• Czy podejmując decyzję, działamy w pełni świadomie?
  • Jak myślenie symboliczne wpływa na komunikację w firmie?
  • W jaki sposób wykorzystać metafory, by uniknąć autosabotaży i zwiększyć zawodową skuteczność?
Błazen, król czy rycerz?

"Działamy pod wpływem całkowicie automatycznych procesów znajdujących się poza naszą kontrolą i nie mamy o tym pojęcia”.

Czy autor powyższych słów to:

  1. Zafascynowany Freudem psychoanalityk szukający wszędzie nieświadomych popędów?
  2. Oderwany od życia filozof, który w wieży z kości słoniowej kreśli metafizyczne wizje?
  3. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii?

Trzecia, najmniej intuicyjna odpowiedź, jest prawdziwa. Psycholog i ekonomista, Daniel Kahneman, w licznych badaniach wykazał, że przekonanie o ludzkiej racjonalności często bywa iluzją. O naszych decyzjach przesądzają najczęściej procesy automatyczne, a dopiero później wmawiamy sobie sensowność podjętych działań. W psychologii zjawisko to nazywa się racjonalizacją. Przykładowo już po maksymalnie kilku sekundach wiemy, czy lubimy nowo poznaną osobę. Świadomy umysł potrzebuje jednak dorobić filozofię, uzasadniając podjętą decyzję. Stwierdzamy zatem, że Stefan jest fajny, ponieważ zna się na piłce nożnej, a Kazika nie lubimy, bo ma brudne buty.

Co ciekawe, większość ludzi jest absolutnie przekonana, że działa w pełni świadomie. Niestety taka postawa uniemożliwia sprawdzenie, co kryje się w świecie naszych głębokich przekonań, zwanym potocznie intuicją. Stąd biorą się wewnętrzne konflikty, spadki motywacji lub po prostu sabotaże. W takiej sytuacji postępujemy wbrew logice, jakbyśmy chcieli sobie zaszkodzić.

Metafora jest kluczem do umysłu

To proste zdanie bardzo jasno ilustruje moc metafor. Dzięki odwołaniu w śródtytule do klucza jako symbolu dostępu wystarczyło pięć słów, by zrozumiale wyjaśnić korzyści ze stosowania metafor. Dla porównania poniżej wymienię je w tradycyjnej formie:

  • zrozumienie własnych przekonań, wartości i zachowań,
  • poznanie prawdziwych motywacji rozmówcy,
  • skuteczniejsza komunikacja,
  • jasny i mocniejszy przekaz,
  • uproszczenie skomplikowanych informacji,
  • wpływ na wyobraźnię i emocje,
  • zwiększenie efektywności perswazji,
  • pobudzenie kreatywności.

Ważne jest zrozumienie, że jesteśmy zanurzeni w świecie metafor i symboli, które nie tylko opisują, ale też tworzą rzeczywistość. Przykładowo, pracownik przekonany, że jest tylko trybem w korporacyjnej maszynie – niczym bohater piosenki Lady Pank (pt. Zamki na piasku), mając ciekawy pomysł, prawdopodobnie go przemilczy, bo przecież „on tu nie jest od myślenia”. Z kolei Mariusz Pudzianowski, który jak powszechnie wiadomo „tanio skóry nie sprzeda”, będzie walczył do końca – zarówno na ringu, jak i negocjując kontrakty reklamowe. Prawdopodobnie dlatego też dziennikarze twierdzą, że – umawiając się na wywiad – wspomniany zawodnik MMA żąda zwrotu kosztów paliwa. Słuchając uważnie klientów, kolegów z pracy lub szefa, możemy zrozumieć, co naprawdę nimi kieruje.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji

7 filmów, które przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji
  • Jak tworzyć treści wideo odpowiadające na potrzeby odbiorców?
  • Dlaczego w dziale sprzedaży nie powinno się uciekać od prezentacji treści w formie filmów wideo?
  • Czy firma powinna przygotowywać takie treści samodzielnie, czy lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom?
Czytaj więcej

Emocje pod kontrolą. Jak sprawić, żeby nie przeszkadzały w zarządzaniu?

Emocje pod kontrolą. Jak sprawić, żeby nie przeszkadzały w zarządzaniu?
  • Jaką rolę odgrywają emocje w naszym życiu?
  • Dlaczego zrozumienie emocji jest tak ważne w zarządzaniu?
  • Jakie są metody kontrolowania emocji i dlaczego każdy menedżer powinien je znać?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama