• Czy home office w dziale handlowym to nasza przyszłość, czy może już teraźniejszość?
  • Co może zyskać pracodawca dzięki zdalnym pracownikom?
  • Jakie benefity otrzymują pracownicy dzięki możliwości pracy z domu?
  • Na co warto zwrócić uwagę, decydując się na taką formę współpracy z zespołem?

Wyobraź sobie, że budzisz się rano i niespiesznie bierzesz prysznic. Następnie pijesz poranną kawę i zjadasz pożywne śniadanie. Z radioodbiornika dociera do ciebie raport na temat ruchu drogowego i korków w całym mieście. Na szczęście nie musisz szybko wskakiwać do samochodu, żeby zdążyć do biura. W ogóle nie musisz do niego jechać. Już za chwilę zaczniesz realizować swoje zawodowe obowiązki, nie ruszając się z domu.

Czy to brzmi jak opis twojego poranka? Jeżeli tak, to najprawdopodobniej masz szczęście i możesz wykorzystywać dobrodziejstwa pracy w trybie home office.

Zdalna praca się opłaca (wszystkim)

XXI w. pozwolił stworzyć wiele nowych miejsc pracy. Część z nich przenosi się również do świata cyfrowego, w którym za biuro wystarczy laptop z dostępem do internetu. Wiele zawodów możemy dziś wykonywać zdalnie, niezależnie od miejsca zamieszkania. Korzyści są obopólne – zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców. Firmy mogą zaoszczędzić, wydając mniej na kosztowne powierzchnie w biurowcach, często zwiększają produktywność i lojalność pracowników, a ponadto wpływają na ich ogólne zadowolenie.

Zdalna praca jest coraz bardziej popularna. Patrząc na naszych przyjaciół zza oceanu, którzy lubią wszystko mierzyć, możemy dowiedzieć się więcej o tym trendzie. Zgodnie z danymi Amerykańskiego Urzędu Statystycznego w 2019 r. 57% pracowników miało elastyczny czas pracy. Prawie jedna trzecia (29%) mogła wykonywać swoją pracę z domu, a 25% z nich przynajmniej od czasu do czasu z tej możliwości korzystało1. Z kolei organizacja Owl Labs przebadała w 2019 r. losowo wybraną grupę 1202 pracowników w Stanach Zjednoczonych. Tym razem już 62% respondentów odpowiedziało, że zdarza im się pracować zdalnie, jednak odbywa się to z różną częstotliwością. Ponad połowa (54%) zadeklarowała, że pracuje zdalnie przynajmniej raz w miesiącu, 48% – przynajmniej raz w tygodniu, a 30% całkowicie opiera swoją pracę na home office2.

Korzyści dla firmy

Pierwsza korzyść związana z wprowadzeniem możliwości pracy z domu jest oczywista: im mniej ludzi fizycznie w biurze, tym mniej musimy na nie wydawać. Należy pamiętać, że nie mówimy tylko o rozmiarach pomieszczeń, co oczywiście też ma znaczenie, ale również o kosztach ogrzewania zimą czy klimatyzacji latem. Co jakiś czas w biurze trzeba też przeprowadzić remont albo chociaż je odświeżyć, a na co dzień – utrzymywać je w czystości. Zarówno w przypadku małego przedsiębiorcy, jak i dużych firm, gdzie zatrudnienie możemy liczyć w setkach czy tysiącach, te koszty mogą pochłaniać sporą część przychodów. Co ciekawe, często sami pracownicy również cenią sobie zdalną pracę bardziej niż pieniądze. W przywołanym wcześniej raporcie Owl Labs 34% z nich zadeklarowało, że zgodziłoby się na 5% obniżkę płacy w zamian za możliwość pracy zdalnej, aż 24% zgodziłoby się na obniżkę do 10% płacy, a aż 20% z nich rozważyłoby nawet obniżkę większą niż 10%. Widać zatem, że umożliwienie naszym pracownikom pracy z domu bardzo się opłaca.

Warto też zwrócić uwagę na to, co dużo trudniej zmierzyć, a mianowicie na lojalność pracowników. W czasach, kiedy home office staje się coraz popularniejszy, ale jeszcze nie jest standardem, oferując taki przywilej, możemy się wyróżnić spośród naszej konkurencji. Pracownicy docenią nasze zaufanie do nich, a także wszystkie benefity łączące się z pracą z domu. Dla wielu będzie to możliwość wyprowadzenia się za miasto lub zyskania lepszego balansu pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. W moim przypadku praca zdalna daje również firmie nieograniczone możliwości zatrudniania talentów. Kiedy zmuszeni jesteśmy rekrutować ludzi w okolicach siedziby, automatycznie ograniczamy pulę potencjalnych kandydatów. Kiedy naszym potencjalnym rynkiem pracowników jest cała Polska albo cały świat, mamy nieograniczone możliwości.

