Zbliżający się koniec trzeciego kwartału to okres najczęściej kojarzony z mobilizacją budżetową i układaniem planów na następny rok. W analizie tych planów i budowie wielowymiarowych scenariuszy nieodzownym narzędziem jest arkusz Excela. W poniższym artykule przeanalizujemy użycie funkcji „co_jeśli” dla prostego modelu biznesowego. Funkcje te pozwolą nam spojrzeć wielowymiarowo na model – poszukać wartości granicznych oraz zbudować „mapę” efektywności.

Pierwszym krokiem jest budowa samego modelu. W przykładzie posłużyłem się najprostszym układem zawierającym zestawienie przychodów i kosztów oraz łączny wynik roczny jako zmienną oczekiwaną (podlegającą analizie). Dla poszczególnych miesięcy roku określiłem:

  • sezonowość – jako procent realizacji planu rocznego sprzedaży (poziom rocznej sprzedaży zostanie wykorzystany jako zmienna w modelu),
  • cenę jednostkową stałą w okresie prognozy (również zostanie wykorzystana jako zmienna w modelu),
  • przychody jako iloczyn ceny jednostkowej i poziomu sprzedaży w miesiącu,
  • koszty zmienne – obliczane jako iloczyn jednostkowych kosztów zmiennych i poziomu sprzedaży,
  • koszty stałe – niezmienne w całym okresie sprzedaży.

Podgląd na formuły arkusza uzyskujemy po naciśnięciu skrótu klawiaturowego CTRL + ~, w wyniku czego możemy na widoku arkusza przeanalizować układ formuł.

  • Przychody w każdym miesiącu obliczyłem jako iloczyn wskaźnika sezonowości i sumy oczekiwanej sprzedaży. Aby wyeliminować wartości niecałkowite, zastosowałem funkcję ZAOKR.DO.CAŁK.
  • Cena jednostkowa została powiązana z komórką wejściową dla zmiennej cena, tj. $C$25.
  • W komórce N24 wprowadziłem podsumowanie wyniku z całego roku (SUMA).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Siedem podcastów, których szef sprzedaży powinien posłuchać

SS_47_74.jpg
  • Czym są podcasty?
  • Dlaczego warto słuchać ich na przykład zamiast zwykłego radia w samochodzie?
  • Gdzie szukać ciekawych podcastów i w jaki sposób można je odsłuchiwać?
Czytaj więcej

Kultura organizacyjna przewagą konkurencyjną przyszłości

SS_47_50.jpg
  • Jaki wpływ na wyniki firmy, w tym na sprzedaż, ma kultura organizacyjna?
  • Jakie mogą być skutki złej kultury organizacyjnej?
  • Jak wykorzystać kulturę organizacyjną firmy do budowania unikatowej przewagi konkurencyjnej?
Czytaj więcej

Jak sprzedawać złożone produkty przez sieć niezależnych partnerów?

SS_47_44.jpg
  • Jaki wpływ na wielkość sprzedaży produktu/usługi może mieć sprzedawca obsługujący klienta?
  • Jak działa model sprzedaży przez niezależnych dilerów i gdzie czyhają pułapki?
  • Co zrobić, aby dostawca produktu wykorzystał cały potencjał rynku?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama