• Jakie są zalety i wady sprzedaży przez telefon?
  • W jaki sposób, dzięki odpowiedniemu planowaniu telemarketingu i cold callingu, można wpływać na morale zespołu?
  • Kiedy szczególnie opłaca się postawić na telemarketing?
Telemarketing nie działa! Czy na pewno?

Telemarketing nie działa!”. Takie słowa usłyszałem w trakcie ostatniej rozmowy na temat budowania skutecznych lejków sprzedażowych. Trudno było mi ukryć zdziwienie. Zapewne dlatego, że moja opinia na ten temat jest odwrotna. Uważam, że telemarketing i cold calling przeżywają właśnie renesans, a ich odpowiednie stosowanie daje firmom przewagę nad konkurencją. W tym artykule potwierdzę swoją tezę i dodatkowo zachęcę do wdrożenia procesu obsługi klienta przez telefon. Moim zdaniem, w przeciwnym wypadku, narazisz siebie i pracowników na ogromną dawkę stresu. Co węcej, ograniczysz tempo wzrostu firmy. Skąd takie śmiałe przypuszczenia?

Ostatni czas pokazał zagrożenia wynikające z modeli sprzedażowych opierających się w głównej mierze na sprzedaży face-to-face. Wprowadzenie ograniczenia przemieszczania się pod koniec 2020 r. wpłynęło na utratę pracy przez 33% handlowców. Tak wynika z raportu HRK1 opublikowanego na początku 2021 r. U 26% sprzedawców pojawił się problem z pozyskaniem nowych klientów, a aż 55% uznało zdalne budowanie relacji za wyzwanie. Są to dane, które skłaniają do refleksji. Czy możemy założyć, że nigdy więcej nie dojdzie do sytuacji, w której nasze możliwości przemieszczania się zostaną ograniczone? Na to pytanie chyba nikt nie zna odpowiedzi. Właśnie dlatego warto zaplanować procedurę obsługi i pozyskania klientów, która pozwoli na podejmowanie niezbędnych działań bez konieczności wychodzenia z domu.

Obalanie mitów

Zanim zacznę przedstawiać argumenty na poparcie swojej opinii, uporządkuję to, jak dzisiaj wygląda telemarketing i efektywny cold calling. Niedawno miałem okazję poznać i rozmawiać z grupą około 50 przedsiębiorców prowadzących różnorodne firmy. Rozmawialiśmy o tym, czym się zajmujemy. Gdy powiedziałem, że rozwiązuję problemy organizacji, docierających do klientów przez telefon, większość moich rozmówców łapała się za głowę. Stwierdzili, że to bardzo trudne zadanie. Ich zdaniem ten sposób docierania do prospektów nie działa lub jest szalenie wymagający. Wspominali m.in. o botach, które same prowadzą rozmowy, oraz dzielili się negatywnymi doświadczeniami z rozmów z telemarketerami. Podsumowując to doświadczenie, stwierdzam, że większość osób ma błędne wyobrażenie na temat tego, jak teraz wyglądają dobrze przeprowadzone rozmowy handlowe przez telefon. Telemarketing i cold calling kojarzy się z wciskaniem garnków, frustracją klientów oraz zapłakanymi konsultantami, którzy nienawidzą swojej pracy. Obalę ten mit.

W obecnych czasach klienci chętnie rozmawiają z osobami po drugiej stronie słuchawki, a handlowcy są zadowoleni, bo dobrze zarabiają. Boty wykonują pewne powtarzalne czynności i są wykorzystywane do kontaktów w relacjach B2C, niemniej moim zdaniem w B2B nie mają racji bytu. Pracując dla różnych firm z kilku branż, zauważam, że młodzi ludzie coraz mocniej doceniają możliwość szlifowania swoich kompetencji miękkich „na słuchawce”. Dodatkowo jest to dla nich rewelacyjny trening przed wejściem na bieżnię kariery zawodowej.

Oczywiście nie wszędzie tak jest, ale to już wina szefów sprzedaży, którzy nie wdrażają niezbędnych zmian. Teraz przez telefon prowadzi się sprzedaż doradczą opartą na zaufaniu, szerokim zbadaniu potrzeb i finalizowaniu tylko tych transakcji, które są opłacalne dla klienta. Jak prowadzić taką sprzedaż? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W każdej firmie inaczej. Zanim to nastąpi, trzeba podjąć decyzję o wdrożeniu tego kanału do swojej strategii – jak to zrobić, możesz przeczytać w 58. numerze „Szefa Sprzedaży”.

Dodatkowo muszę zaznaczyć, że w niektórych branżach rozmowa telefoniczna z prospektem będzie miała miejsce na początku, w innych w środku, a jeszcze innych na końcu lejka sprzedażowego. Dlatego, czytając dalszą część artykułu, otwórz się na możliwości, a ograniczające przekonania odłóż na bok.

Pozostałe 61% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.