Doceniasz pracownika lub... odpadasz

Open access On-line only no. 43/2019
  • Dlaczego menedżerowie tak rzadko chwalą swoich pracowników?
  • Czy chwalenie pracownika zachęca go do prośby o podwyżkę?
  • Na czym polega konkurs „Pracownik Roku” i kto może wziąć w nim udział?

Szefowie dzielą się na tych, którzy doceniają swoich pracowników i tych, którzy  dopiero zaczną doceniać pracowników.

Dla reszty wkrótce nikt będzie chciał pracować i znikną. Im szybciej nauczymy się dziękować, doceniać i chwalić, tym bezpieczniej dla biznesu! Minęły czasy, gdy kandydaci do pracy ustawiali się rzędem. Dziś pracownicy bardzo aktywnie pozyskują informacje o osobach, z którymi będą pracować. Wywiad w mediach społecznościowych, by trafić w dobre miejsce i do dobrych menedżerów, to zwykła praktyka.

Gdzie są dobrzy menedżerowie?

Zdaniem pracowników jest ich niewielu. Z badań satysfakcji i zaangażowania pracowników prowadzonych przez 4 Business & People przez cały ubiegły rok wynika, że ponad 70% z nich nie pamięta, żeby zostali pochwaleni za cokolwiek. Aż 17% nie uważa, by robiło coś społecznie ważnego. To najwięcej w Europie!

Równocześnie jednak mamy wzrost gospodarczy. Poprawiamy wyniki sprzedażowe w większości branż. Czy to sobie należy przypiąć ordery, czy raczej pochwalić swoich ludzi?

Dobrzy menedżerowie to tacy, którym słowo „dziękuję” gładko przechodzi przez gardło. Potrafią pokazać wartość pracy, wkład w życie organizacji, ale również branży i gospodarki. To z codziennej pracy setek tysięcy handlowców i osób pracujących w działach wsparcia sprzedaży gospodarka ma się dobrze.

Dlaczego tak mało chwalimy?

W firmach znajdujemy kilka podstawowych wymówek:

  • „Przewróci się mu w głowie”
    Ta wymówka opiera się na przekonaniu, że dobre słowo psuje ludzi. Tymczasem praktyka zarządzania pokazuje, że chwalenie za konkretne działania wzmacnia chęć ich praktykowania. Brak pozytywnej i specyficznej informacji zwrotnej, zwłaszcza u młodszych pracowników, powoduje ich dezorientację oraz szybkie zniechęcenie.
  • „Zażąda podwyżki”
    Praktyka pokazuje dokładnie odwrotną sytuację. Firmy dbające o pracowników i mające bardziej przyjazną kulturę organizacyjną płacą średnio o 15% poniżej rynku. Bardzo często w czasie rozmów z pracownikami słyszy się następujące zdanie: „Jeśli na nic nie mogę tu liczyć, to niech chociaż mi zapłacą.” Żądanie podwyżki jest często rekompensatą za brak pozafinansowych sposobów docenienia pracy.
  • „Jak inni będą się z tym czuli?”
    W tym przypadku, powołując się na swoją troskę o zespół, odmawiamy pochwały tym, którzy na to zasługują. Doświadczenia menedżerów nie potwierdzają tych obaw. Publiczne chwalenie ma znaczenie dla wskazywania norm. Jeśli nawet w części osób wzbudzi się zazdrość, to dlatego, że chcieliby być na miejscu docenianego pracownika. Gdy w zespołach pojawia się zawiść i zazdrość trzeba pamiętać, że ich głębokim podłożem jest brak wiary w to, że sam mogę zostać pochwalony. Wyjściem z takiej sytuacji jest chwalić częściej i szerszą grupę osób, doceniając nawet małe postępy. Wkrótce pracownicy będą wiedzieli, co zrobić, by realizować oczekiwania przełożonych.
  • „Mnie też nikt nie chwali i żyję”
    Prawdą jest, że żyjemy w kulturze, w której o wiele szybciej usłyszymy, że coś jest nie tak, niż pochwałę. Bywamy dla siebie często bardzo surowi, a nawet okrutni. Społecznie ponosimy wielkie koszty takiego podejścia. Niskie zaufanie, brak przełomowych innowacji, słaba praca zespołowa, chora rywalizacja, brak wsparcia - to tylko kilka dotkliwych konsekwencji. Podobnie jak gospodarkę rozwija się przez miliony transakcji, tak kulturę zmienia się przez codzienne gesty. Menedżerowie mają duży wpływ na kulturę najbliższego otoczenia poprzez autorytet swojego stanowiska oraz profesjonalizmu.Każdy sam musi podjąć decyzję, jaką atmosferę chce budować wokół.

Demonstracja pozytywnego podejścia

Najszybciej rozwijającą się dziedziną zarządzania jest employer branding, czyli budowanie marki pracodawcy. Teraz, gdy nie samo posiadanie pracy ma znaczenie, ale jej jakość, kandydaci stają się klientami organizacji – albo ją kupują, albo nie. Demonstrowanie tego, co w nas najlepsze, leży w naszym interesie. Pokazywanie, że potrafimy docenić długotrwałe zaangażowanie i lojalność, pomysłowość i inicjatywę oraz dzielenie się wiedzą daje szansę na przyciągnięcie tych, którzy poszukują stabilnych i rozwojowych miejsc pracy. To nasze zadanie menedżerskie, bez którego działy HR nie poradzą sobie z pozyskiwaniem wartościowych pracowników.

Okazją do takiego publicznego doceniania jest konkurs „Pracownik Roku”, organizowany już po raz drugi przez Business Centre Club i 4 Business & People. Formuła konkursu polega na zgłoszeniu maksymalnie trzech pracowników z każdej firmy – po jednym w każdej kategorii: Długodystansowiec, Inicjator i Mentor. Wszyscy zgłoszeni zostaną nagrodzeni. Kapituła  konkursu wyłoni spośród zgłoszonych po trzech nominowanych. Ich przełożeni przygotują publiczne laudacje, które zostaną nagrane i przekazane nominowanym. Po laudacjach Kapituła wyłoni Pracowników Roku 2018 i przyzna nagrody specjalne. Dodatkowo zwycięzcy udzielają wywiadów dla mediów. Doświadczenia poprzedniej edycji pokazały, że formuła gwarantuje wiele wzruszeń, a menedżerów mobilizuje do podnoszenia poziomu publicznego doceniania swoich pracowników. Dziękując sobie nawzajem zmieniamy kulturę pracy, wzmacniamy wartość relacji i więzi oraz doceniamy wzajemny wkład w rozwój przedsiębiorstw i gospodarki. Mamy nadzieję, że się do nas przyłączysz.

Więcej informacji na www.pracownikroku.org.

Also check

Umiesz liczyć, licz na siebie - trudna sztuka delegowania zadań

Read more

Wysokie oczekiwania wobec zespołu - motywacja czy wręcz przeciwnie?

SS_45_21.jpg
  • Jaki wpływ na wyniki zespołu mają oczekiwania przełożonych?
  • Dlaczego stawiając podwładnym wymagania, warto trzymać się rozsądnych granic?
Read more

Nie ogarnia... czy nie chce ogarniać?

SS_45_24.jpg
  • Czy niezorganizowany, niedotrzymujący ustalonych terminów handlowiec może być skuteczny?              
  • Jakie są najczęstsze powody niezorganizowania handlowców i które z nich powinny nas zaniepokoić?          
Read more

Current issue

Go to

Partners

Advertisement