• Kiedy mamy do czynienia z prawdziwym zespołem i czym cechuje się zespołowość?
  • Po czym poznać, że zespół odpowiednio funkcjonuje?
  • Jakie dysfunkcje pracy zespołowej mogą niszczyć sprzedażową drużynę i jak temu przeciwdziałać?
Czy twój zespół to naprawdę zespół?

Umiejętność stworzenia dobrego i produktywnego zespołu jest obecnie jedną z najbardziej cenionych kompetencji każdego menedżera. Dzieje się tak z bardzo prostej przyczyny – grupa może zdziałać znacznie więcej niż nawet najbardziej utalentowana jednostka. Wydawałoby się zatem, że przepis na sukces jest bardzo prosty: wystarczy zebrać ludzi, przekazać im wytyczne i cele zostaną osiągnięte, a wyniki będą rosły.

Niestety tak nie jest. Zbudowanie lub ukształtowanie grupy osób, by zaistniała pomiędzy nimi efektywna współpraca, jest bardzo trudnym i wymagającym procesem. Nawet kiedy wydaje się, że już jesteśmy na tym etapie, warto, by każdy menedżer zadał sobie pytanie: „Czy mój zespół to naprawdę zespół?”. W tym pytaniu – na pierwszy rzut oka prostym, bo do wyboru są tylko dwie opcje, a każdy menedżer pragnie odpowiedzieć twierdząco – ukryta jest duża siła. Siłą jest tu to drugie słowo: „zespół”, ponieważ nie określa ono tylko grupy pracujących ze sobą ludzi, lecz znacznie więcej.

Kiedy mamy do czynienia z prawdziwym zespołem?

Zespół jest żywym organizmem, który ma potrzeby, zmienia się, ewoluuje, dorasta i – niestety – może też przestać istnieć. Zespół zawsze funkcjonuje w dwóch wymiarach:

  1. zadaniowym, na który składają się produktywność, szybkość działania i liczba działań, jakie może na siebie przyjąć;
  2. społecznym – obejmującym spójność, to, jak poszczególne osoby potrafią ze sobą rozmawiać, przebywać i wspierać się wzajemnie.

Poziom społeczny zespołu, tzw. duch zespołowości, ułatwia grupie realizowanie postawionych przed nią zadań.. O prawdziwym duchu zespołowości mówimy wówczas, gdy zachowana jest dbałość o poniższe elementy:

  • wspólny sens istnienia i wspólne cele (gdy członkowie zespołu wiedzą, do czego dążą i po co są, odczuwają chęć działania),
  • wzajemne zaufanie (bez tego będzie ciężko cokolwiek osiągnąć),
  • uważne słuchanie i otwartość na odmienne poglądy (inne nie znaczy gorsze),
  • koncentracja na rozwiązywaniu problemów, kiedy sią pojawią (nieszukanie winnych, lecz jak najszybsze znajdowanie pomysłów na to, jak wyjść z impasu, który się pojawił),
  • uczenie się na błędach (własnych oraz innych członków zespołu, by ich nie powielać, a że błędy się zdarzają – to naturalne),
  • wyczulenie na uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne (zmian jest wciąż bez liku),
  • udzielanie sobie informacji zwrotnej (to zadanie nie tylko szefa, lecz także każdej osoby w zespole, by dbać o dobrą komunikację: wzajemne docenianie się oraz prostowanie negatywnych zachowań),
  • bycie dla siebie nawzajem autorytetem (to buduje ludzi każdego dnia).

Konieczne jest zatem, by menedżer stale utrzymywał uważność na obie płaszczyzny funkcjonowania zespołu oraz na jego potrzeby, różnorodność i motywację do działania, będąc przy tym cierpliwym i pokornym. Zespół jest w ciągłym procesie, nawet kiedy nie widać tego gołym okiem, wewnętrznie wciąż następuje zmiana.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kluczowe narzędzia menedżera w zarządzaniu sprzedażą

Kluczowe narzędzia menedżera w zarządzaniu sprzedażą
  • Czy wykształcenie jest w dzisiejszych czasach istotne, czy nie ma większego znaczenia?
  • Jakie są obecnie najbardziej pożądane umiejętności miękkie?
  • Co to znaczy, że szef powinien umieć sprzedawać siebie handlowcom?
Czytaj więcej

Dobre nawyki, które warto rozwijać, prowadząc zespoły sprzedażowe

Dobre nawyki, które warto rozwijać, prowadząc zespoły sprzedażowe
  • Jakie są kluczowe kompetencje dobrego menedżera sprzedaży?
  • Jakie pytania powinien sobie zadać każdy szef zespołu?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.