Co robić, gdy w zespole pojawia się czarna owca, która ma negatywny wpływ na innych? Zwolnienie to zawsze ostateczność i porażka lidera. Krnąbrny handlowiec ma bowiem pożądaną umiejętność wywierania wpływu – świetną bazę do osiągania ponadprzeciętnych rezultatów. Kierowanie taką osobą wymaga od szefa dużych umiejętności, by zmienić ją w czarnego konia.
W momencie, gdy w zespole pojawiają się konflikty i tarcia, największym problemem jest ukierunkowanie energii na regulowanie wewnętrznych spraw zamiast inwestowania w rynek. Bywa, że napięcie w zespole można utożsamić z konkretną osobą, nazywaną „trudnym współpracownikiem”, który prowadzi swoje rozgrywki i sieje ferment. Niektóre konflikty regulują się same, inne wymagają reakcji szefa. Jak poprowadzić skuteczną interwencję?
Po pierwsze – skończ z etykietowaniem
Moment, w którym lider zaczyna myśleć o pracowniku etykietą „czarnej owcy”, to chwila, w której stracił możliwość wywarcia na niego pozytywnego, transformującego wpływu. Mówiąc metaforycznie, taki przywódca właśnie przegrał mecz w szatni. Etykieta to nic innego jak osąd, który prowadzi do zerwania relacji z drugą osobą. To pierwszy krok do uruchomienia samospełniającego się proroctwa. Gdy myśli się o kimś w negatywny sposób, nieświadomie zaczyna się krytykować, potępiać, pouczać. W ten sposób lider wzbudza w handlowcu poczucie winy i prowokuje do niekonstruktywnych zachowań zwrotnych, takich jak kontrkrytyka, odwet, zachowania wrogie. Teraz pracownik będący źródłem trudnych sytuacji w zespole ma już paletę dowodów na to, że to lider jest „nie ok”.
Można na sytuację spojrzeć inaczej. Każda osoba jest przecież kimś więcej niż sumą swoich zachowań. Zamiast mówić o tym, jaka dana osoba jest, warto zastanowić się, co takiego robi, co dla lidera jest trudne lub co rodzi negatywne konsekwencje. Jest to proste, gdy o tym się pisze, natomiast dużo trudniejsze do wykonania – zwłaszcza kiedy lidera porywa tornado trudnych emocji związanych z działaniem czarnej owcy. Warto w takich sytuacjach na chłodno opisać na kartce zachowania tej osoby, które są odbierane jako trudne, a następnie wykreślić z opisu wszystkie przymiotniki.
Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu