• Na jakich fundamentach oprzeć budowę swojego autorytetu w oczach pracowników?
  • Jak zasłużyć sobie na szacunek członków zespołu?
Autorytet szefa - jak o niego dbać?

Choć wiele osób marzy o byciu szefem, nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak wymagająca okazuje się ta rola w praktyce. Niesie ze sobą dużo satysfakcji, jednak przysparza też sporo wyzwań. Jednym z nich niewątpliwie jest budowanie autorytetu wśród pracowników.

Według słownika PWN autorytet to „uznanie, jakim obdarzana jest dana osoba w jakiejś grupie”. Autorytetem nazywamy też osoby mające cechy przywódcze, obdarzone wysoką inteligencją emocjonalną lub charyzmą, takie, którym jesteśmy skłonni ulegać i wykonywać ich polecenia. Zgłębiając temat, warto wspomnieć, że autorytet jest też jednym ze źródeł władzy i narzędziem do kierowania innymi. Istota autorytetu polega na tym, że kierowani pozytywnie oceniają walory charakteru i umysłu osoby kierującej, wskutek czego z góry są nastawieni na posłuszeństwo. Autorytet jest więc zawsze oparty na zaufaniu kierowanych, że kierownik jest wobec nich lojalny i umiejętnie nimi kieruje. Kierowani są posłuszni, gdyż są oni przekonani o słuszności i trafności otrzymanych poleceń, a nie z obawy przed represjami1.

Co musi zrobić współczesny menedżer, aby zbudować swój autorytet? A ten, niczym okazały zamek, kamień po kamieniu jest zwykle wznoszony w strategicznym miejscu, umacniany i okopywany fosą oraz nieustannie narażony na ataki nieprzyjaciela. Porównanie autorytetu do zamku nie jest zabiegiem mającym na celu sprowadzenie tematu miedzy bajki, mimo że odnajdziemy w nich mnóstwo cennych alegorii i inspirujących przykładów. Jest to raczej sposób na zobrazowanie trudnego procesu, z jakim mierzy się każdy dobry władca... to znaczy menedżer.

Mark Leary w książce Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji przekonuje czytelników, że siła autorytetu szefa zależy od pięciu czynników: umiejętności budowania relacji, kompetencji, moralności, umiejętności stworzenia jasnego systemu ocen i konsekwencji w realizacji tego, co ustalono z zespołem. Nie sposób się z tym nie zgodzić. To idealny fundament, aby rozpocząć własną budowę. Nasza składa się z ośmiu elementów.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji
  • Jak tworzyć treści wideo odpowiadające na potrzeby odbiorców?
  • Dlaczego w dziale sprzedaży nie powinno się uciekać od prezentacji treści w formie filmów wideo?
  • Czy firma powinna przygotowywać takie treści samodzielnie, czy lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom?
Czytaj więcej

Błazen, król czy rycerz?

Błazen, król czy rycerz?
  • Czy podejmując decyzję, działamy w pełni świadomie?
  • Jak myślenie symboliczne wpływa na komunikację w firmie?
  • W jaki sposób wykorzystać metafory, by uniknąć autosabotaży i zwiększyć zawodową skuteczność?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama