Sprzedaż to funkcja organizacyjna wiążąca się z ogromną presją i ciągłymi wyzwaniami. Wymaga szybkiego, intensywnego i skutecznego działania. W takich warunkach asertywność jest niezbędną umiejętnością w stosunku zarówno do klientów, jak i do członków zespołu. Asertywna postawa z pewnością pomoże osiągnąć wymagane cele sprzedażowe.

Robert dostał awans cztery miesiące temu. Pracuje w firmie już od trzech lat i osiągał zdecydowanie najlepsze wyniki z całego zespołu. Po prostu zasłużył sobie na to stanowisko. Ma teraz zarządzać dziesięcioosobowym zespołem sprzedawców – pracowników, z którymi wcześniej współpracował. Wydawać by się mogło, że Robert jest dobrym liderem. Doradza swoim pracownikom, pomaga wyznaczać cele, wspiera, kiedy tego potrzebują. No właśnie, sytuacji, kiedy potrzebują jego pomocy, jest bardzo dużo. Przyzwyczajeni do tego, że zawsze mogą liczyć na Roberta, przedstawiciele handlowi nadużywają jego dobroci. Proszą o pomoc w przygotowaniu bazy prospektów i skutecznych prezentacji handlowych, czasem nawet o obniżenie targetów! A Robert, nie chcąc powodować konfliktów ze swoimi kolegami, na wszystko się zgadza. Cele zostają osiągnięte, ale Robert pracuje za trzech. Wychodzi z biura grubo po dziesiątej. Jest przemęczony. Na dodatek przedstawiciele bardzo się rozleniwili, nie rozwijają nowych umiejętności, nie stają się coraz bardziej ambitni… Stoją w miejscu. Czy tak ma wyglądać skuteczne zarządzanie zespołem sprzedażowym?

Który z tych przypadków uznaliby Państwo za sytuację asertywną? Większość odpowiedziałaby, że przypadek Damiana. Asertywność najczęściej kojarzona jest z umiejętnością mówienia „nie”. Ale czy tylko? Czy osoba potrafiąca się skutecznie sprzeciwiać pomysłom, decyzjom, opiniom, prośbom innych ludzi na pewno jest asertywna? A co z reakcją współpracowników lub podwładnych? Co z ich uczuciami, motywacją, postawą? Asertywność nie ogranicza się tylko do umiejętności powiedzenia „nie”. Jest umiejętnością obrony swoich racji, ale też respektowania racji otaczających nas osób. Nie jest postawą po trupach goniącą za przeforsowaniem własnego zdania, ale umiejętnością obrony swojego zdania i jednocześnie bycia otwartym na odmienne opinie pozostałych członków zespołu. I w końcu, asertywność jest szacunkiem do samego siebie przy równoczesnym szacunku do innych, gdyż inni ludzie także mają prawo do posiadania swojego zdania, obrony swoich racji i… bycia asertywnymi.

Asertywność niesie za sobą wiele korzyści. Pomaga nawiązać zdrowe relacje międzyludzkie. Okazywanie szacunku w stosunku do innych osób jest podstawą umiejętności interpersonalnych. A jak wiadomo, nikt nie jest samowystarczalny. Potrzebujemy pomocy i wsparcia współpracowników, podwładnych, przełożonych, a nawet klientów, aby osiągnąć zaplanowane cele. Z drugiej zaś strony, przedstawienie i obrona swojego zdania także pomoże nam zbudować szacunek do własnej osoby oraz uzyskać autorytet, który jest niezbędny, gdy pełnimy funkcję przywódczą. Osoby niewyrażające własnego zdania często uważane są za niezdecydowane, niekompetentne, nieśmiałe, nieskuteczne, uległe czy bierne. A przecież nie chcemy być postrzegani w ten sposób.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.