Na co uważać, wprowadzając możliwość korzystania z home office?

Pomimo że zalet pracy z domu jest wiele, to należy też przeanalizować, czego taki styl pracy będzie wymagał od nas jako od pracodawcy. Firma musi zainwestować w rozwiązania teleinformatyczne, które pozwolą pracownikom poczuć się jak w biurze i pracować komfortowo. Zdalni pracownicy w mojej firmie zawsze otrzymują cały zestaw, na który składają się laptop, dwa monitory, słuchawki z mikrofonem oraz kamera. Dwa ostatnie urządzenia są bardzo istotne nie tylko w kontekście komunikacji z klientami, ale również komunikacji wewnątrz organizacji. Kiedy mamy wielu zdalnych pracowników, wtedy sami jako szefowie sprzedaży musimy zmienić podejście. Suche e-maile lub wiadomości wysyłane na komunikatorze dobrze zastąpić telefonami, dzięki którym pracownik będzie mógł nas nie tylko usłyszeć, lecz także zobaczyć. Kluczowym elementem jest komunikacja – to tutaj należy przyłożyć dźwignię, jeżeli chcemy, aby zdalni pracownicy byli efektywni. Musimy dużo bardziej się starać, aby czuli się częścią organizacji i byli w pełni zaangażowani we współpracę.

Korzyści dla pracowników

Z home office jest dokładnie tak jak ze wszystkimi innymi narzędziami motywacyjnymi – zawsze trzeba stosować indywidualne podejście i sprawdzić, co dla danego pracownika może być korzyścią przy pracy z domu i czy w ogóle taki model jest dla niego atrakcyjny. Pamiętajmy, że dla wielu osób wcale nie będzie to szczyt marzeń, ponieważ potrzebują częstego kontaktu z ludźmi czy zewnętrznej motywacji do działania. Jakie są natomiast plusy? Na pewno codzienna droga do pracy, a w zasadzie jej brak. Jak możemy wyczytać z danych przedstawionych na portalu praca.pl3, średni czas dojazdu do pracy w Polsce to 41 minut. Średnia europejska to 42 minuty. Dość łatwo przeliczyć, że pracownik w trybie home office zaoszczędza tygodniowo prawie siedem godzin na dojazdach. W miesiącu jest to ponad 27 godzin, a w ciągu roku ponad 13 dni. Ten czas bezpośrednio przekłada się też na czas dla rodziny czy na możliwość załatwienia dodatkowych spraw, na które być może wcześniej trzeba było brać urlop. Brak dojazdów wpływa też bezpośrednio na zaangażowanie pracowników i czas ich pracy. Wielokrotnie widziałem pracowników, którzy już 15 minut przed zakończeniem pracy nerwowo przeklikiwali przypadkowe strony w internecie, czekając tylko na godzinę wyjścia, bo spieszyli się na konkretny autobus czy tramwaj. W przypadku pracowników zdalnych możemy mieć większą pewność, że lepiej wykorzystają swój czas, a jak pokazuje praktyka – często również pracują dłużej, ponieważ nie musząc kontrolować godziny wyjścia do domu, wolą skutecznie pozamykać swoje sprawy z danego dnia. Kolejną, nie mniej ważną sprawą jest komfort samej pracy. Oczywiście jako pracodawcy zazwyczaj staramy się zapewnić możliwie najlepsze warunki w firmie, jednak nic nie zastąpi naszego własnego fotela czy kanapy, a najlepszą przekąską dla większości osób będzie własnoręcznie zrobiona kanapka zamiast batona z automatu. Pracując z domu, możemy otoczyć się ulubionymi przedmiotami, które sprawiają, że czujemy się spokojni i skoncentrowani. W chwilach skupienia możemy włączyć ulubioną muzykę i nie obawiać się, że wybije nas z rytmu niekoniecznie śmieszny żart kolegi zza biurka. Rzadko o tym myślimy, ale ważnym aspektem jest też samo zdrowie. Pracując w biurze, możemy się po nim przespacerować – z założenia jest zwykle większe niż prywatne mieszkanie czy dom. Jednak w domu możemy wygospodarować czas na prawdziwe ćwiczenia (przysiady, pompki czy rozciąganie), których wstydzilibyśmy się wykonywać w towarzystwie współpracowników.

