Pułapki zarządzania na odległość

Jakub Sadowski   Szef Sprzedaży 36/2018 Tylko on-line
  • Jakie są najczęstsze problemy wynikające z zarządzania na odległość?
  • Jak walczyć z brakiem poczucia wspólnej misji i identyfikacji z firmą u pracowników z zespołów rozproszonych?
  • Jak zapobiegać wysokiej rotacji pracowników w zespołach rozproszonych? 

Zarządzanie na odległość jest procesem problematycznym i trudno z tym dyskutować. Rozproszona struktura zespołu, różne obszary geograficzne, ograniczona ilość narzędzi, brak możliwości natychmiastowej korekty czy wywoływania nacisku powodują, że koordynacja działań na odległość staje się nie lada wyzwaniem i dla zespołu, i dla jego managera. Wiele firm handlowych nie może jednak od tego uciec. Przedstawiciele handlowi obsługują obszary oddalone od siebie o setki kilometrów. A usługi, wdrożenia, technologie, doradztwo? Tak samo.

Jakie problemy spotykają managerów zarządzających na odległość?

PROBLEMY GŁÓWNE:

Brak poczucia wspólnoty (gry do tej samej bramki)

Ten problem występuje zawsze, gdy pracownicy zarządzani są zdalnie. Nie ma innej możliwości – pracownicy działający w strukturze rozproszonej nie mają regularnego kontaktu ani z zespołem (z innymi pracownikami), ani z osobą zarządzającą, stąd siłą rzeczy koncentrują się wyłącznie na partykularnych interesach i swoich indywidualnych wynikach.

Rozwiązanie problemu: rozwiązanie jest bardzo proste, a są nim systematyczne spotkania z całym zespołem. Mogą to być spotkania comiesięczne albo kwartalne (zależnie od branży). Na takim spotkaniu koniecznie powinny zostać omówione następujące tematy:

  • gdzie jesteśmy jako zespół w odniesieniu do planu,
  • do czego dążymy jako zespół,
  • co ma być efektem naszych działań w przyszłości,
  • jaki jest plan na kolejny okres,
  • jaki jest udział poszczególnych pracowników w celu globalnym grupy itd.

Takie spotkanie powinno się składać z trzech bloków tematycznych:

  1. co się udało i czego nie udało się zrobić,
  2. jaki jest plan na przyszłość,
  3. integracja i wyróżnienia.

Brak możliwości korygowania działań w czasie rzeczywistym

Nie ma się co oszukiwać – nie będąc na miejscu z pracownikami, nie można na nich oddziaływać, naciskać i korygować w czasie rzeczywistym ich działań. Można za to minimalizować negatywne skutki takiej sytuacji i na tym trzeba się skupić. Problemy najczęściej są naczyniami połączonymi – brak poczucia wspólnej misji (czytaj: brak systematycznych spotkań) powoduje ograniczenia zaufania, podejmowanie złych decyzji, ukrywanie faktów i sianie propagandy niezgodnej z rzeczywistością.

Rozwiązanie: manager zarządzający na odległość musi zapewnić sobie dostęp do narzędzi zdalnego monitorowania KPI. W pracy operacyjnej, pracy w terenie, z klientem – poleganie na wymianie informacji przez telefon, komunikator czy e-mail nie daje żadnej gwarancji, że informacje są pewne i prawdziwe. Po pewnym czasie takiego funkcjonowania osoby w terenie zauważają, że fakty nie mają znaczenia i tworzą raporty tak, by manager był zadowolony, a nie w zgodzie z prawdą. Zatem manager musi mieć dostęp do oprogramowania mierzącego trasy samochodowe, billingi telefoniczne, ruch pracowników. Cytując klasyka –„kochajmy się, ale się kontrolujmy.”

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Polecamy

Archiwum