• Czym są konfiguratory produktu?
  • Jakie informacje o kliencie i pracy handlowców można dzięki nim uzyskać?
  • Kto powinien być zaangażowany w proces tworzenia konfiguratora?
W czym konfiguratory produktu mogą pomóc szefowi sprzedaży?

Zarządzanie sprzedażą wymaga wiedzy o zachowaniach nabywczych klientów. W tym zadaniu mogą pomóc programy służące indywidualizacji produktu.

Konfigurator produktu to oprogramowanie pomagające sprzedawcy lub samemu klientowi zestawić cechy produktu lub usługi z indywidualnymi potrzebami zamawiającego. Jest to możliwe dzięki czerpaniu z baz danych informacji o cechach i cenach poszczególnych elementów składowych oferty, oprogramowaniu wychwytującemu i zapobiegającemu ewentualnym konfliktom pomiędzy dokonanymi wyborami oraz części graficznej, umożliwiającej wizualizację zaprojektowanego w ten sposób produktu.

Już same wymienione tu funkcje czynią konfigurator niezwykle pomocnym narzędziem sprzedażowym. Warto jednak spojrzeć na niego szerzej – także z punktu widzenia zarządzania sprzedażą. Co taki konfigurator może dać szefowi sprzedaży?

Pomoc w usystematyzowaniu wiedzy

Kluczowym uczestnikiem procesu opracowania konfiguratora produktu jest zespół sprzedażowy. To on „zasila” oprogramowanie szczegółami związanymi z elementami składowymi oferty i to od niego płyną informacje o języku, jakim posługuje się klient. Często jest to wiedza intuicyjna, nigdzie wcześniej nie zwerbalizowana. Taka, która od lat zatrzymuje się w głowie poszczególnych sprzedawców. Praca nad konfiguratorem stwarza okazję, by uzyskać i uporządkować tę wiedzę. Zdarza się też, że przy tej okazji można odkryć obszary, w których właśnie takiej wiedzy brakuje.

Jako marketer widzę w tym procesie jeszcze jedną ważną zaletę – można skonfrontować własną politykę sprzedażową ze strategią przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom nie zawsze pokrywają się one w stu procentach. Może się bowiem okazać, że w opcjach konfiguratora chcemy zawrzeć produkty, które znajdują się w fazie spadkowej cyklu sprzedaży i firma myśli o rezygnacji z nich. Może się też zdarzyć, że niektóre opcje konfiguracji są zupełnie nieopłacalne i nie ma sensu ich udostępniać albo wręcz przeciwnie – mimo że są one nieopłacalne, chcemy je udostępniać, bo dzięki nim przyciągamy wybrednych klientów, którzy przy okazji kupią też inne, wysokomarżowe produkty.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kłamstwo ma krótką oś Y, czyli jak wykreślić nieprawdę

Kłamstwo ma krótką oś Y, czyli jak wykreślić nieprawdę
  • Jak uniknąć przekłamań, tworząc wykresy?
  • Czym powinniśmy się kierować, decydując się na użycie konkretnego typu wykresu?
  • Jak nie przesadzić z ilością danych prezentowanych na wykresie?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 55/2021

Jakie trudności niesie ze sobą proces przygotowania danych do analizy oraz jak sobie z nimi poradzić?

Jakie trudności niesie ze sobą proces przygotowania danych do analizy oraz jak sobie z nimi poradzić?

Gromadzenie danych jest procesem ciągłym, który polega na pozyskiwaniu optymalnych informacji, określaniu sposobów ich przechowywania oraz aktualizacji. Gromadzenie informacji powinno rozpoczynać się od wcześniejszego określenia potrzeb informacyjnych w przedsiębiorstwie, w przeciwnym wypadku można spodziewać się zalewu masy danych, które okażą się nieprzydatne lub koszt ich przefiltrowania przewyższy przychód z informacji.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama