- Jak wykorzystać wsparcie technologiczne na każdym etapie procesu sprzedaży i obsługi klienta?
- Jakie funkcje programów mogą wykorzystać szefowie sprzedaży w celu usprawnienia procesów handlowych oraz obsługi klienta?
- W jaki sposób przygotować się do wdrożenia oraz ile ono trwa?

Rozwój firmy wiąże się nie tylko z większą liczbą klientów czy wyższymi zyskami, ale także z bardziej złożoną administracją, tworzeniem nowych procedur oraz zarządzaniem coraz to większym zespołem pracowników. Właśnie dlatego każde dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo spotyka się w pewnym momencie z koniecznością automatyzacji realizowanych zadań oraz uporządkowania wykonywanych procesów. W tym celu najczęściej wykorzystywane są różnego rodzaju narzędzia informatyczne, systemy i programy. Jakie są ich podstawowe funkcje? Jak wykorzystać technologię w codziennej pracy działów sprzedaży i obsługi klienta?
W jaki sposób systemy informatyczne pomagają w codziennej pracy przedsiębiorstwa?
Mocno upraszczając obszar pracy z klientem, możemy wyróżnić trzy główne działy – związane ze sprzedażą, obsługą oraz planowaniem i wnioskowaniem. Elementy te są od siebie zależne, a sukces całego procesu wymaga sprawnej realizacji zadań na każdym z wymienionych etapów. Warto dodać, że opóźnienia czy wstrzymanie procesów w jednym z tych obszarów mogą nieść za sobą skutki w postaci niezrealizowanych projektów i braku zadowolenia klienta.
Właśnie dlatego szef sprzedaży oraz menedżerowie innych działów powinni zadbać o usprawnienie codziennej pracy swoich zespołów poprzez wykorzystanie – dopasowanych do profilu wykonywanych zadań – narzędzi informatycznych. Najczęściej są to systemy, które magazynują dane, pomagają w planowaniu oraz realizacji działań, częściowo je automatyzując. Wśród nich możemy wymienić front-office’owy CRM, back-office’owy ERP oraz dedykowany system raportujący.
CRM, czyli jak zarządzać sprzedażą
Trudno znaleźć szefa sprzedaży, który nie spotkałby się z oprogramowaniem CRM (z ang. customer relationship management). W najprostszy sposób pojęcie to możemy przetłumaczyć jako zarządzanie relacjami z klientami. System ten wspomaga działania handlowe, dlatego bardzo często stanowi podstawowe narzędzie pracy zarówno menedżerów, jak i sprzedawców.
CRM wspiera handlowców w nawiązywaniu kontaktu z potencjalnymi klientami oraz budowaniu i pogłębianiu relacji z nimi. Stanowi bazę, w której można zapisać wszelkie informacje o konsumentach, co z kolei wpływa na usprawnienie procesu sprzedaży. Należą do nich nie tylko dane osobowe klienta i teleadresowe firmy (w przypadku współpracy B2B), ale też:
- szczegółowe informacje związane z preferencjami zakupowymi,
- historia transakcji,
- reakcja konsumenta na kampanię reklamową lub akcję promocyjną.
Jest on także miejscem, w którym szefowie sprzedaży mogą planować zadania dla swojego zespołu, przypisywać opiekunów do obsługiwanych klientów oraz określać i weryfikować szanse sprzedaży produktu czy usługi.
CRM skupia się na kliencie – budowaniu i wzmacnianiu relacji między organizacją a konsumentem, który stawiany jest w centrum i uznawany za największą wartość przedsiębiorstwa. System ten wykorzystuje się jako zestaw procedur usprawniających kontakt handlowców z potencjalnym kupującym. Informacje, które kumuluje, stanowią podstawę wielu strategii oraz kampanii planowanych przez szefów sprzedaży. Jakie są możliwości tego oprogramowania?
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
