• Dlaczego pokora w zawodzie szefa sprzedaży jest ważna?
  • Jak powinna się manifestować wobec pracowników?
  • Jakie korzyści może ona przynieść menedżerowi i całej firmie?
Pokora w zawodzie szefa sprzedaży

Stada ludzkie od początków swojego istnienia miały liderów – jednostki, które pełniły funkcję przewodników stada, obrońców grupy.

Pomiędzy epoką plemienną a epoką przemysłową liderzy pełnili coraz bardziej skomplikowane role. Najczęściej były one związane z hierarchicznymi strukturami zarządzania wojskiem, chłopami pańszczyźnianymi, niewolnikami. Ten rodzaj przywództwa wymagał specyficznych cech – siły i bezwzględności.

Narodziny menedżera

Funkcja menedżera jest stosunkowo młodą rolą społeczną. Narodziła się w epoce uprzemysłowienia. Najważniejszym celem pierwszych menedżerów było porządkowanie coraz bardziej skomplikowanych procesów produkcyjnych, delegowanie i kontrola. Podległymi byli najczęściej robotnicy fabryczni (nie było jeszcze rozbudowanych struktur organizacyjnych). W tym czasie pojawiły się pierwsze modele przywództwa menedżerskiego. Zaczęto przeprowadzać pierwsze badania efektywności, uwzględniające model zarządzania. To w tym czasie ukształtował się bazowy model przywództwa menedżerskiego.

Obecnie jesteśmy w społecznym procesie redefinicji ról menedżerskich. Wpływa na to wzrost poczucia bezpieczeństwa. Ludzie już nie walczą o przetrwanie. Coraz częściej ważna jest jakość życia, a więc i jakość pracy. Pracownicy (również pracownicy sprzedaży) potrzebują coraz więcej upodmiotowienia. Nakazowo-kontrolny styl przywództwa przynosi coraz mniej efektów. Oczywiście cały czas jeszcze działa, ale jego efektywność się zmniejsza, ponieważ zmieniają się priorytety społeczne.

Wydaje się, że pewnym remedium na te zmiany są systemy premiowe lub prowizyjne odpowiadające na potrzeby związane z wysokimi zarobkami, a konkretnie z możliwościami wygenerowania tych zarobków za dobrze wykonaną pracę sprzedażową.

Pamiętam swoje początki jako szefa sprzedaży, kiedy byłem przekonany, że ustalenie mechanizmu premiowo-prowizyjnego, celów sprzedażowych oraz systematyczna analiza wyników na spotkaniach jest podstawowym narzędziem menedżera. To była końcówka lat dziewięćdziesiątych. Jednak takie podejście już nie daje efektu przewagi konkurencyjnej. Można tak działać, jednak jeżeli chcemy osiągnąć wybitne wyniki jako szef sprzedaży, musimy dołożyć do tego modelu element dbania o dobrostan swoich pracowników, rozumiany jako stworzenie takiego modelu pracy, a więc również modelu zarządzania, który będzie wzmacniał wysoki poziom zadowolenia z wykonywanej pracy. Dlaczego jest to ważne?

Praca sprzedawcy to bardzo ciekawy zawód o wysokim poziomie zmienności. Jednak jest to trudna profesja, w której stale pojawia się element stresu, walki, konfrontowania się z porażkami. Jeżeli jest wykonywana źle, bez zadbania o własny dobrostan, bardzo szybko i niestety skutecznie doprowadza do wypalenia zawodowego. Każdy z nas zna to doświadczenie, kiedy jako klienci, słyszymy z ust handlowca:

– Dzień dobry! Słucham! W czym mogę pomóc!

Wiemy od razu, że dzień nie jest dobry, że handlowiec nie ma zamiaru koncentrować się na naszych potrzebach ani nam pomagać. To może być zły dzień. Każdemu się może zdarzyć. Ale może być to przejaw wypalenia zawodowego, które w sprzedaży jest bardzo niebezpiecznym objawem.

Mamy pracownika, który bardzo dużo wie. Kiedyś „dowoził” wyniki, więc wiemy, że potrafi sprzedawać, ale już nie sprzedaje. Przeciwstawienie się temu procesowi to jedna z ról świadomego szefa sprzedaży.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 64/2022

Jak przedstawić realizację celów w raportach?

Jak przedstawić realizację celów w raportach?

Wizualizacja danych ma bardzo szerokie zastosowanie w tworzeniu rozmaitych raportów, a z im bardziej skomplikowanymi kontekstami biznesowymi mamy do czynienia, tym bardziej możemy rozwinąć skrzydła, tworząc piękne, treściwe i funkcjonalne prezentacje danych. Dzisiaj jednak nie będę się skupiał na propozycjach rozwiązań specyficznych dla danej branży czy obszaru. Opowiem o bardzo uniwersalnych formach wizualizacji, dla których z całą pewnością duża część czytelników znajdzie zastosowanie w swojej codziennej pracy. Mam na myśli raportowanie realizacji celów. Pokażę trzy szybkie sposoby na to, jak pokazać targety oraz ich wykonanie w przejrzysty i efektowny sposób.

Czytaj więcej

Narzędzia efektywności szefa sprzedaży

Narzędzia efektywności szefa sprzedaży
  • Jak efektywnie planować cele?
  • Czym jest wykres Gantta?
  • Jak prawidłowo zarządzać swoim czasem, by wykorzystywać go lepiej?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.