• Na czym polega pułapka pakietowania i jak przestać w nią wpadać?
  • Jak planować językiem działania?
Dlaczego odkładamy sprawy na później i jak tego uniknąć

Każdy z nas ma takie zadania, które kiedyś rozpoczął, ale z różnych powodów porzucił i od tej pory są niedokończone. Odkładamy na później sprawy nudne, uciążliwe lub te, o których wiemy, że ich załatwienie będzie trwało długo. Gdy brakuje presji albo jest ona za słaba, na myśleniu o finalizacji się kończy. Można powiedzieć, że są to wyrzuty sumienia, które mniej czy bardziej regularnie pojawiają się w Twoich myślach. Co robi wiele osób? Zadręcza się i pozostawia sprawę niedokończoną (…).

Najbardziej męczące są niezrobione rzeczy, które widać gołym okiem: za każdym razem, kiedy na nie spojrzysz, przypominają Ci o sobie (…). Nie ma nic gorszego dla samopoczucia niż obiecanie sobie, że zaczniesz o siebie dbać, zdrowo się odżywiać i ćwiczyć, następnie porzucenie tego po tygodniu, a potem wyrzucanie sobie w myślach porażki za każdym razem, gdy przechodzisz obok siłowni lub działu z warzywami w sklepie. I tak jest z każdą tego typu sprawą.

Ćwiczenie

Sprawdź, co odkładasz na później:

  1. wypisz wszystkie sprawy i zadania, które odłożyłeś na później;
  2. rozejrzyj się wokół, aby przypomnieć sobie o małych sprawach, którymi miałeś się zająć, i również umieść je na liście;
  3. przejrzyj swój kalendarz i listy z zadaniami do wykonania z poprzednich dwóch tygodni. Dopisz do listy wszystko to, czego nie sfinalizowałeś.

Dlaczego odkładasz te sprawy? Oprócz problemów z wyznaczeniem priorytetów czy ze zmiennym środowiskiem pracy najczęściej obwiniamy własną motywację. W połowie przypadków przyczyna tkwi jednak gdzie indziej – i tutaj wracamy do kwestii działania mózgu.

Zapamiętaj!

Duża liczba zaległych spraw nie tylko odbiera Ci energię do działania, lecz także obniża Twoją samoocenę i źle działa na poczucie osobistej skuteczności. Dzieje się tak, ponieważ nie dotrzymujesz obietnic złożonych samemu sobie.

Pułapka pakietowania

Procesy myślowe związane z planowaniem i wyznaczaniem celów są ogromnie kosztowne energetycznie, ponieważ wymagają uruchamiania głębszych pokładów pamięci i porównywania dużej ilości danych1. Dlatego ludzki mózg zawsze, gdy tylko się da, dąży do unikania takich sytuacji, stosując proces nazwany przez Davida Rocka – w książce Twój mózg w działaniu – pakietowaniem. Pakiety to wielkie skróty myślowe, mieszczące w sobie duże porcje danych w formie skomplikowanych map skojarzeń. Dzięki pakietowaniu nie musisz za każdym razem szczegółowo wszystkiego analizować i możesz sprawnie podejmować decyzje, bazując na wspomnianych skrótach myślowych. To wspaniały proces, gdyż pozwala Ci spojrzeć na Twoje działania niejako z lotu ptaka i planować długoterminowo – wygodny i szybki, gdy spisujesz listę spraw na dziś, ale fatalny, gdy następnie zabierasz się do wykonania zadań z owej listy.

Zamiast na realną listę rzeczy do zrobienia patrzysz na listę skrótów myślowych, czyli pakietów, a pod nimi kryją się zupełnie inne działania niż te, które zapisałeś na kartce. W efekcie spoglądasz na punkt „wyślij e-mail” i w zasadzie nie wiesz, co masz zrobić, dopóki na nowo tego nie przeanalizujesz. Musisz włożyć energię w zastanowienie się, co to w praktyce oznacza, i (…) nie masz już energii na przeprowadzenie tego procesu. Patrzysz więc na daną pozycję ze swojej listy czy na stertę dokumentów, a następnie myślisz: „Ech, zrobię to jutro”. I tak przez najbliższe pół roku (…). Jednak sam fakt, że sporządzasz listę zadań, nie sprawia jeszcze, że w czymkolwiek Ci ona pomoże. Równie dobrze to właśnie ona może być przyczyną Twoich problemów z zarządzaniem czasem, bo nadając jej formę ogólnych haseł, rzucasz sobie kłody pod nogi – i Twój umysł się gubi. Jesteś nieskuteczny na własne życzenie. Co więcej, jeżeli masz nawyk zapisywania wszystkiego za pomocą skrótów myślowych, musisz wielokrotnie myśleć o tym samym zamiast pomyśleć tylko raz, a dobrze2. To taki mentalny kwiatek, na który patrzysz, ale którego nie podlewasz.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kluczowe narzędzia menedżera w zarządzaniu sprzedażą

Kluczowe narzędzia menedżera w zarządzaniu sprzedażą
  • Czy wykształcenie jest w dzisiejszych czasach istotne, czy nie ma większego znaczenia?
  • Jakie są obecnie najbardziej pożądane umiejętności miękkie?
  • Co to znaczy, że szef powinien umieć sprzedawać siebie handlowcom?
Czytaj więcej

Dobre nawyki, które warto rozwijać, prowadząc zespoły sprzedażowe

Dobre nawyki, które warto rozwijać, prowadząc zespoły sprzedażowe
  • Jakie są kluczowe kompetencje dobrego menedżera sprzedaży?
  • Jakie pytania powinien sobie zadać każdy szef zespołu?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.