej zbiorczej tabeli. Wartość sprzedaży przedstawia się w podziale na klientów (z określeniem jednej z trzech grup) i na towary (z przypisaniem do jednej z trzech grup towarowych).
Dla każdej grupy klientów, na podstawie wyliczeń i rozmów z nimi, zostanie określony procentowy bonus roczny. Będzie on wypłacany w grudniu tego roku, dla którego planowana jest sprzedaż. Dodatkowo dla każdej z trzech grup towarów określa się procentowy wzrost wartości sprzedaży w stosunku do budżetów przedstawionych przez poszczególnych sprzedawców. Efektem licznych rozmów i kalkulacji jest budżet sprzedaży z trzema wariantami bonusów dla grup klientów oraz procentowym wzrostem sprzedaży poszczególnych grup towarowych. Zestawienie trzech scenariuszy budżetu zawiera tabela 2.
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.