Koszty standardowe stanowią element rachunku kosztów postulowanych, które określają, jakie wartości powinny mieć koszty rzeczywiste przy zachowaniu określonych warunków. Podstawową cechą rachunku kosztów postulowanych jest określenie dla przyszłego okresu wartości kosztów, które mają być w tym czasie zrealizowane.

Celem analizy jest badanie odchyleń kosztów rzeczywistych od określonych na początku kosztów standardowych. Takie podejście umożliwia określenie oczekiwanych kosztów, które wystąpiłyby przy znanych warunkach, i skupia uwagę na przyczynach powstawania odchyleń. Metodologia ta doskonale wpisuje się w wymogi planowania finansowego i budżetowania.

Rachunek kosztów standardowych może być skutecznie stosowany wówczas, gdy w przedsiębiorstwie istnieją sprawdzone procedury kontroli ponoszonych kosztów (rachunek kosztów), a procesy gospodarcze warunkowane są w większości przez czynniki wewnętrzne, możliwe do określenia na etapie kalkulacji kosztów oczekiwanych.

Do głównych celów stosowania rachunku kosztów standardowych zalicza się:

  • wykorzystanie w procesie budżetowania,
  • identyfikację pozycji kosztowych niezgodnych ze standardami,
  • informację o przewidywanych kosztach przyszłych, użyteczną w procesie decyzyjnym,
  • funkcję motywacyjną poprzez określenie celu kosztowego,
  • wykorzystanie w wycenie rentowności produktów i klientów.

Rachunek kosztów standardowych może być szczególnie użyteczny w zarządzaniu efektywnością sprzedaży. Dzięki temu możliwe jest uświadomienie handlowcowi elementu kosztowego, który zwykle pomija się w analizie wyników sprzedaży. Powód takiego stanu rzeczy jest prozaiczny – czas oczekiwania na informację zwrotną odnośnie do faktycznych kosztów kontraktu lub klienta jest zbyt długi. Rozwiązaniem może być wykorzystanie rachunku kosztów standardowych.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.