- Jakie są zalety i wady ponownego zatrudnienia pracownika, który już raz odszedł z firmy?
- Kiedy nie warto się decydować na takie rozwiązanie?
- Jak ponowne zatrudnienie byłego pracownika wpływa na zespół?

Firma wraca na pełne obroty po pandemicznych zawirowaniach. Klienci składają zamówienia. Widać kolejne możliwości rozwoju, a ty masz wakaty. Dowiadujesz się, że handlowiec, który odszedł w ubiegłym roku, szuka pracy. A gdyby tak go ściągnąć z powrotem? Wyniki miał dobre, klientów zna, może jest jeszcze nawet w systemach. Może to dobra opcja? Może. Ale nie musi taka być.
Aż 56% HR-owców i 51% menedżerów rozważa kandydaturę pracownika, który odszedł w dobrej atmosferze. Badanie Workplace Trends1 pokazało istotne zmiany w podejściu do tematu. 76% menedżerów HR przyznaje, że choć w przeszłości tego nie robili, dziś biorą pod uwagę zatrudnienie osoby, która odeszła. Znak czasów? Zdecydowanie. Średnio 40% odchodzących pracowników rozważa powrót – jednak procent różni się w zależności od pokolenia. Choć tylko 29% baby boomersów dopuszcza do siebie taką myśl, odsetek wzrasta do 33% dla pokolenia X i aż do 46% dla mIllenialsów2.
Przed podjęciem decyzji należy przeanalizować nie tylko osobowość, lecz także szereg innych aspektów
To, że kadra rotuje, jest oczywiste. Wygląda na to, że pracownicy-bumerangi przestają być rzadkością i szefowie częściej stają przed dylematem, czy przyjąć daną osobę ponownie.
Szukając odpowiedzi, warto wziąć pod uwagę kilka elementów: kulturę organizacji i panujące w niej zasady, kontekst, w jakim pracownik opuścił firmę, poprzednie wyniki i zaufanie, które zbudował z pracodawcą. Nie bez znaczenia jest też odpowiedź na pytanie „Jak ponowne przyjęcie pracownika wpłynie na morale zespołu i na moje relacje z podwładnymi?”.
Stary-nowy pracownik jest tańszy i mniej ryzykowny
Z biznesowego punktu widzenia zatrudnienie byłego pracownika jest z reguły tańsze. Szacuje się, że koszt rekrutacji i onboardingu jest niższy nawet o połowę. Inwestycja obarczona jest także mniejszym ryzykiem, bo jest mniej prawdopodobne, że pracownik nie pasuje do kultury organizacyjnej i nie dogada się z zespołem. Jeśli współpracowałeś z danym człowiekiem, wiesz, czego się po nim spodziewać. Oczywiście gwarancji nie ma, ale lepiej przewidzisz jego zachowanie niż kogoś zupełnie nowego.
Przy zatrudnianiu dawnego handlowca benefitem mogą być relacje z klientami. Jeśli cieszył się zaufaniem, znał potrzeby klientów i ich cele, w krótkim okresie przyniesie to korzyści.
Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
