int(1) int(2) Wykorzystanie funkcji „co_jeśli” w analizach biznesowych MS Excel | Dobre praktyki | Szef Sprzedaży

Zbliżający się koniec trzeciego kwartału to okres najczęściej kojarzony z mobilizacją budżetową i układaniem planów na następny rok. W analizie tych planów i budowie wielowymiarowych scenariuszy nieodzownym narzędziem jest arkusz Excela. W poniższym artykule przeanalizujemy użycie funkcji „co_jeśli” dla prostego modelu biznesowego. Funkcje te pozwolą nam spojrzeć wielowymiarowo na model – poszukać wartości granicznych oraz zbudować „mapę” efektywności.

Pierwszym krokiem jest budowa samego modelu. W przykładzie posłużyłem się najprostszym układem zawierającym zestawienie przychodów i kosztów oraz łączny wynik roczny jako zmienną oczekiwaną (podlegającą analizie). Dla poszczególnych miesięcy roku określiłem:

  • sezonowość – jako procent realizacji planu rocznego sprzedaży (poziom rocznej sprzedaży zostanie wykorzystany jako zmienna w modelu),
  • cenę jednostkową stałą w okresie prognozy (również zostanie wykorzystana jako zmienna w modelu),
  • przychody jako iloczyn ceny jednostkowej i poziomu sprzedaży w miesiącu,
  • koszty zmienne – obliczane jako iloczyn jednostkowych kosztów zmiennych i poziomu sprzedaży,
  • koszty stałe – niezmienne w całym okresie sprzedaży.

Podgląd na formuły arkusza uzyskujemy po naciśnięciu skrótu klawiaturowego CTRL + ~, w wyniku czego możemy na widoku arkusza przeanalizować układ formuł.

  • Przychody w każdym miesiącu obliczyłem jako iloczyn wskaźnika sezonowości i sumy oczekiwanej sprzedaży. Aby wyeliminować wartości niecałkowite, zastosowałem funkcję ZAOKR.DO.CAŁK.
  • Cena jednostkowa została powiązana z komórką wejściową dla zmiennej cena, tj. $C$25.
  • W komórce N24 wprowadziłem podsumowanie wyniku z całego roku (SUMA).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Ukrywanie części asortymentu w ofercie - tak czy nie?

SS_48_48.jpg
  • Na czym polega paradoks wyboru?
  • Dlaczego ukrywanie części asortymentu w ofercie bywa opłacalne?
  • Kiedy prezentacja całej oferty jest lepszym pomysłem niż wprowadzanie jej stopniowo lub ukrywanie części produktów?
Czytaj więcej

Diagnoza przed doskonaleniem sprzedaży

SS_48_44.jpg
  • Jakim celom może służyć diagnoza procesów sprzedaży w firmie?
  • Jakie są kluczowe obszary diagnozy w celu doskonalenia sprzedaży?
  • Za pomocą jakich metod przeprowadzić diagnozę?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 48/2020

Czego menedżer sprzedaży może nauczyć się od trenerów sportu?

SS_48_o.jpeg
  • Co menedżer zespołu sprzedażowego i trener sportu mają ze sobą wspólnego?
  • Jak wykorzystać mechanizm pozytywnego etykietowania do wywierania trwałych zmian w pracownikach?
  • Dlaczego zespół jest ważniejszy niż nawet najjaśniejsza gwiazda sprzedaży?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama