Firma handlowa jest na etapie przygotowywania budżetu na następny rok. Pierwszy krok to stworzenie budżetu operacyjnego, w którym jednostka określa poziom planowanej sprzedaży. Plan przygotowywany jest w podziale na klientów i na poszczególne towary. Budżet realizuje się metodą oddolną, czyli pierwszym krokiem jest przygotowanie budżetów cząstkowych przez przedstawicieli handlowych, a następnie ich konsolidacja na poziomie całej firmy.

Firma zajmuje się handlem towarami reklamowymi typu gadżety. Klientów podzielono na trzy grupy: GRUPA 1 – klienci sieciowi, GRUPA 2 – agencje reklamowe, GRUPA 3 – klienci indywidualni. Według tych grup klientów określane są poziomy bonusów dla nich. Towary również podzielone zostały na trzy grupy: GRUPA A – towary stanowiące największą wartość w całym wolumenie sprzedaży w poprzednim roku, GRUPA B – towary o średniej wartości w odniesieniu do całej sprzedaży i GRUPA C – towary o najmniejszej wartości sprzedaży.

Model budżetu sprzedaży

Pierwszym krokiem, mającym na celu ustalenie całkowitego planu wartościowego sprzedaży na rok następny, jest zebranie budżetów cząstkowych poszczególnych sprzedawców i zestawienie ich w jednej zbiorczej tabeli. Wartość sprzedaży przedstawia się w podziale na klientów (z określeniem jednej z trzech grup) i na towary (z przypisaniem do jednej z trzech grup towarowych).

Dla każdej grupy klientów, na podstawie wyliczeń i rozmów z nimi, zostanie określony procentowy bonus roczny. Będzie on wypłacany w grudniu tego roku, dla którego planowana jest sprzedaż. Dodatkowo dla każdej z trzech grup towarów określa się procentowy wzrost wartości sprzedaży w stosunku do budżetów przedstawionych przez poszczególnych sprzedawców. Efektem licznych rozmów i kalkulacji jest budżet sprzedaży z trzema wariantami bonusów dla grup klientów oraz procentowym wzrostem sprzedaży poszczególnych grup towarowych. Zestawienie trzech scenariuszy budżetu zawiera tabela 2.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.