• Czym są konfiguratory produktu?
  • Jakie informacje o kliencie i pracy handlowców można dzięki nim uzyskać?
  • Kto powinien być zaangażowany w proces tworzenia konfiguratora?
W czym konfiguratory produktu mogą pomóc szefowi sprzedaży?

Zarządzanie sprzedażą wymaga wiedzy o zachowaniach nabywczych klientów. W tym zadaniu mogą pomóc programy służące indywidualizacji produktu.

Konfigurator produktu to oprogramowanie pomagające sprzedawcy lub samemu klientowi zestawić cechy produktu lub usługi z indywidualnymi potrzebami zamawiającego. Jest to możliwe dzięki czerpaniu z baz danych informacji o cechach i cenach poszczególnych elementów składowych oferty, oprogramowaniu wychwytującemu i zapobiegającemu ewentualnym konfliktom pomiędzy dokonanymi wyborami oraz części graficznej, umożliwiającej wizualizację zaprojektowanego w ten sposób produktu.

Już same wymienione tu funkcje czynią konfigurator niezwykle pomocnym narzędziem sprzedażowym. Warto jednak spojrzeć na niego szerzej – także z punktu widzenia zarządzania sprzedażą. Co taki konfigurator może dać szefowi sprzedaży?

Pomoc w usystematyzowaniu wiedzy

Kluczowym uczestnikiem procesu opracowania konfiguratora produktu jest zespół sprzedażowy. To on „zasila” oprogramowanie szczegółami związanymi z elementami składowymi oferty i to od niego płyną informacje o języku, jakim posługuje się klient. Często jest to wiedza intuicyjna, nigdzie wcześniej nie zwerbalizowana. Taka, która od lat zatrzymuje się w głowie poszczególnych sprzedawców. Praca nad konfiguratorem stwarza okazję, by uzyskać i uporządkować tę wiedzę. Zdarza się też, że przy tej okazji można odkryć obszary, w których właśnie takiej wiedzy brakuje.

Jako marketer widzę w tym procesie jeszcze jedną ważną zaletę – można skonfrontować własną politykę sprzedażową ze strategią przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom nie zawsze pokrywają się one w stu procentach. Może się bowiem okazać, że w opcjach konfiguratora chcemy zawrzeć produkty, które znajdują się w fazie spadkowej cyklu sprzedaży i firma myśli o rezygnacji z nich. Może się też zdarzyć, że niektóre opcje konfiguracji są zupełnie nieopłacalne i nie ma sensu ich udostępniać albo wręcz przeciwnie – mimo że są one nieopłacalne, chcemy je udostępniać, bo dzięki nim przyciągamy wybrednych klientów, którzy przy okazji kupią też inne, wysokomarżowe produkty.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Platforma do sprzedaży B2B ‑ zagrożenie czy ułatwienie?

Platforma do sprzedaży B2B - zagrożenie czy ułatwienie?
  • Czym są i jak działają platformy B2B?
  • Jaką platformę należy wybrać, aby osiągnąć jak najwyższe wyniki?
  • Jakie funkcje powinien mieć skuteczny system B2B i które z nich sprawdzą się w twojej firmie?
Czytaj więcej

Kompetencje warte... klienta

Kompetencje warte... klienta
  • Jakich umiejętności szukać u telemarketerów, a jakich u pracowników działu obsługi klienta?
  • Które umiejętności powinny być wspólne u kandydatów na oba te stanowiska?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama