• Jakie są najczęstsze problemy wynikające z zarządzania na odległość?
  • Jak walczyć z brakiem poczucia wspólnej misji i identyfikacji z firmą u pracowników z zespołów rozproszonych?
  • Jak zapobiegać wysokiej rotacji pracowników w zespołach rozproszonych? 

Zarządzanie na odległość jest procesem problematycznym i trudno z tym dyskutować. Rozproszona struktura zespołu, różne obszary geograficzne, ograniczona ilość narzędzi, brak możliwości natychmiastowej korekty czy wywoływania nacisku powodują, że koordynacja działań na odległość staje się nie lada wyzwaniem i dla zespołu, i dla jego managera. Wiele firm handlowych nie może jednak od tego uciec. Przedstawiciele handlowi obsługują obszary oddalone od siebie o setki kilometrów. A usługi, wdrożenia, technologie, doradztwo? Tak samo.

Jakie problemy spotykają managerów zarządzających na odległość?

PROBLEMY GŁÓWNE:

Brak poczucia wspólnoty (gry do tej samej bramki)

Ten problem występuje zawsze, gdy pracownicy zarządzani są zdalnie. Nie ma innej możliwości – pracownicy działający w strukturze rozproszonej nie mają regularnego kontaktu ani z zespołem (z innymi pracownikami), ani z osobą zarządzającą, stąd siłą rzeczy koncentrują się wyłącznie na partykularnych interesach i swoich indywidualnych wynikach.

Rozwiązanie problemu: rozwiązanie jest bardzo proste, a są nim systematyczne spotkania z całym zespołem. Mogą to być spotkania comiesięczne albo kwartalne (zależnie od branży). Na takim spotkaniu koniecznie powinny zostać omówione następujące tematy:

  • gdzie jesteśmy jako zespół w odniesieniu do planu,
  • do czego dążymy jako zespół,
  • co ma być efektem naszych działań w przyszłości,
  • jaki jest plan na kolejny okres,
  • jaki jest udział poszczególnych pracowników w celu globalnym grupy itd.

Takie spotkanie powinno się składać z trzech bloków tematycznych:

  1. co się udało i czego nie udało się zrobić,
  2. jaki jest plan na przyszłość,
  3. integracja i wyróżnienia.

Brak możliwości korygowania działań w czasie rzeczywistym

Nie ma się co oszukiwać – nie będąc na miejscu z pracownikami, nie można na nich oddziaływać, naciskać i korygować w czasie rzeczywistym ich działań. Można za to minimalizować negatywne skutki takiej sytuacji i na tym trzeba się skupić. Problemy najczęściej są naczyniami połączonymi – brak poczucia wspólnej misji (czytaj: brak systematycznych spotkań) powoduje ograniczenia zaufania, podejmowanie złych decyzji, ukrywanie faktów i sianie propagandy niezgodnej z rzeczywistością.

Rozwiązanie: manager zarządzający na odległość musi zapewnić sobie dostęp do narzędzi zdalnego monitorowania KPI. W pracy operacyjnej, pracy w terenie, z klientem – poleganie na wymianie informacji przez telefon, komunikator czy e-mail nie daje żadnej gwarancji, że informacje są pewne i prawdziwe. Po pewnym czasie takiego funkcjonowania osoby w terenie zauważają, że fakty nie mają znaczenia i tworzą raporty tak, by manager był zadowolony, a nie w zgodzie z prawdą. Zatem manager musi mieć dostęp do oprogramowania mierzącego trasy samochodowe, billingi telefoniczne, ruch pracowników. Cytując klasyka –„kochajmy się, ale się kontrolujmy.”

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 59/2021

Strona produktowa na medal

Strona produktowa na medal
  • Jak wykorzystać potencjał strony produktowej w SEO?
  • O jakie elementy strony produktowej zadbać, by poprawić efekty pozycjonowania?
  • Jak zoptymalizować stronę produktową, żeby była widoczna w Google i generowała ruch?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 59/2021

Wykorzystać potencjał mobile

Wykorzystać potencjał mobile
  • Jak zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie wykorzystując mobile?
  • Jak zaprojektować aplikację mobilną odpowiadającą na potrzeby konsumentów?
  • Z których marek warto czerpać inspirację wdrażając rozwiązania przyjazne m-klientom?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.