Na co uważać, korzystając z home office jako pracownik?

Wielu osobom praca w domu zapewnia chwile spokoju, kiedy mogą skupić się na tym, co najważniejsze. Jednak inni równie łatwo poddają się rozproszeniu. Handlowcy są na to szczególnie narażeni, kiedy coś im nie wychodzi. Po kolejnym nieskutecznym telefonie często mają ochotę wszystko rzucić i odłożyć – przynajmniej na jutro. W domu jest to dużo łatwiejsze, bo nikt bezpośrednio nie przygląda się naszej pracy. Należy zatem pamiętać, aby dbać o wdrożenie odpowiedniej rutyny i o samodyscyplinę. W czasie pracy zajmujemy się tylko nią. Nie opłacamy rachunków, nie gotujemy obiadu dla całej rodziny ani nie oglądamy telewizji. Aby ułatwić sobie to zadanie, warto – nawet pracując z własnego salonu – przebrać się w strój inny niż domowy dres, a przerwy robić w regularnych, z góry ustalonych odstępach. Innym, ważnym czynnikiem jest współpraca z pozostałymi członkami zespołu. Nie mówię tutaj tylko o chęci nawiązania kontaktu i rozmowy z innymi osobami, ale również o czerpaniu od innych wiedzy i pomysłów, co można zrobić lepiej. Być może problem, który napotkaliśmy, ktoś już rozwiązał i warto porozmawiać z zespołem – telefonicznie lub za pomocą komunikatorów – żeby się o tym dowiedzieć.

Czy home office jest dla każdego?

Na pewno nie. Wiele zależy od osobowości handlowca, jego samodyscypliny oraz oczekiwań wobec samej pracy i pracodawcy. Praca z domu daje większe poczucie swobody i zaufania. Jeżeli sprzedawcy są zdyscyplinowani, to pracując z domu, są zwykle również bardziej produktywni od tych pracujących w biurze. Jednak menedżerowi, który nie ma z nimi na co dzień bezpośredniego kontaktu, trudniej dostrzec szczególne uzdolnienia zdalnych pracowników, przez co rzadziej awansują i często nie mogą skorzystać z dodatkowych benefitów, jakie pracodawca oferuje tylko w biurze. Jako szefowie wybierajmy więc rozważnie, kto może skorzystać z takiej formy pracy, a dla kogo będzie to kara. Główną zasadą jest bowiem to, aby praca szła możliwie najskuteczniej do przodu, a pracownicy byli zadowoleni i zmotywowani – nieważne, czy siedzą w biurze, czy na własnej kanapie.

Przypisy / Źródła / Podstawa prawna
  1. American Time Use Survey Summary [online]. U.S. Bureau of Labor Statistics [dostęp: 2020-01-21]. Dostępny w internecie: <http://bit.ly/2TNIPFj>.
  1. State of Remote Work 2019 [online]. Owl Labs [dostęp: 2020-01-21]. Dostępny w internecie: <http://bit.ly/2RhxjAr>.
  1. Dojazd do pracy — zwrot kosztów, rozliczenie pit, czas dojazdu, dodatek paliwowy [online]. Praca.pl [dostęp: 2020-10-21]. Dostępny w internecie: <http://bit.ly/2urwnkg>.
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 51/2020

Let them talk, czyli społeczny dowód słuszności w praktyce

ECOM_14_20.jpg
  • Co daje nam społeczny dowód słuszności?
  • Jak wykorzystać go w swoim biznesie?
  • Jak kreatywnie podejść do tematu?
Czytaj więcej

Media społecznościowe: narzędzie pracy a nie rozpraszacz

SS_51_80.jpg
  • Dlaczego firma powinna być obecna w mediach społecznościowych?
  • Jak zaplanować działania z wykorzystaniem mediów społecznościowych, aby były przydatnym narzędziem pracy, a nie rozpraszaczem?
  • Dlaczego warto wdrożyć w firmie politykę korzystania z mediów społecznościowych?
Czytaj więcej

Zarządzanie w środowisku ciągłego kryzysu

SS_51_54.jpg
  • Czy praca w sprzedaży uodparnia na sytuacje kryzysowe, takie jak obecna pandemia?
  • Czego menedżer sprzedaży może się nauczyć od dowódcy armii?
  • Przez jakie fazy zachowania przechodzi większość osób w długotrwałej sytuacji kryzysowej?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama