Celem działalności każdego przedsiębiorstwa jest budowa jego wartości poprzez generowanie nadwyżek finansowych. Oczywiście, nie można mówić o jakichkolwiek nadwyżkach bez efektywnie funkcjonującej sprzedaży. Z drugiej jednak strony niezrozumienie sposobu kreowania tych nadwyżek oraz wpływu działań sprzedażowych na kreowanie wartości firmy może powodować brak spójności w realizacji celów przedsiębiorstwa. Jednym z podstawowych obszarów zarządzania finansami, który ma wpływ na efektywność podejmowanych decyzji, jest tzw. rachunek pieniądza w czasie.

Najogólniej mówiąc, problem polega na tym, że dzisiejsza wartość posiadanej kwoty nie będzie równa jej wartości w przyszłości, a kwota, którą otrzymamy w przyszłości, będzie znacznie mniej warta w kategoriach dnia dzisiejszego. Wszystko to jest spowodowane istnieniem stóp procentowych, które umożliwiają wycenę pieniądza w czasie.

Arkusz programu MS Excel posiada rozbudowaną funkcjonalność obliczeniową, pozwalającą na przeprowadzenie podstawowych kalkulacji w tym zakresie. W niniejszym artykule w szczególności omówione zostaną następujące zagadnienia:

  • obliczenie wartości przyszłej danej kwoty,
  • obliczenie wartości bieżącej danej oczekiwanej kwoty,
  • obliczenie wartości przyszłej określonej liczby opłat okresowych,
  • obliczenie wartości bieżącej określonej liczby opłat okresowych,
  • obliczenie tzw. wewnętrznej stopy zwrotu,
  • obliczenie tzw. efektywnej stopy procentowej.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Jak handlowiec może dbać o swój rozwój?
  • Jak unikać czynników demotywujących w pracy handlowca?
  • Jakie są skuteczne sposoby, aby uniknąć wypalenia zawodowego?
  • Co nam daje wyznaczanie sobie celów i jak te cele powinny być opisane?
Czytaj więcej

Lekcje przywództwa ‑ od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców

Lekcje przywództwa - od przedsiębiorcy dla przedsiębiorców
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.