• Czym jest kultura dzielenia się błędami?
  • Czy szef powinien przyznawać się do błędów?
  • Jak obniżona produktywność wpływa na sprzedaż?
  • Czy warto wyznaczać cele na działania i rezultaty?
Dlaczego handlowcy oszukują swoich szefów?

Ludzie kłamią! Zdarza się też, że mówią tylko część prawdy. Wszyscy o tym wiedzą, a część z nas potrafi wyczuwać, czy to, co słyszy, jest prawdą. Skoro ludzie generalnie kłamią, to dotyczy to wszystkich grup zawodowych – również handlowców. Z mojego (i pewnie nie tylko mojego) doświadczenia wynika jednak, że wśród ludzi sprzedaży naginanie prawdy jest bardziej powszechne niż wśród innych profesji. Z niezrozumiałych dla mnie przyczyn ten temat jest w naszej branży tabu. Czas je przełamać! Z czego wynika kłamstwo w sprzedaży i jaki ma wpływ na jej poziom?

Środowisko sprzyjające kłamstwu

Badania wykonane na Uniwersytecie Harvarda w 1996 r. mówią o tym, że aż 80% wypowiadanych kłamstw dotyczy nas samych. Kłamiemy, żeby wywrzeć pozytywne wrażenie na innych lub by uniknąć konfliktu czy zakłopotania. To tak zwane kłamstwa egotystyczne. W ten sposób manipulujemy własnym wizerunkiem, wrażeniem, jakie wywieramy na innych, czy przekonaniem o naszych kompetencjach.

Grupą zawodową, która w największym stopniu skupia się na wywieraniu pozytywnego wrażenia, są właśnie handlowcy. Nie mówi się o tym na szkoleniach sprzedażowych, ale wielu bardzo dobrych sprzedawców nałogowo nagina historie czy fakty w konkretnej rozmowie z klientem tak, żeby zamknąć sprzedaż. O ile w sprzedaży pozornie działa to na korzyść handlowca, o tyle w zarządzaniu sprzedażą jest prawdziwą udręką, ponieważ zaciemnia prawdziwy obraz sytuacji i utrudnia naprawianie błędów tam, gdzie naprawdę się znajdują.

Nie ulega wątpliwości, że nie da się całkowicie wyeliminować niepełnej prawdy w swoim zespole. Istnieją jednak sposoby na to, żeby ją ograniczyć.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.