• Jakie kompetencje są kluczowe w sprzedaży?
  • Za pomocą jakich metod można je rozwijać?
  • Jak wybrać najlepszą metodę dla siebie?
Rozwój osobisty - hit czy kit?

O rozwoju osobistym współcześnie mówi się wiele. Warsztatowcy i trenerzy proponują mnogość ofert, których flagowym hasłem jest rozwój kompetencji miękkich, pracodawcy zapewniają kandydatów, że właśnie w ich firmie dostaną możliwość rozwoju osobistego, a co drugi kurs wyświetlający się w witrynach internetowych nawołuje krzykliwymi hasłami do wzmacniania i pogłębiania swoich osobistych umiejętności. W gruncie rzeczy to słuszne, by dostosowując się do realiów dzisiejszego świata, stymulować swój mózg i rozwijać zdolności poznawcze. Jednak i tu czyhają rozmaite niebezpieczeństwa w postaci usług rozwojowych oferowanych przez osoby z nieodpowiednim przygotowaniem czy też usług, których twórcy bezwzględnie zapewniają o skuteczności kursów, obiecując diametralną zmianę jakości życia osobistego i kontaktów z ludźmi. Rozwój osobisty jest ważny, a jako że dotyczy obszaru psychiki i funkcjonowania w społeczeństwie, warto dokonywać selekcji w doborze proponowanych narzędzi.

Kluczowe kompetencje w  sprzedaży

Praca w sprzedaży potrafi być szczególnie wymagająca i wypalająca. Bardzo duży nacisk kładzie się na kompetencje miękkie, zwiększające efektywność i efektowność prowadzenia procesów sprzedażowych z klientem, kontaktów ze współpracownikami czy też prowadzenia swoich zespołów. Kompetencje te można podzielić na obszar relacji ze sobą i umiejętności osobistych, czyli kompetencje intrapsychiczne, w których skład wchodzą między innymi:

  • zdolność do podejmowania decyzji czy zachowania w sytuacjach kryzysowych,
  • rozwiązywania problemów
  • zarządzania stresem
  • działania w zgodzie ze swoimi potrzebami, z uwzględnieniem swojego wewnętrznego systemu wartości
  • empatia wobec siebie

oraz obszar relacji z innymi, czyli kompetencje interpersonalne pomagające w nawiązywaniu, tworzeniu i utrzymywaniu relacji społecznych i zawodowych, w tym także umiejętności z zakresu:

  • aktywnego słuchania i zdolności komunikacyjnych
  • stawiania granic i asertywności
  • autoprezentacji
  • pracy zespołowej

Zarówno na stanowiskach handlowych, jak i na wyższych szczeblach zarządzania osoby zajmujące się sprzedażą są narażone na wysoki poziom stresu i spadku nastroju. Comiesięczne dążenie do realizacji targetów, zarządzanie zespołami i firmą, pośrednie i bezpośrednie kontakty z klientami sprawiają, że osoby pracujące w branży stają niemal każdego dnia w obliczu nowych wyzwań. W końcu, ilu klientów czy współpracowników – tyle możliwości poprowadzenia rozmowy i konieczności dopasowywania się. Zmagania z codziennymi trudnościami wymagają bacznego przyglądania się swoim umiejętnościom, jak również gotowości do pracy nad rezerwami, które blokują możliwości sprzedażowe czy też utrudniają kontakty społeczne.

Nieprzyjemne doświadczenia zawodowe, takie jak konflikty wewnątrz zespołu, trudne sytuacje z klientami, niepowodzenia czy porównywanie się ze współpracownikami, utrzymujący się wysoki poziom stresu, mogą negatywnie wpływać na jakość wykonywanych działań i przyczyniać się do powstawania konfliktów wewnętrznych, w tym także do podważania własnej wartości, wątpienia w swoją siłę i sprawczość, spadku nastroju i motywacji. W efekcie mogą pojawić się także stany lękowe, utrudniające codzienne funkcjonowanie w pracy, przekładające się bezpośrednio na jakość życia prywatnego. To wszystko z kolei prowadzi do kumulowania się trudnych emocji.

O ile mamy wpływ na nasze zachowania, o tyle emocji nie jesteśmy w stanie zatrzymać – pojawiają się automatycznie, w odpowiedzi na określone sytuacje z otoczenia. Każda z tych emocji mniej lub bardziej intensywnie domaga się zaopiekowania. I domagać się będzie, dopóki nie zostanie dostrzeżona. Dlaczego to takie ważne, by zauważać i pracować z emocjami?

Te trudne, stresujące sytuacje prowadzą do wewnętrznej kumulacji emocji, a brak ich regulowania prowadzić może ostatecznie do eksplozji – a więc impulsywnego wybuchu na zewnątrz, w postaci krzyku, zachowań agresywnych lub nieadekwatnego sposobu reagowania lub implozji – czyli wybuchu do środka – najczęściej pojawiającego się w postaci dolegliwości psychosomatycznych: bólowych lub chorobowych. Aby skutecznie zarządzać swoimi emocjami i umiejętnie nimi manewrować, niezbędny jest wysoki poziom samoświadomości i samopoznania.

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak podzielić tort?

Jak podzielić tort?
  • Co pizza i tort mają wspólnego z negocjacjami?
  • Na czym polegają perspektywa siły i perspektywa sprawiedliwości?
  • Dlaczego tak trudno jest określić właściwy przedmiot negocjacji?
Czytaj więcej

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi
  • Dlaczego znalezienie odpowiednich motywatorów jest takie ważne?
  • Jakie są fazy rozwoju pracownika?
  • O czym mówią prawa Yerkesa-Dodsona i co mają wspólnego z motywacją?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.