W jednym z poprzednich numerów „Szefa Sprzedaży” poruszyłem ważny temat, jakim są warunki dostawy towaru w transakcjach sprzedaży. Od czasu jego opublikowania pojawiło się wiele pytań czytelników, dotyczących konkretnych sytuacji, z którymi stykają się w swojej pracy. Postanowiłem zebrać te pytania, które najczęściej się powtarzały lub dotyczyły najistotniejszych kwestii – i, oczywiście, udzielić na nie odpowiedzi. W tym artykule zawarto zatem zestaw „Frequently Asked Questions” dotyczących warunków Incoterms.

Gdzie musi znaleźć się zapis o warunkach dostawy, a w jakich dokumentach nie jest to konieczne? Pytanie dotyczy wysyłki towaru za granicę Polski.

Liczba dokumentów generowanych przy sprzedaży eksportowej jest całkiem pokaźna. Jeśli dodatkowo płatność jest realizowana w formie akredytywy, mogą pojawić się kolejne nietypowe dokumenty. Przy okazji tego pytania warto zauważyć, że warunki dotyczące wysyłki koniecznie powinny się znaleźć już w ofercie cenowej wysyłanej do klienta, i to niezależnie od tego, czy przekazuje się ją przy użyciu określonego formularza firmowego, czy w formie zwykłego e-maila. Nawet jeśli ofertę składa się ustnie (osobiście lub telefonicznie), koniecznie trzeba wspomnieć o warunkach dostawy i dodatkowo zapytać, czy klient zrozumiał, o co nam chodzi – bo przecież nie każdy musi wiedzieć, co to jest EXW lub DDP. Jeśli natomiast chodzi o dokumenty konieczne w momencie wysyłki towaru, to zapis o warunkach dostawy na pewno musi się znaleźć na fakturze. Jest ona podstawowym dokumentem, z którego wynika, jaka jest wartość towaru, i tam właśnie należy umieścić informację o warunkach dostawy. Jeśli wysyłkę realizuje się drogą morską – spedycja wystawi dokument B/L (Bill Of Lading – zwany również Konosamentem), w którym znajdą się również zapisy o warunkach transportu (o to już jednak powinna zadbać sama spedycja). To w zasadzie wyczerpuje temat, przynajmniej jeśli chodzi o standardowe wysyłki. Nie ma obowiązku umieszczania tych informacji w takich dokumentach jak Packing List czy świadectwo pochodzenia.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak podzielić tort?

Jak podzielić tort?
  • Co pizza i tort mają wspólnego z negocjacjami?
  • Na czym polegają perspektywa siły i perspektywa sprawiedliwości?
  • Dlaczego tak trudno jest określić właściwy przedmiot negocjacji?
Czytaj więcej

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi

Motywacja w procesie zarządzania zasobami ludzkimi
  • Dlaczego znalezienie odpowiednich motywatorów jest takie ważne?
  • Jakie są fazy rozwoju pracownika?
  • O czym mówią prawa Yerkesa-Dodsona i co mają wspólnego z motywacją?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.