• Dlaczego każdy menedżer powinien mieć wiedzę z zakresu psychologii talentów?
  • Jak dobry menedżer powinien reagować na porażki pracowników?
  • Dlaczego równe traktowanie pracowników jest tak ważne?
Błędy, przez które tracimy najlepszych pracowników

Odchodzący z firmy pracownik, spotykając się z szefem, aby omówić przyczyny swojej decyzji, najczęściej poda powody „obiektywne”, bezpieczne i akceptowalne w relacjach hierarchicznych. Niestety oznacza to, że przełożony nie pozna prawdziwej przyczyny opuszczenia organizacji.

Osoba odchodząca z pracy najprawdopodobniej nie opowie o tym, że czuje się niedoceniana, upokarzana, albo że ma poczucie, że oczekuje się od niej zbyt wiele. Nie opowie o stresie związanym z presją na wynik i braku nagrody lub chociaż podziękowania za jego osiągnięcie.

Warto mieć świadomość tego, że ludzie generalnie nie lubią zmian. Jeżeli rotacja pracowników jest wysoka, oznacza to, że coś w organizacji nie działa.

Istotne jest również to, że często odejście z firmy to „łapanie okazji”. W firmach, które działają prawidłowo, kiedy pracownik dostanie ofertę pracy, najpierw wykorzysta ten fakt do ewentualnej renegocjacji własnych zarobków. Tam, gdzie zarządzanie lub inna sfera kuleje, taki handlowiec po prostu złoży wymówienie.

Przy próbie omawiania z menedżerami przyczyn odchodzenia pracowników, najczęściej pojawia się temat roszczeniowości handlowców, zepsutego rynku pracy, rosnącej presji na wzrost wynagrodzeń. Niestety rzadko jest to refleksja skierowana do wewnątrz.

Wyższa pensja? Tak, ale...

Pierwszą prawdą, którą należy sobie uświadomić jest to, że odchodzącym pracownikom najczęściej nie chodzi o pieniądze. Z badań Instytutu Saratoga wynika, że opuszczają oni firmę z powodów finansowych w zaledwie 12% przypadków.

Oczywiście, jeżeli firma płaci poniżej średniej rynkowej albo płacąc średnią rynkową, oczekuje ponadstandardowego zaangażowania, to nie może liczyć, że przyjdą do niej najlepsi dostępni na rynku ludzie. Nawet jeżeli wynagrodzenie mieści się w średniej rynkowej, odejście handlowca najczęściej oznacza, że oprócz finansów pojawił się czynnik, który przesądził o podjęciu tej trudnej decyzji.

Warto pamiętać, że ludzie najczęściej nie odchodzą z pracy, tylko od bezpośredniego przełożonego.

Dlaczego tak się dzieje?

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zarządzanie nawykami pracowników

Zarządzanie nawykami pracowników
  • Dlaczego pracownicy czasami popełniają wciąż te same błędy?
  • Od czego zacząć wdrażanie nowych nawyków u handlowców?
  • Jak wzmacniać pożądane zachowania pracowników?
Czytaj więcej

Jak dbać o wysoki poziom kompetencji prezentacyjnych w zespole sprzedaży

Jak dbać o wysoki poziom kompetencji prezentacyjnych w zespole sprzedaży
  • Jak zdiagnozować faktyczny poziom umiejętności perswazyjnego prezentowania w zespole?
  • Jak systemowo podejść do rozwoju kompetencji prezentacyjnych?
  • Co powinni wiedzieć i umieć sprzedawcy w obszarze prezentowania?
  • Jak stale doskonalić jakość tej kompetencji?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama