W każdej organizacji zachodzi fluktuacja pracowników, a liczba przyjmowanych osób jest regulowana przez politykę zatrudnienia danej firmy. Oczywiście jej poziom może być w pełni kontrolowalny. Należy jednak pamiętać, że na rynku pracy coraz trudniej o odpowiednich kandydatów zarówno pod względem wymaganych przez firmę kompetencji, jak i ich liczby.

Dobra i zła rotacja: Jak je odróżnić i jak nimi zarządzać?

Zadaniem menedżera sprzedaży jest również przeprowadzanie tzw. rozmów na do widzenia. Kiedy zachodzi taka potrzeba? Każdy zna oczywistą odpowiedź – jeśli w wyniku okresowej oceny wyników i realizacji założonych celów, menedżer podejmuje decyzję o zakończeniu współpracy, czyli kiedy uznaje, że jest ona nieopłacalna: dla firmy, dla menedżera, a często również dla podwładnego.

Trudniej zarządzać rotacją pracowników w zespole, kiedy tylko część procesu jest inicjowana przez pracodawcę, a w większości przypadków wynika z decyzji pracowników. Problem rotacji personelu sprzedażowego różni się w zależności od branży i samych organizacji. Duża skala tego problemu w działach sprzedażowych wiąże się ze specyfiką pracy w sprzedaży.

Skąd zmiany?

Przyczyn rotacji jest wiele. Generalnie możemy je podzielić na związane z postawą i oczekiwaniami sprzedawcy oraz kulturą organizacyjną firmy i jakością pracy menedżera prowadzącego. To naturalne, że pracownicy przychodzą i odchodzą, ale nawet nad tym procesem warto popracować, żeby przejąć nad nim kontrolę.

Jeżeli zwrócimy uwagę na odejścia handlowców, wynikające z ich własnej decyzji, nie zawsze jest tak, że jest to zjawisko niepożądane. Owszem może być zaskoczeniem (choć nie musi!). Menedżer sprzedaży powinien przyjrzeć się (co wymaga okresowej analizy, np. co sześć miesięcy), jacy sprzedawcy rezygnują z dalszej współpracy i z jakiej przyczyny. Każda branża ma bowiem własne wskaźniki rezygnacji, jednak główne przyczyny są wspólne dla wszystkich.

Podwładni odchodzą głównie z powodu:

  • Niewłaściwych relacji z przełożonym lub ich brakiem;
  • Wysokości wynagrodzeń;
  • Braku możliwości rozwoju zawodowego.

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.