W jednym z poprzednich numerów „Szefa Sprzedaży” poruszyłem ważny temat, jakim są warunki dostawy towaru w transakcjach sprzedaży. Od czasu jego opublikowania pojawiło się wiele pytań czytelników, dotyczących konkretnych sytuacji, z którymi stykają się w swojej pracy. Postanowiłem zebrać te pytania, które najczęściej się powtarzały lub dotyczyły najistotniejszych kwestii – i, oczywiście, udzielić na nie odpowiedzi. W tym artykule zawarto zatem zestaw „Frequently Asked Questions” dotyczących warunków Incoterms.

Gdzie musi znaleźć się zapis o warunkach dostawy, a w jakich dokumentach nie jest to konieczne? Pytanie dotyczy wysyłki towaru za granicę Polski.

Liczba dokumentów generowanych przy sprzedaży eksportowej jest całkiem pokaźna. Jeśli dodatkowo płatność jest realizowana w formie akredytywy, mogą pojawić się kolejne nietypowe dokumenty. Przy okazji tego pytania warto zauważyć, że warunki dotyczące wysyłki koniecznie powinny się znaleźć już w ofercie cenowej wysyłanej do klienta, i to niezależnie od tego, czy przekazuje się ją przy użyciu określonego formularza firmowego, czy w formie zwykłego e-maila. Nawet jeśli ofertę składa się ustnie (osobiście lub telefonicznie), koniecznie trzeba wspomnieć o warunkach dostawy i dodatkowo zapytać, czy klient zrozumiał, o co nam chodzi – bo przecież nie każdy musi wiedzieć, co to jest EXW lub DDP. Jeśli natomiast chodzi o dokumenty konieczne w momencie wysyłki towaru, to zapis o warunkach dostawy na pewno musi się znaleźć na fakturze. Jest ona podstawowym dokumentem, z którego wynika, jaka jest wartość towaru, i tam właśnie należy umieścić informację o warunkach dostawy. Jeśli wysyłkę realizuje się drogą morską – spedycja wystawi dokument B/L (Bill Of Lading – zwany również Konosamentem), w którym znajdą się również zapisy o warunkach transportu (o to już jednak powinna zadbać sama spedycja). To w zasadzie wyczerpuje temat, przynajmniej jeśli chodzi o standardowe wysyłki. Nie ma obowiązku umieszczania tych informacji w takich dokumentach jak Packing List czy świadectwo pochodzenia.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak budować w zespole wspólnotę celów i współodpowiedzialność za wyniki?

SS_49_52.jpg
  • Jak zakomunikować handlowcom cele, aby angażowały, a nie przerażały?
  • Dlaczego warto angażować reprezentantów działu handlowego w tworzenie budżetu i projekty sprzedażowo-marketingowe?
  • Jak stworzyć zespołowe poczucie celu?
Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 49/2020

Mój dom moim biurem ‑ home office w dziale handlowym

SS_49_49.jpg
  • Czy home office w dziale handlowym to nasza przyszłość, czy może już teraźniejszość?
  • Co może zyskać pracodawca dzięki zdalnym pracownikom?
  • Jakie benefity otrzymują pracownicy dzięki możliwości pracy z domu?
  • Na co warto zwrócić uwagę, decydując się na taką formę współpracy z zespołem?
Czytaj więcej

KPI w zarządzaniu zespołem sprzedaży

SS_49_44.jpg
  • Co mierzyć w procesie zarządzania zespołem sprzedaży, by otrzymać pełny obraz sytuacji w dziale?
  • Jak wspierać zespół w realizacji wyznaczonych celów?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama